|
Inlägg #1: Postat: 2004-04-19 16:25:00
|
|
Mike |
Alltså är Israels våld inte RIKTAT mot civila enligt dina egna ord: "...dör civila människor näst intill dagligen när de hamnar i vägen för militära patruller på jakt efter terrorister."
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-04-19 17:03:00
|
|
Jan E |
Mike, har du fått iväg lyckönskningstelegrammet till Sharon? Allvarligt talat: en person som brukar kallar palestinier för ”s k palestinier” och som inte tillerkänner detta folk några som helst nationella rättigheter har NOLL trovärdighet i denna fråga.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-04-19 17:14:00
|
|
Mike |
Det har aldrig funnits någon nation som hetat Palestina. Slår vad om att du inte visste det Jan E. Men jag gillar dig, du påminner mig om mig själv ... när jag var ung och dum.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-04-19 18:13:00
|
|
Jan E |
Du pratar smörja. Så för att det ännu inte har funnits någon självständig nation med namnet Palestina så finns alltså inga palestinier? Säg det till alla dem som inte tillhör den judiska folkgruppen men vars förfäder i tusentals år befolkade det brittiska mandatet Palestina som senare omvandlades till dagens Israel. För att denna stat skulle bli verklighet krävdes etnisk rensning av ungefär samma typ som vi nyligen upplevt och upprörts över på Balkan.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-04-19 18:13:00
|
|
Jan E |
Det är denna politik och omvärldens tidigare ointresse för palestiniernas öde som vi nu ser effekterna av. Om du är intresserad så kan du få lästips om hur det hela började.
Under senare år så har den ursprungliga kränkningen i form av den etniska rensningen utökats med en folkrättsvidrig ockupation och en alltmer aggressiv expansionspolitik. Det är därför som det finns självmordsbombare. Med andra ord: De är i praktiken skapade av Israel – med USA som medskyldigt.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-04-19 19:47:00
|
|
Mike |
Det har naturligtvis sedan urminnes tid funnits arabiska bosättare, muslimer kristna och druzer i det aktuella området. Det var dock inte föränn 1967 som de kom på att de var "Palestinier". Likaledes har judar bott på samma område i urminnes tid.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-04-19 19:47:00
|
|
Mike |
Jag stöder för övrigt en tvåstatslösning och om araberna vill kalla sin stat för Palestina så gör det inte mig något.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-04-19 19:52:00
|
|
Mike |
Angående den etniska rensningen fanns det 1948 ca 156000 araber i Israel. Idag finns det ca 1.2 miljoner. Dessa har fullt medborgarskap, högre medellivslängd och bättre utbildning än araberna i omkringliggande länder. Israel-araberna är de enda i mellanöstern som lever i en demokrati och där t.o.m. kvinnorna har rösträtt!
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-04-19 19:55:00
|
|
Mike |
Att Israel och USA "skapat" självmordsbombarna är ett osmakligt insinuerande att Israelerna får vad de förtjänar och egentligen för dumt för att bemötas. Det vittnar endast om att du inte anser att "palestinierna" är kapabla att ta ansvar för sina egna handlingar.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2004-04-19 23:31:00
|
|
Lars Nilsson |
Man kan fråga sig varför inte arabstaterna godkände Västbanken som en del av en Palestinsk stat fram till kriget 1967. Då ville man inte veta av en Palestinsk stat där för då tillhörde Västbanken Jordanien. Nu är det annan ton i skällan!
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2004-04-19 23:54:00
|
|
Jan E |
Mike, du slingrar dig. Hur många palestinier som finns i Israel idag, vilken utvecklingsgrad landet har uppnått, att de har demokrati och t o m kvinnlig rösträtt har inte med saken att göra. Jag pekade på det orättfärdiga sätt på vilket staten bildades. Israel grundades på fördrivning, massakrer och förtryck, det var ju förutsättningen för att en judisk stat skulle kunna bildas på ett landområde där flertalet var araber. Detta är ett faktum som man inte kommer ifrån.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2004-04-19 23:55:00
|
|
Jan E |
Som du vet är det möjligt för judar i hela världen att bosätta sig i och få medborgarskap i Israel, även de som aldrig haft någon koppling till eller bott i området tidigare. Men en palestinier, född "statslös" och uppvuxen i ett palestinskt flyktingläger i Libanon, kan inte ens drömma om att besöka sina föräldrars hem i Galileen. Förklara varför.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2004-04-19 23:57:00
|
|
Jan E |
Varför har egentligen FN en särskild org. för palestinska flyktingar? Jo, FN kände sig förpliktigat att göra något för de flyktingar, vars utsatta situation man varit med om att skapa genom legitimeringen av staten Israel. Och du kan rapa upp hur många ggr som helst att Israel är en demokrati bland diktaturer, men det har inte heller med saken att göra. ”Skapat självmordsbombare” är faktiskt adekvat och inte alls insinuerande. Jag kan förtydliga till ”skapat grogrunden för självmordbombare”.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2004-04-20 03:28:00
|
|
Mike |
Svar 11, Nej demokrati och välstånd är ju bara västliga påfund som inte går upp emot lite sharialagar och muslimska dödskulter. Fast nu ville jag bara påpeka att den där etniska rensningen verkar fan så innefektiv när den drabbade folkgruppen under pågående massakrer och etnisk rensning förökat sig med en faktor 8 !!?
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2004-04-20 03:33:00
|
|
Mike |
Jag har aldrig förnekat att etablerandet av Israel var en tveksam lösning på ett svårt problem eller att det begicks övergrepp för 50 år sedan. Men Israel existerar nu de facto och att föräldrar som inte ens var födda när Israel bildades ska skicka ut sina tonåringar som levande splitterbomber pga historiska oförätter har jag lite svårt att förlika mig med.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2004-04-20 03:41:00
|
|
Mike |
Och det är ju jättetrist att inte kunna besöka sitt föräldrahem. Men jag kan inte säga att det är något skulle få mig att spänna på mig ett självmordsbälte och ta med mig 20 oskyldiga civila in i döden. Men jag är väl inte fullt så "blut und boden" fixerad som du och dina palestinska protegeer. Det finns faktiskt bättre sätt, tro det eller ej Jan, än terrorism att kämpa för sin sak.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2004-04-20 03:46:00
|
|
Mike |
Om Hamas & co vore intresserade av en fredlig tvåstatslösning skulle de få det inom mycket kort tid om de övergick till ickevåldsaktioner. Den som vet något om Hamas vet dock att det inte kommer att ske inom överskådlig tid. Därför är Israels enda möjlighet att slå tillbaka eller gå under.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2004-04-20 03:52:00
|
|
Mike |
Den enda möjligheten som finns att bryta dödläget är att göra terrorismen så "kostsam" som möjligt för de som finansierar och planerar den. Det är vad USA och Israel nu försöker göra, medan sofistikerade europeer svamlar om terrorismens grogrund och den vite mannens skuld.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2004-04-20 18:07:00
|
|
Hugo Olsson |
Jag tror inte på att göra terrorismen "kostsam" för terroristerna. Våld, död och förtryck är vad terrorister lever av: det är därifrån de får stöd, nya självmordsbombare och finansiärer. Från ett moraliskt perspektiv ser jag inget problem med att döda Hamasledare - så länge man anstränger sig för att undvika innocent bystanders - men jag tror inte att det kommer att leda till färre terrorattentat i Israel.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2004-04-20 18:48:00
|
|
Jan E |
Till Mike: Visst, Israel är ett etablerat faktum, etnisk rensning och fördrivning har uppenbart lönat sig. Staten finns och är erkänd, detta går inte heller att bortse ifrån. Men den enda möjligheten att bryta våldsspiralen är att Israel avbryter ockupationen och återgår till gränserna före sexdagarskriget. Att slå till mot Hamasledare förvärrar bara situationen. En tvåstatslösning som bygger på 1967 års gränser och en framtid att hoppas på för palestinierna skulle på sikt marginalisera Hamas.
|
| |