Inlägg #1: Postat: 2004-04-10 13:01:00
|
Jan Schmidt, forts. |
Borde vi inte
i stället lyckönska sjuksköterskan i Minnesota till
en vettig lön? Och anstränga oss att få upp lönerna
för svenska sjuksköterskor?
|
|
Inlägg #2: Postat: 2004-04-10 13:02:00
|
Jan Schmidt, forts. |
Lars Nilsson fortsätter att jämföra äpplen och päron:
Ett amerikanskt hushåll har c:a 120 000 mer per år
att röra sig med, jämfört med ett svenskt. Det må så
vara, men det svenska hushållet åtnjuter en hel del
förmåner som betalas eller subventioneras solidariskt via
skattsedeln: Barnbidrag, sjukersättning, sjukvård,
daghem och förskola. Det svenska hushållet har
fem veckors semester.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2004-04-10 13:03:00
|
Jan Schmidt, forts. |
Det svenska hushållets barn
får gratis lunch i skolan. Till exempel. Det finns dessutom andra intressanta fakta om USA, som förtjänar
att nämnas:, t ex:
Att 25 av barnen lever under fattigdomsgränsen.
Att där finns flera miljoner hemlösa.
Att 30 miljoner människor saknar sjukförsäkring.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2004-04-10 13:04:00
|
Jan Schmidt, forts. |
Att arbetarnas reallöner sjunkit under trettio år.
Att 1 av befolkningen har större tillgångar än
96 av den övriga befolkningen.
Att 36 miljoner lever under existensminimum.
Vad är det för jäkla välfärd?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2004-04-10 13:08:00
|
Jan Schmidt, forts. |
Tillväxt av BNP per capita är ett mycket trubbigt instrument att mäta välstånd på: Så trubbigt att de flesta ekonomer, även de till höger, har slutat använda det. Räknesättet säger nämligen ingenting om hur välståndet fördelas, vilka som kommar i åtnjutande av det och vilka som blir utan. USA må ha världens högsta tillväxt, men innebär det med automatik att de har världens högsta välstånd? Knappast.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2004-04-10 18:17:00
|
aline |
tack tack.. undrade helt förvirrad vad Lars NIlsson fått allt ifrån..
|
|
Inlägg #7: Postat: 2004-04-10 20:03:00
|
Lars Nilsson |
Tack och Grattis JS för dina inlägg. Du bekräftar min tes om vänsterpartietes intellektuella permafrost. Fortsätt och ösa på om hur hemskt det är i världen utanför Sverige och särskilt i USA självklart. Men varför inte ondgöra sig över i felaktigheter i statistiken rörande Europa. Varför inte göra en jämförelse med Norge och Danmark med valfria mått? Vore intressant att bli upplyst från en som uppenbarligen vet.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2004-04-10 20:27:00
|
Nemo |
Det var ju skribenten som gjorde jamforelsen med USA? Det vore ju vansinnigt irrelevant om Jan skulle jamforda Sverige med Spanien.
For ovrigt mycket bra skrivet av JS.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2004-04-10 21:11:00
|
Mike |
Hinner inte skriva så mycket nu men här är lite upplysningar om hur fattiga USAs "fattiga" egentligen är: Länk: heritage.org
|
|
Inlägg #10: Postat: 2004-04-10 21:14:00
|
Mike |
Tiläggas kan att jag i USA ensam med lätthet kan försörja en familj på 4, i en nybyggd villa. Betala skolluncher, sjukförsäkring, två bilar, spara till pension etc. I Sverige, glöm det...
|
|
Inlägg #11: Postat: 2004-04-10 22:02:00
|
Lars Nilsson |
Svar till Nemo. Jag skrev "Men vi behöver inte jämföra oss med USA" och gjorde jämförelse med Spanien. Varför skulle det vara så "vansinnigt irrelevant" och svara på det? Eller Norge, Danmark, Tyskland eller vad man vill?
|
|
Inlägg #12: Postat: 2004-04-11 09:01:00
|
Jan Schmidt |
Käre Lars Nilsson, om du använder USA som jämförelse, så använder jag USA som jämförelse, svårare än så är det inte. Det borde t o m en "debattör" av din intellektuella klass kunna räkna ut. Varför inte försöka vederlägga mina afgument i stället för att svara med dumheter?
|
|
Inlägg #13: Postat: 2004-04-11 09:04:00
|
Jan Schmidt |
Mike, jag kan tänka mig en anledning till det där: Det jobb du har är bättre betalt i USA än i Sverige. För det finns yrkesgrupper som kan försörja 4 i en villa här i Sverige också. Ni använder så konstiga jämförelser, du och Lars Nilsson...
|
|
Inlägg #14: Postat: 2004-04-11 09:30:00
|
Ramona Danlén |
Bäste Schmidt det är just på grund av de röda socialdemokratiska och de röda kamraterna som avundsjukan fötts och götts! Nu ska man göra dessa väljare lugna genom att höja arbetsgivaravgiften och ta ut mer skatt av Stefan Persson H&M. Det bör göra de avundsjuka och missunsamma gladare! Blir Sverige rikare då? Knappast!
|
|
Inlägg #15: Postat: 2004-04-11 09:46:00
|
Jan Schmidt |
Med tanke på herr Perssons inkomst och förmögenhet, borde beskattning av honom innebära ett icka föraktligt tillskott i statskassan... det tråkiga är ju bara att förmögenhetsskatten är så låg.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2004-04-11 14:33:00
|
Lars Nilsson |
Bäste JS. Jag skriver gärna om USA:s sjukvård och "fattigdom". Några synpunkter om fattigdomen. Med amerikansk fattigdomsdefinition var 1999 11,9 fattiga. Med samma definition skulle 38 av svenskarna vara fattiga. Thomas Sowell: The Quest for Cosmic Justice, 1999
|
|
Inlägg #17: Postat: 2004-04-11 14:41:00
|
Lars Nilsson |
Bäste JS: Om USA:s sjukvård: För de som har fast arbete betalar arbetsgivaren sjukvården för såväl den anställde som familjen. Kommuner och delstater har särskilda sjukhus som ger kostnadsfri vård för oförsäkrade. För pensionärer och låginkomsttagare finns Medicare och Medicaid som är skattefinansierat. Återkommer med en artikel om USA:s sjukvård.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2004-04-12 15:33:00
|
Mike |
Svar 13, "jag kan tänka mig en anledning till det där: Det jobb du har är bättre betalt i USA än i Sverige." Duh...var inte det en del av poängen med artikeln - att lönerna är högre i USA - samtidigt som skatterna är lägre!!
|
|
Inlägg #19: Postat: 2004-04-12 15:36:00
|
Mike |
Min bruttolön är högre men framfår allt min nettolön. För att ha samma nettoinkomst ca 35000-40000/månad köpkraftjusterat skulle jag förmodligen behöva höra till de översta 1 av inkomstagarna i Sverige.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2004-04-12 15:42:00
|
Mike |
Min bruttolön är dock inte så mycket högre än i Sverige. Skillnaden beror mest på att inkomstskatten är ca 10 mot ca 45 i Sverige. Det slående är att här är min lön jämförelsevis låg jämfört med andra yrkesgrupper jag är industritjänsteman, ej chef medan i Sverige var jag klart högavlönad och även jämfört med mina kollegor är mitt lönläge sämre här än det var i Sverige.
|
|