Vem bygger välfärden?

Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2004-04-01 15:50:00
Jan Schmidt
Jag tror du har fel, Mike. Arbetare och entreprenörer behöver varann lika mycket. Du kan ha vilka fantasiska idéer som helst, finns det inte människor som kan hjälpa dig att förverkliga dem, blir det ingenting av dem! Högre automatisering leder bara till att arbetet förändras, inte till att det avskaffas! Någon måste skruva ihop maskinerna och robotarna, någon måste serva dem, någon måste övervaka dem.
Inlägg #22: Postat: 2004-04-01 15:54:00
jan Schmidt, forts.
Att äkta anställningstrygghet inte finns i Sverige heller har du däremot rätt i. Lagen ser fin ut på pappret, men är full med kryphål för den arbetsgivare som verkligen vill bli av med en anställd tro mig, jag har varit fackligt aktiv tillräckligt länge för att vbeta det!. Den enda verkliga anställningstryggheten får vi förmodligen inte förrän vi har avskaffat kapitalismen!
Inlägg #23: Postat: 2004-04-01 18:19:00
Mike
Svar 22, Nej precis, din variant av anställningstrygghet kan bara uppstå när staten totalt tar över ansvaret för att medborgarnas sysselsättnig och försörjning. I DDR fanns ingen arbetslöshet men trots detta blev mycket lite producerat.
Inlägg #24: Postat: 2004-04-01 18:28:00
Mike
Svar 21, OK för resonemangets skull kan jag gå med på att de behöver varandra lika mycket. Var har du då grunden för klassmotsättningarna som är ditt partis grundpelare? Varför görs då Skandiadirektörer till typiska representanter för näringslivet om inte arbetaren som stjäl från arbetsgivaren eller falsksjukskriver sig framställs som representativ för arbetarna.
Inlägg #25: Postat: 2004-04-01 22:42:00
Jan Schmidt
I din argumentation tenderar du till att utgå ifrån att dina motståndare ser allting lika svart-vitt eller blå-rött som du själv. Vem gör Skanidadirektörer till typiska representanter för näringslivet? Annat än puckade kvällstidningsjournalister och d:o rubriksättare? Samt Johnny Munkhammar, förstås, låt vara oavsiktligt. Myglande direktörer är förmodligen lika vanliga eller ovanliga som myglande arbetare.
Inlägg #26: Postat: 2004-04-01 22:54:00
jan Schmidt
Tacksamma föremål för vulgär argumentation men ganska sällsynta i verkligheten. Värre än myglande direktörer är i så fall, tycker jag, direktörer som fullt lagligt och tillåtet förser sig med saftiga löneförhöjningar, feta bonusar och smaskiga fallskärmar, samtidigt som de lägger ner fabriker och avskedar arbetare bara för att tjäna några spänn åt aktieägarna. Det är kapitalismens strukturer spom måste bekämpas, inte enskilda aktörer i dessa strukturer.
Inlägg #27: Postat: 2004-04-04 02:31:00
Julle
För helvete sansa er! Ni bröstar er som adrenalinstinna alfa hannar. Vad håller ni på med ? ni talar om globalisering drar paralleler till USA, som om det vore ett rättesnöre. när 30 av väldens befolkning förbrukar 70 av av jordens resurser? Hur länge tror ni att den ekvationen håller?Och Schmdit! Håller med dig:låt oss avskaffa kapitalismen å det snaraste!
Inlägg #28: Postat: 2004-04-05 06:41:00
Jan Schmidt
Det blir så när man "diskuterar" med Mike. Och det är värre än så, Julle, det är snarare en fjärdedel av jordens befolkning som lägger beslag på tre fjärdedelar av resurserna! Någonting som ett avskaffande av kapitalismen nog är enda boten för, ja!
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...