|
Inlägg #1: Postat: 2004-04-19 19:00:00
|
|
Johannes Jakobsson |
Prostitution grundar sig oftast i misär. Viljan att finansiera ett missbruk är en vanlig anledning till varför människor, i synnerhet kvinnor, väljer att prostituera sig. Jag tycker det är tragiskt att vuxna människor fortsätter att propagera för prostitution med argumentet att det är ett gammalt yrke. Det går nämligen att rättfärdiga en hel massa saker som t.ex. slaveri och rasism med samma argumentationslinje.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-04-19 20:52:00
|
|
Björn |
Men när lagarna som skyddade kvinnorna kom handlade det ju om att skydda kvinnan i egenskap av mannens ägodel, inte som individ. Dagens lagar och system är ju mer avsteg från bibeln än resultat av densamma. Nästan varje gång steg har tagits i riktning mot demokrati och mänskliga rättigheter har kristendomen motarbetat det, för att flera år senare oblygt försökt ta åt sig äran av dessa. Du tillmäter nog bibeln lite för stor betydelse.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-04-19 22:15:00
|
|
Johannes |
Haha, tja, det gör jag säkerligen Men de sa till mig på gymnasiet att det var bibeln som låg till grund för dagens lagstiftning. Menade dock inte att lagarna helt var skapade utifrån den. Menade att det säkert är bättre i Sverige idag som sekulariserat-kristet land än hedonistiskt med blot, holmgång och liknande dumheter..
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-04-19 23:04:00
|
|
Björn |
Ok, det kan jag väl hålla med om. Men hur hade det sett ut om Sverige varit ett sekulariserat-hedonistiskt land? Det tål att tänka på, men poängen är att vi inte har skrock och vidskepligheter att tacka för våra mänskliga rättigheter.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-04-20 09:19:00
|
|
Thomas L. Aabo |
Johannes, när kristendommen kom till Norden bidrog den till att försvaga ! kvinnans ställning i samhället. Du är helt ute och cyklar.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-04-20 10:01:00
|
|
Johannes |
Det vill jag gärna se källorna för innan jag tror på.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-04-20 10:08:00
|
|
Mia |
Bibeln är väl en bra källa?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-04-20 18:53:00
|
|
Mikael |
Kvinnans ställning försvagades avsevärt med bibelns intåg i Sverige. Källor från denna tid finns inte mer än de myter som efterlämnats. Men dessa är grund nog. Studera myten om Hel t ex.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-04-20 19:02:00
|
|
Biff |
I första Moseboken, stycke 3 på typ tredje sidan av femtonhundra står det i klarspråk: mannen ska råda över kvinnan. Jag vet visserligen inte vad Eddan säger om kvinnor, men mycket mer ojämställd än Bibeln kan man alltså inte bli.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2004-04-20 19:12:00
|
|
Sunny |
Under vikingatiden hade kvinnorna i Norden en mycket stark ställning: En historiker som brukar guaida i Vikingcentret i York säger att vi fortfarande har en bra bit till den jämlikheten. Vi kunde skilja oss,vi ärvde,drev handel osv. Med kristendommen kom tyvärr förtrycket: Enligt biblen ska ju mannen vara kvinnans huvud. Läs gärna biblen O gamla testamentet.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2004-04-21 09:29:00
|
|
Thomas L. Aabo |
Man kan också studera lagarna från den prekristna tiden. Kvinnans ställning var lagfäst.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2004-04-21 21:27:00
|
|
Sunny |
Thomas: Rätt!
De tre religioner som har sina rötter i gamla testamentet har ett mycket starkt kvinnor förakt o dito kvinnorförtryck.
|
| |