Inlägg #1: Postat: 2004-04-21 22:24:00
|
Öyvind Vågen |
Så omaskerade är inte de där åsikterna hos så många, men de finns ju där under ytan, ta bara rättegången nu angående pridefestivalen då nio högerextremister misshandlade en 1 pride-funktionär och nu häromdan medgav några av de nio att de slagit/sparkade men hävdade att det var självförsvar mot fortfarande denna ende funktionär...
|
|
Inlägg #2: Postat: 2004-04-22 14:18:00
|
Mike |
Att kalla sina meningsmotståndare för intoleranta knäppskallar tyder ju på stor tolerans.....
|
|
Inlägg #3: Postat: 2004-04-22 14:40:00
|
Öyvind Vågen |
Mike - har du något bättre förslag på vad man skall kalla folk som inte kan se skillnad på homosexualitet och pedofili? Är inte det en ganska bra defintion av insktänkt knäpphet?!
|
|
Inlägg #4: Postat: 2004-04-22 18:36:00
|
Mike |
Vad jag kan se av dina citat kan de skilja på pedofiler och homosexuella. De citat du redovisar tyder verkligen inte på att de är speciellt intelligenta eller toleranta. Men de utger sig ju inte heller för att vara toleransens fanbärare. Den som kräver tolerans av andra däremot bör ju själv visa extra tolerans för att vara trovärdig...?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2004-04-22 18:48:00
|
Björn |
Mike: Jag har aldrig förmenat dem rätten att tycka som de vill. De behöver inte acceptera att andra lever på ett annat sätt om de inte vill. Det innebär dock inte att jag inte kan ha åsikter om dem baserade på deras ställningstaganden. Att acceptera andras åsikter är inte samma sak som att vara åsiktsneutral.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2004-04-22 20:51:00
|
Öyvind Vågen |
Mike: 1 Jag kallar dem ej heller intoleranta knäppskallar i artikeln, jag kallar dem faktiskt ingenting alls 2 Tekniskt sett har du rätt i att de ser skillnad, men vad jag menade är att de likställer handlingarna - de anser det vara samma slag av avarter - och då är man inte särskilt smart om man missar väsensskillnaden mellan samtyckt homosexualitet ochb påtvingad pedofili
|
|
Inlägg #7: Postat: 2004-04-22 21:27:00
|
Björn |
Öyvind: Jag tror det var mig Mike syftade på, för jag kallade dem faktiskt för intoleranta knäppskallar.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2004-04-23 17:04:00
|
Mike |
De uttalanden som citeras i artikeln är svåra att försvara. Och "intoleranta knäppskallar" kanske var befogat i just detta fallet. Från min sida var det väl mer en reaktion mot att religösa och konservativa grupper i allmänhet inte möts av någon större tolerans från de som kräver just; tolerans.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2004-04-23 17:10:00
|
Mike |
För mig är frågan om homoäktenkap varken självklar eller okomplicerad. Både opinionerna för och emot har enligt min mening sina poänger. Jag hoppas att det inte gör mig till en "intolerant knäppskalle".
|
|
Inlägg #10: Postat: 2004-04-23 18:32:00
|
Öyvind Vågen |
Mike - då förstår jag bättre hur du menar, som jag ser det är det självklart att de som önskar skall få gifta sig oavsett kön, de heterosexuella får det inte sämre och deras äktenskap blir inte mindre värda av att också homosexuella får gifta sig; om sedan respektive enskild kyrka skall vara tvungen att viga homosexuella om de vill fortsätta viga heterosexulla är en annan fråga
|
|
Inlägg #11: Postat: 2004-04-23 18:33:00
|
Öyvind Vågen |
Mike - men rent principiellt är det för mig ingen skillnad på att vägra folk att bli vigda på grund av sexuell läggning och göra det till exempel på grund av hudfärg...
|
|