|
Inlägg #61: Postat: 2004-04-05 20:19:00
|
|
elin |
jag tror jag bäst förklarar genom en liten historia.jag började uppleva ting av religiös natur.eftersom jag bär mycket av den västerländska "skepticismen" häri ligger också svaret till 56.jag är redan insatt,vilket jag också antydde i svar 53.konstigt att du inte uppfattade detta börjar jag direkt ifrågasätta detta och fiskar ihärdigt i min vetenskapliga förklarignsbas.
|
| |
|
Inlägg #62: Postat: 2004-04-05 20:23:00
|
|
elin |
jag inser att man kan vrida och vända på alla upplevelser så att de pekar på en "vetenskaplig" förklaring.detta gör mig nedslagen eftersom jag inte tveklöst kan tro på det jag egentligen vill tro på.då inser jag ett stort grundproblem i detta slags tänkande:om man kan vrida och vända på allting och det finns en massa olika förklaringar man kan ta till,hur kommer det sig då att jag alltid avfärdar allt utom den vetenskapliga?
|
| |
|
Inlägg #63: Postat: 2004-04-05 20:27:00
|
|
elin |
det handlar inte om vad som är mest troligt,eftersom man inte kan bevisa varken det ena eller det andra.det är 100 fördomsfullhet.det är vad jag har lärt mig som medelsvensk i dagens samhälle.inget annat.många känner sig oerhört vilsna när de konfronteras av detta.vad gör man? på något sätt finner man sätt att värdera världen, men man hålelr möjligheterna i åtanke.man ersätter inte det västerländska tänkandet,man slutar helt enkelt att utgå ifrån det i högre grad än något annat.
|
| |
|
Inlägg #64: Postat: 2004-04-05 20:32:00
|
|
elin |
detta åsido:svar på 58.inget tankefel.du har än inte fattat vinken.problemet ligger i att homeopatin och skolmedicinen har olika definitioner av vad som "funkar".låt oss säga att jag har en massa vårtor.en homeopat skulle genom diverse metoder försöka få reda på anledningen till att jag har vårtor och behandla denna.det betyder inte att den enligt skolmedicinen fungerar väl som en vårtmedicin, trots att den i längden hjälper mig att bli kvitt sympromen. nu är jag färdig.
|
| |
|
Inlägg #65: Postat: 2004-04-05 22:20:00
|
|
Mange |
Ja, men om ditt problem är fotvårtor och en medicin hjälper dig att bli av med dem så funkar den väl. Men nästa fråga måste bli vad som hänt om du prövat en annan medicin, eller ingen alls. Eller var som hänt om tusen personer med fotvårtor lottats till att prova tre olika behandlingar, och vilken som funkat bäst för flest. Detta är vad vetenskap handlar om.
|
| |
|
Inlägg #66: Postat: 2004-04-05 22:25:00
|
|
Mange |
Det finns en tendens inom flertalet alternativmedicinska läror att leta efter förklaringar som inte behövs, och konstruera teorier som inte går att testa. Eller, för den delen, att försöka anlägga ett holistiskt perspektiv, men holismen är sin egen skymf.
|
| |
|
Inlägg #67: Postat: 2004-04-05 22:38:00
|
|
Mange |
Livet är såvitt vi vet en marginell företeelse i universum, ändå är en enda levande organism i sig, ur ett praktiskt perspektiv, oändligt komplex. Ingen människa kan ens komma i närheten av att förstå något sådant som den mänskliga organismen. Förenklade modeller är enda vägen. Att konstruera modeller som är mer komplicerade än vad som krävs leder inte till bättre funktion hos våra metoder.
|
| |
|
Inlägg #68: Postat: 2004-04-05 22:47:00
|
|
Mange |
Nej, det är inte alltid lätt att definiera vad som är sjukt och vad som är friskt. Ur ett medicinsk perspektiv är man ofta utlämnad till sådant som statistik och empiri i den frågan. När en sjukdom definierats försöker man reda ut dess bakomliggande mekanism. Ibland hjälper det oss att finna en möjlig behandlig, ibland inte. Vissa mediciner vet vi inte varför de fungerar, det enda vi vet är att patienterna blir bättre av dem.
|
| |
|
Inlägg #69: Postat: 2004-04-05 22:53:00
|
|
Mange |
Hur vet man att en patient mår bra av en medicin? Jo patienten upplever ett minskat lidande. I lidandet ligger sjukdomsbegreppet ur den enskildes perspektiv. Så det går att mäta effekt ganska förutsättningslöst. Problemet med homeopati är att trots att vi försöker se enbart till patienters upplevda lidande efter behandling så fungerar den inte bättre än sockerpiller och destilerat vatten.
|
| |
|
Inlägg #70: Postat: 2004-04-06 10:20:00
|
|
David |
Är du verkligen så korkad Mange eller fejkar du? Att må bra är aldrig samma futtiga sak som att minska sitt lidande Känner du nån som tänker annorlunda än du Jag tror du är rädd för homeopati och för vad en homeopat skulle komma fram till om dej Eller vad du skulle komma fram till om du snackade med en homeopat!!!!
|
| |
|
Inlägg #71: Postat: 2004-04-07 00:12:00
|
|
elin |
svar på 65:OM problemet är vårtor.homeopatin ställer den frågan.man fokuserar alltså inte främst på sympomen utan människan som helhet.jag vet hur vetenskap funkar - du behöver som sagt var inte inte berätta för mig.du fortsätter att undvika kärnan av mitt resonemang.man kan gärna ställa vetenskapliga frågor, men måste bara se till att det är rätt frågor man ställer.
|
| |
|
Inlägg #72: Postat: 2004-04-07 00:18:00
|
|
elin |
det är inte rimligt att bedöma homeopatins effektivitet endast genom att mäta hur bra dess mediciner förtränger symptom i jämförelse med skolmedicinens,eftersom detta bara är en liten del av behandlingen.svar på 66:kan du ge exempel på dessa förklaringar som inte behövs?och bara för att det inte går att bevisa någonting i enlighet med skolmedicinsk standard betyder det att det inte ligger någonting i det.
|
| |
|
Inlägg #73: Postat: 2004-04-07 00:24:00
|
|
elin |
som du beskriver ovan erkänner oxå skolmedicinen substanser fast man inte vet varför de fungerar.och hur vet man att de fungerar?säger människors erfarenheter ingenting?homeopatin utgår ifrån dessa då alla är olika.där ligger ett annat problem i de vanliga testmetoderna:en god homeopatisk behandling är skräddarsydd och kan inte testas på massan - framför allt inte en enskild del av den.
|
| |
|
Inlägg #74: Postat: 2004-04-07 00:29:00
|
|
elin |
man tar absolut inte saker ur luften, men har inte en exakt mall vilket jag också ser som ett problem inom skolmedicinen.den är för rigid när människan är komplex.det viktigaste är att människor känner att de har nytta av behandlingen på olika plan.
"Problemet med homeopati är att trots att vi försöker se enbart till patienters upplevda lidande efter behandling så fungerar den inte bättre än sockerpiller och destilerat vatten."kan du vara god förklara detta lite närmre?
|
| |
|
Inlägg #75: Postat: 2004-04-07 00:35:00
|
|
elin |
det verkar rimligt att man - om man verkligen vill ha en god uppfattning om vad homeopati handlar om samt dess effekter - som david antyder, pratar med homeopater,deras patienter och också söker kunskap efter bakgrunden till dess metoder - *hur de tänker*.det är väl, för övrigt, det bästa sättet att få sann visdom om livet.
|
| |
|
Inlägg #76: Postat: 2004-04-09 13:08:00
|
|
elin |
hallå nu kommer jag vara upptagen ett tag, så om någon har ytterligare saker och säga skulle jag uppskatta om ni skickade ett litet meddelande till e.adlerzworg.com
ha de bra,
elin.
|
| |