|
Inlägg #21: Postat: 2004-04-02 23:40:00
|
|
Sunny |
Var alltså försiktiga med vad ni äter om det inte är testat.Med apotekets utbud oxå. Ät ingenting utan att kolla o dubbelkolla i fass en aktuell o på nätet. Läkare vet ofta ganska lite om andra läkares områden: min hjärtläkare har t.ex skrivit ut medecin som är livsfarlig med min reumatikermedecin o många andra av min amedeciner är så giftiga att jag själv måste ta ställning till om jag ska äta dem.
Lite som pest eller kolera. Jag håller med Stefan: man måste ta ansvar för sin egen hälsa.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2004-04-03 10:42:00
|
|
Whilde |
Till Mange: Dina inlägg visar att du har valt att tro på en sak som i dina ögon har bevisats sann för dig. Andra människor har en annan tro som bevisats sann för dem. Genom att förringa alla läkevetenskaper utom din egen gör du dig till åtlöje inför dem som valt en annan väg och blivit botade. Och glöm inte att varje människoöde är en vetenskaplig sanning. Mvh Whilde
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2004-04-03 10:48:00
|
|
Whilde |
För övrigt är Sunnys och Manges inlägg klassiska exempel på en triggad försvarsmekanism. En gång i tiden resonerade jag på exakt samma sätt. Men som jag skriver i texten: Livet bjuder på en och annan spännande överraskning om man bara är vidsynt nog. Det viktiga är att ni har er tro och att ni låter andra människor tro på något annat. I bästa fall finns det lika många livsfilosofier som det finns människor. Mvh Whilde
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2004-04-03 11:38:00
|
|
Sunny |
Min naturliga nyfikenhet är stor. Därför undersöker jag noga det som verkligen rör mig. Har ett öppet sinne fast jag ändå är realist.
Att ta ansvar för sin egen hälsa o dubellkolla själv o inte bara passivt äta det läkaren kriver ut: Är det en triggad försvarsmekanism? Kanske det. Du anar inte hur mycket skitmedecin jag fått utskrivet under åren:Hade jag ätit alla hade
Några av dem var dödligt giftiga. Man ska ha en sund skeptism.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2004-04-03 11:41:00
|
|
Sunny |
Men några vettiga argument till det jag skrivit fattas mig.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2004-04-03 11:51:00
|
|
Whilde |
Jag håller med dig, Sunny. Det är sunt att vara skeptisk, osunt att vara enkelspårig. Den egna erfarenheten är bättre än all världens statistik och vetenskap. Vi är olika, vi människor, och kan inte förlita oss på siffror, normer och dogmer. Vi måste prova själva innan vi kan uttala oss om något. Vi måste också förstå innebörden av en behandlingsmetod innan vi kan utvärdera resultatet. Mvh Whilde
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2004-04-03 20:40:00
|
|
elin |
mange: jag håller med stefan.jag tycker det är intressant hur du dessutom har mage att uttala dig om mig personligen när du inte har en aning om vem jag är.det stinker fördomsfullhet och desperation. vi i väst har ett sätt att mäta världen efter, men det finns andra.om man på allvar vill förstå världen kan man inte bara hålla på och argumentera från sin egen synvinkel, utan se saker från andra håll också.annars kommer allt te sig som nonsens;så som du ser mitt resonemang.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2004-04-03 20:46:00
|
|
elin |
för även vetenskap är subjektiv. ingenting är slått i sten.vad är en åkomma?vad är tecken på en frisk/sjuk människa?vad är bieffekter?hur bör man behandla sjukdom?vad skall en behandling uppnå?innan man mätt effekter av mediciner har man definierat dessa ting utifrån ett subjektivt perspektiv.den moderna vetenskapen och dess metoder är inte mer vattentät än människans egen tro.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2004-04-04 11:46:00
|
|
elin |
jag menar alltså:
de värderingar som ligger bakom utvecklingen av diverse vetenskapliga metoder vi behandlar här är högst mänskliga.många anser att man missat någonting väsentligt och att också som en tämligen naturligt utvecklnig metoderna är otillräckliga. i detta fallet bara fokuserar sig på en liten del av problemet.innan du attackerar homeopatin föreslår jag att du tar del av dess synvinkel och sätt att värdera sjukdom.
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2004-04-04 11:55:00
|
|
elin |
det är också ennyttig läxa i livet attalltid mötavärlden medöppna ögon.många skulle faktiskt säga att göra detmotsatta i längdenär att inbjuda tillsjukdom &jaghåller med.alla bär påsanning & om man fördömeristället för att lyssna& söka densanningen kommerman lida av bristande förståelse.du kanske undrar vad det haratt göra med sjukdom.jag vet inte omdu vill höra mer.detta var iallafall ett litet exempel.svaren finns därute.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2004-04-04 12:08:00
|
|
Martin |
Vad menar du med naturlig utveckling? Att hjulet aldrig borde ha uppfunnits? Om hjul är ok hur är det då med elektricitet? Om el är ok hur är det då med datorer etc etc. Gränsen för naturlig utveckling är helt godtycklig.
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2004-04-04 14:32:00
|
|
Mange |
Elin: Du kallar mig magstark för du tycker att jag värderar dig som person baserat på vad du skrivit ovan och sedan gör du exakt samma sak själv när du kallar mig fördomsfull och desperat. Du anser alltså att du har ett avsevärt tolkningsföreträde framför mig. Baserat på vad, frågar jag mig.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2004-04-04 14:37:00
|
|
Mange |
Dessutom råkar jag ha ganska god inblick i både homeopati och skolmedicin. Men du kan utan vidare häva ur dig att jag inte skulle veta något om homeopati. Du är beredd att dra ganska långtgående slutsatser om mig som person baserat på ett fåtal uttalanden från mig, utan att du vet vad dessa uttalanden bottnar i. Vad säger det om dig?
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2004-04-04 14:45:00
|
|
Mange |
Whilde: Är skepticism detsamma som att acceptera ideer vilka enligt all tillgänglig dokumentation visat sig vara felaktiga?
En av vetenskapens viktigaste drivkrafter är skepticism, en annan är nyfikenhet. Återigen, vetenskapen är ingen tro eller lära, oavsett vad du säger. Vetenskap fungerar, vidskepelse och magi fungerar inte, det är mycket enkelt och det handlar inte om tro.
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2004-04-04 14:53:00
|
|
Mange |
Sunny: Du har rätt i att var och en har ansvar för sin egen hälsa, men när man söker hjälp för sin sjukdom så överlämnar man en del av det ansvaret till sin terapeut. Du kan självklart välja att inte följa din läkares råd och i vissa fall är det onekligen klokt att inte göra det. Du gör helt rätt som kollar upp dina mediciner i FASS men det är beklaglig att det skall behövas.
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2004-04-04 16:29:00
|
|
Eva M. |
Är inte du Mange väl fanatisk i din propaganda? Du skriver till Elin att du kan en del om homeopati, för en annan verkar det inte särskilt troligt Dina argument låter ihåliga som legitimerade läkares när de vill skydda sitt jobb eller försvara sina misstag. Ditt bemötande av Elin är inte heller moget.
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2004-04-04 17:01:00
|
|
Mange |
Jag tycker inte att mina argument är ihåliga. Jag har läst studier på homeopati publicerade i ansedda vetenskapliga tidskrifter och ingen av dessa har visat på några behandlingseffekter som är bättre än för placebo. Hur ska jag ge uttryck för detta utan att det låter ihåligt i dina öron?
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2004-04-04 17:07:00
|
|
Mange |
Jag blir genuint upprörd när jag bemöts med den typ av argument som framförs av Whilde och Elin, argument vilka jag anser utgöra aningslöst och samtidigt ganska farligt svammel. Om detta lyser igenom och ger ett omoget intryck så ber jag om ursäkt för detta.
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2004-04-04 19:14:00
|
|
Eva M. |
Du har inte tänkt på att dina argument anses aningslösa och lite trånga? Av ditt svar förstår jag att dina studier i homeopati sträcker sej till att få bekräftat dina egna fördomar. Varför vågar du inte utmana det du blivit lärd?
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2004-04-04 22:47:00
|
|
Sunny |
Mange: Beklagligt men mänskligt. När man läser medecin är ämnet enormt: kropp o själ,gammal medecin ställs inför nya upptäkter. Som läkare arbetar du mycket o hinnere inte läsa om allting. Min psykiater är proffesor i psykiatri men det är länge sen hon blev läkare. Jag kan inte begära att hon ska sätta sig in i alla nyheter min kardiolog måste göra lika lite som han hinner sätta sig in i de nya antidep. med. Min gynekolog hinner inte kolla andras områden o husläkaren är inte stroke expert.
|
| |