Terrorismen, västvärldens fiende nummer ett

Inlägg #1: Postat: 2004-03-28 07:22:00
Jan Schmidt
I och för sig kan du ha en poäng där. Men om vi nu är så upphöjt ointresserade av "token på andra sidan stan", varför åker då kungen till Brunei? Vad gör då Göran Persson i Kina? Och vilket ligger längst bort? Iran eller USA?
Inlägg #2: Postat: 2004-03-28 15:38:00
Anna Nilsson
jag kanske hade gått på min grannes begravning om jag kände honom. Men vad är det för skillnad på en Irakier jag inte känner och en spanjor jag inte känner?
Inlägg #3: Postat: 2004-03-28 16:09:00
HJ
Du / vi generalisering har trots allt mer gemensamt med en spanjor än en irakier. Delar ungefär samma värderingar etc, etc. Även om vi inte känner dem så känns det som spanjorerna står närmare oss.

Dra inte min liknelse för långt...
Inlägg #4: Postat: 2004-03-28 16:15:00
HJ
Hela min poäng är att jag inte tycker vi ska behöva ta på oss någon kollektiv skuld för att vi inte blir exakt lika upprörda för alla hemskheter. Våra känslomässiga reaktioner speglar inte nödvändigtvis i vilken grad vi tycker något är rätt eller fel.
Inlägg #5: Postat: 2004-03-28 21:26:00
Anna Nilsson
HJ: jag förstår ditt resonemang men jag håller inte med. Jag vet att det är lättare att känna empati med någon om man kan föreställa sig i den personens ställe vilket förmodligen är lättare om man har en liknande kultur etc.
Det jag reagerar mest på är medias sätt att försöka tvinga på oss känslor som vi kanske inte har
Inlägg #6: Postat: 2004-03-28 21:28:00
Anna Nilsson
och du måste väl medge att det är lägligt med en stor folklig uppslutning för att hylla terrorns offer precis när man kommer med ett förslag att alla EU länder ska ställa upp med alla till buds stående medel för att bekämpa terrorismen.
Inlägg #7: Postat: 2004-03-28 21:29:00
Anna Nilsson
i slutändan blir det ju så att de som inte vill gå in med militärt våld för att hjälpa ett annat EU land att bekämpa terrorismen är terrorister själva. "You´re either with us or against us"
Inlägg #8: Postat: 2004-03-28 22:38:00
HJ
Nja... Det låter väl lite väl konspiratoriskt det där med "lägligheten"...

Men visst blir vi påverkade från alla möjliga håll, särskilt media, det kan jag väl hålla med om. Men skillnaden är att jag inte tycker det hela är en stor fråga. Personligen kan jag bara utkämpa ett begränsat antal strider bildligt talat förstås, och det skulle vara omöjligt att trumma upp samma engagemang och indignation för varenda oförätt i världen. Det betyder inte att den ena är mindre än den andra.
Inlägg #9: Postat: 2004-03-29 09:10:00
Thomas L. Aabo
Jan S, svar 1. Det är en stor skillnad på statsbesök för handel och relationer och att hedra terroroffer. Puckad jämförelse.
Inlägg #10: Postat: 2004-03-29 15:24:00
Kalle
"Lägligheten" i det här fallet kommer väl av att det nyss sprängdes ett antal bomber i Spanien då 200 människor mördades och över 1000 skadades. Men ni kanske har missat det...
Laddar...