Den rationella ondskan?

Inlägg #1: Postat: 2004-04-13 10:03:00
Ninna Bengtsson
Jamen, det som vi kallar för ondska och därmed själva har uppfunnit måste ju definieras på något sätt. Mina egna funderingar leder till att ondska snarare är den totala avsaknaden av empati än något annat. Genom avsaknad av empati förhindras människans naturliga omsorg om t.ex. barn och utvecklas till en självdestruktiv kraft...
Inlägg #2: Postat: 2004-04-13 10:03:00
Ninna Bengtsson
Jamen, det som vi kallar för ondska och därmed själva har uppfunnit måste ju definieras på något sätt. Mina egna funderingar leder till att ondska snarare är den totala avsaknaden av empati än något annat. Genom avsaknad av empati förhindras människans naturliga omsorg om t.ex. barn och utvecklas till en självdestruktiv kraft...
Inlägg #3: Postat: 2004-04-13 10:04:00
Ninna Bengtsson
Men om naturen vet sin egen nödvändighet menar du alltså att folkmord går att förklara med att detta är en del av en naturlig process? Som det naturliga urvalet?
så kan nog inte jag tänka i alla fall...
Inlägg #4: Postat: 2004-04-15 08:24:00
Justin
Folkmord kan väl aldrig vara en naturlig process, det kan nog bäst förklaras med mänsklighetens trasiga DNA-spiral samt vår totala avsaknad av intelligens. Fast det är klart, tror att myrsamhällen kan göra sig skyldiga till dylika handlingar.
Inlägg #5: Postat: 2004-04-16 16:05:00
Anton L
Visst kan väl folkmord vara en naturlig process. Varför ska allt som är "naturligt" nödvändigtvis vara gott? Det är för att skydda oss från vår råa natur som vi behöver sådant som moral.
Laddar...