Det luktar lite skandal

Showing page 3 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #41: Postat: 2004-04-04 22:53:00
Sunny
De sjukdommar du o de dina drabbas av blir du med tiden expert på: du söker hela tiden aktivt info överallt. Du läser allt som finns att läsa: du kontaktar patient föreningar o du läser in vissa ämnen du behöver.Du kollar givetvis alternativa metoder o teorier. Du ser alltid till at få minst en andra åsikt.Det är klart att bara du eller de dina vet hur dina olika medeciner går ihop,vilka biverkningar de har osv. Ibland tycker dina läkare olika.
Inlägg #42: Postat: 2004-04-04 23:04:00
Sunny
T.ex Vi hade på Karolinska en skicklig neurokirurg som utförde ingrepp på patienter med livslånga depressioner. Ej att förväxla med lobotomi som är historia Han tyckte jag uppfyllde alla krav o inte hade något att förlora på ett ingrepp c.a 10 st om året görs Min psykdoktor däremot avrådde mig starkt o sade att nya medeciner är på väg att godkännas. Beslutet måste ju tas av mig själv i ett sånt läge. Det blir att plugga på. Jag avstod.De nya medecinerna kom i tid...för mig.
Inlägg #43: Postat: 2004-04-04 23:10:00
Sunny
Elin: Du har rätt om vetenskapen. Titta bakåt: i historian: De behandlingar vetenskapen använde för några 100 år sedan tog kål på flera än de botade.Den sweitsiske läkare som insåg att barnsängsfeber som drabbade så många kvinnor kunde hindras genom att läkarna tvättade sig om händerna när de gick mellan obduktioner o förlossningar dog på mentalsjukhus: tvål o vatten mot sjukdom: vilken dåre! Morgondagen kommer att visa vilka dårskaper vi utsätter oss för just nu: tänk på neurosedynet!
Inlägg #44: Postat: 2004-04-04 23:14:00
Sunnu
Sumering: Alla engagerade har en tendens att puckla på varandra som om det fanns en säker sanning. Jag är tacksam över att ha hittat medeciner som hjälper mig att förlänga livet men tycker att man ska ha ett öppet sinne o inte fastna för en teori av många. Man får ta vara på ett klokt råd vem som än ger det: homeopat,läkare eller en påläst vän.
Inlägg #45: Postat: 2004-04-05 00:59:00
elin
martin: vi pratar inte om hjul.vad jag menar är att om man har en bristfällig bild av ett problem är det sannolikt att ens hantering av det inte heller kommer att verka som en god lösning.
mange: jag har aldrig kallat dig varken desperat eller fördomsfull.däremot fick jag det intrycket av ditt inlägg och uttryckte det genom att säga att det "stinker" av det.det är inte en etikett jag satt på dig eller någonting jag bestämt mig för.
Inlägg #46: Postat: 2004-04-05 01:02:00
elin
"Elins inlägg visar inte på kunskap och förståelse utan på okunskap och längtan efter magi".du har som sagt ingen aning om min bakgrund och ser hellre till att döma ut mig efter en färdig mall istället för att fråga mer.jag ser inte heller att du har någon större kunskap om homeopati, vilket du inte heller borde om du läst om det i vetenskapliga skrifter.
Inlägg #47: Postat: 2004-04-05 01:08:00
elin
de utgår naturligen ifrån skolmedicinens definieringar av allt jag skrev om i svar 28, medan homeopati handlar om läkande på en helt annan dimension.du behöver absolut inte tycka att homeopati är en bra behandlingsmetod, men om du endast tagit del av det "vetenskapliga" perspektivet har du knappast kunskap att göra den bedömningen.
Inlägg #48: Postat: 2004-04-05 01:16:00
elin
till slut skulle jag vilja få lite argumenterande istället för lösa påståenden som i svar 34.du har än att kommentera på det jag skrev i svar 28.dessa mänskliga ideer är totalt väsentliga för hur man närmar sig behandling av en per definition sjuk människa.till slut:att man är skeptisk säger ingenting iom att man kan vara skeptisk på olika sätt.en dag isåg jag att min sk skepticism var fördomsfullhet.
Inlägg #49: Postat: 2004-04-05 01:23:00
elin
att jag faktiskt utgick från en världsbild som sann,tex att allt "övernaturligt" jag upplever bara är inbillning.det går nämligen inte att bevisa annat.nej,men det går inte att bevisa att det är inbillning heller,eller hur?sanningen är att vi inte vet någonting.
och vad är det som du definierar som "magi" och "vidskepelse"? du slänger ur dig en massa men förklarar inte så mycket.
Inlägg #50: Postat: 2004-04-05 01:32:00
elin
mange svat på 37:jag har sagt det förut, men känner att lite upprepning ändå behövs.vi förstår dig.vad som gör att det låter ihåligt är att du inte lyssnar på vad vi säger.homeopatin ser på sjukdom på ett helt annat sätt och behandlar den därmed annorlunda.en medicin man får behöver inte vara gjord för att slå tillbaka en sjukdomssymptom,men fungerar helande i längden.läs 3,7,28,29.
Inlägg #51: Postat: 2004-04-05 19:31:00
Mange
Elin: Jag skulle gärna ge dig mer uttömande svar på dina frågor eftersom jag, som någorlunda vetenskapligt skolad individ, känner lite av en plikt att föra ut vetenskapligt tänkande. Jag känner dock att det blir jobbigt att skriva långa svar i detta forum. Om du är intresserad av en mer utförlig disskussion så kan du skicka ett mail till: lazzekarlssonhotmail.com om någon annan här är intresserad kan ni också maila.
Inlägg #52: Postat: 2004-04-05 19:38:00
Mange
Eva M: Utmana det jag blivit lärd gör jag dagligen, det måste en god vetenskapsman göra, och eftersom jag satsar på att bli en sådan så gör jag också det. Men man kan inte ersätta sitt vetande med vad som helst. Det man lär sig måste vara verifierbart på något sätt, annars finns det ju ingen möjlighet att veta vad som fungerar, eller hur? Ett sätt att vara lite säkrare än slumpen är att läsa artiklar som är granskade av kompetenta vetenskapsmän på området i fråga.
Inlägg #53: Postat: 2004-04-05 19:55:00
elin
mange:jag har uppfostrats i det västerländska sammhället,gått i våra rigida skolor och tagit del av samma tankevärld som du.men jag har också tagit del av en annan.har du?blir du inte misstänksam mot dig själv när du helt och hållet avstår att kommentera på mina utlägg för att istället erbjuda mig en lektion i vetenskapligt tänkande?med andra ord försöker du framför att som ta del av en alternativ verklighet, skola om mig.vad hände med att "utmana vad man blivit lärd"?
Inlägg #54: Postat: 2004-04-05 19:59:00
Mange
Elin: se svar 52. Hur vet du vilka andra tankar du ska utmana ditt "rigida västerländska tänkande" med?
Inlägg #55: Postat: 2004-04-05 20:00:00
elin
det är klurigt dedär.i skolan försöker de lära oss att vara fritänkande och man märker inte att detta "fria tänkande" är inramat genom att vi lärt oss vilka frågor vi borde ställa.det är intressant vad du säger till eva.vetenskapen kan inte ge legitimitet till sig själv - det fattar du väl själv!och då kommer vi tillbaka till kärnfrågan du än har att diskutera:
Inlägg #56: Postat: 2004-04-05 20:01:00
Mange
Varför är du så skeptisk till en lektion i vetenskapligt tänkande förresten? Är du rätt att du ska bli tvungen att ändra uppfattning? Det är väl det du tror att jag är rädd för...
Inlägg #57: Postat: 2004-04-05 20:01:00
elin
mange jag ser att vi är här på samma gång. jag berättar när jag kommenterat färdigt.
Inlägg #58: Postat: 2004-04-05 20:07:00
Mange
Det ligger att tankefel i idén att vetenskapen inte kan ge legitimitet åt sig själv. Vetenskapen legitimeras enbart genom att dess teorier fungerar. Det är funktionen som är det centrala och funktionen definieras utifrån de problem man vill lösa och de frågor man vill ha svar på. Det är således viktigt att vara exakt i sina frågeställningar.
Inlägg #59: Postat: 2004-04-05 20:14:00
elin
att de "våra" metoder som utvecklats för att bota krämpor baserats på våra idéer om sjukdom och dess sammanhang.det finns många olikma synsätt och för att rättvist bedöma dem måste man se sammanhanget i vilket se utvecklats.svar på 54:det är en intressant fråga som jag själv ställt en gång.vad jag kom fram till var att det inte är en uppriktig fråga,utan mest ett dolt påstående.
Inlägg #60: Postat: 2004-04-05 20:16:00
elin
mange det är himla jobbigt när du kommenterar mellan mina inlägg. kan du inte vänta tills jag skrivit klart?
Showing page 3 of 4: 1  2  3  4
Laddar...