|
Inlägg #1: Postat: 2004-03-26 12:55:00
|
|
... |
En riktig depression, vilken absolut inte behöver vara kronisk, handlar inte bara om att "känna saknad, sorg" osv.. utan är det sjukdomstillstånd som uppstår när dessa känslor fått för stort utrymme. De kemiska processerna har fått sig en törn och kan därför behandlas med mycket goda resultat - med just kemiska processer. Ställs dessa till rätta kan sedan sorgen, saknaden osv.. behandlas mycket lättare. Jag vet att ditt syfte med artikeln är gott, men sprid inte okunskap.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-03-26 13:52:00
|
|
Whilde |
Några kemiska processer handlar förstås depression inte om. Ett känslotillstånd har föga med kemi att göra utan måste helhetsbeaktas. Antidepressiva kemikalier döljer de symtom som tillhör helhetsbilden och försvårar långsiktigt för patienten och för de alternativläkare som ständigt tvingas städa upp efter skolmedicinen. Mvh Whilde
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-03-26 17:32:00
|
|
Sunny |
Ja "äkta" depression har inte så mycket med t.ex en stor sorg o förtvivlan att göra. Att sörja när man t.ex förlorar ett barn är självklart: saknade sitter i resten av livet med det är ingen "sjuk" reaktion. En kronsik depressinon är mera att sammanlikna med förlamning. Det kan vara orehört svåret att ta sig upp ur sängen utan hjälp: Ännu värre att ta sig mat.
Krymper hjärnan av detta så har jag nog inte mycket kvar?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-03-26 17:37:00
|
|
Sunny |
Tack vare den nya generationen antidepressiva medel har jag till slut fått ett "värdigt" liv.
Detsamma gäller min syster. Det är svårt i bland att inte gräma sig över alla de förlorade åren då ingen hjälp fanns. det gäller att njuta av varje dag,även om man bara har en ärthjärna kvar.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-03-26 19:22:00
|
|
... |
Det finns studier som visar hur vissa känslotillstånd påverkar människans kemiska processer, ex går signaler på stress att mäta ända ner på cellnivå, exempelvis genom beteenderelationer i syre- och glykossystemen.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-03-26 19:26:00
|
|
... |
Naturligtvis ska helhetsbilden beaktas, men man ska inte förringa den hjälp på vägen som antidepressiva mediciner kan vara.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-03-26 19:26:00
|
|
... |
Jag är själv FÖR alternativmedicin, men att uttrycka det som du gör i din artikel är ett hån mot de som lider av en riktig depression. De känner inte igen sig i din beskrivning av att "det är naturligt att vara deprimerad ibland".
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-03-26 19:29:00
|
|
... |
För det finns inget "ibland" i den deprimerades värld. Depression är en sjukdom.. och visst, jag tror att den kan avhjälpas med hjälp av terapeutiska samtal och ett sunt leverne etc, men vem betalar?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-03-26 19:30:00
|
|
... |
Alternativbehandlingar är för individen minst lika och ofta mer kostsamma.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2004-03-26 19:32:00
|
|
... |
Kan de inte komplettera varandra? Varför måste det ena utesluta det andra?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2004-03-27 09:21:00
|
|
Whilde |
Jag menar att dagens, i Sverige; erkända vård nonchalerar och förringar depressionstillstånd genom att koncentrera behandlingen på yttringen istället för orsaken. Skolmedicinen är för bekväm av sig och vågar/kan inte se till individens behov. Behandlingarna är generella till skada för patienten, men kortsiktigt kan givetvis "goda" resultat uppvisas. Mvh Whilde
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2004-03-27 10:41:00
|
|
Whilde |
Till Svar 8 och 9: Du blir knappast friskare av att hanka dig fram på subventionerade droger. I slutänden står du inför en hopplös flykt, en baksmälla utan like. Långsiktigt ger alternativmedicinen dig större hälsa, förståelse, livslust, inflytande och en tjockare plånbok. Men det är förstås upp till dig själv. Mvh Whilde
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2004-03-27 16:19:00
|
|
Sunny |
Säker du till diabetiker o astmatiker eller de med hjärtsvikt att de inte blir friskare av att hanka sig fram på subventionerade droger?
För varken jag eller min käre blir någonsin friska.
Våra sjukdommar är kroniska. Vi kan överleva med medeciernas hjälp: O få en mycket bättre livskvalite. I mitt fall kan jag bara sörja över att de medeciner jag använder inte fanns när jag var ung o skulle behövt dem. Men bättre sent än aldrig. Jag står snart vid slutet nu o jag kan bara säga att de år
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2004-03-27 16:28:00
|
|
Sunny |
Forts med de nya antidepressiva medlen varit de bästa i mitt liv trots de sista årens sjukdommar o förluster. Min syster räknar sin andra födelsedag när hon fick Cipramil: Efter 25 års isolering lever hon ett aktivt liv trots att hon de senaste åren varit utsatt för mycket sjukdom o död runt sig. Att använda farliga cellgifter i canserbehandling ifrågasätter ingen: Ändå citerar jag syrran: vad är canser emot depression? Jag äter nitro emot kärlkramp: ändå är kärlkramp en baggis mot dep.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2004-03-28 10:10:00
|
|
Whilde |
Vad jag menar, Sunny, är att kroniska sjukdomar är kroniska i skolmedicinens ögon eftersom skolmedicinen inte har funnit vägar till bot. Inom alternativmedicinen används sällan generella begrepp som "kronisk", istället behandlas varje individ utifrån individens förutsättningar, oavsett om de mest uppenbara symtomen är fysiska, känslomässiga eller mentala.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2004-03-28 10:14:00
|
|
Whilde |
Själv fick jag som sjuttonåring beskedet att jag hade en kronisk sjukdom som skulle bryta ner mig. Jag var tvungen att käka en massa kemiska mediciner och gjorde så i tretton år. Vid 30 års ålder var jag halvdöd. Då valde jag att konsultera en klassisk homeopat. Som 37-åring är jag friskförklarad och helt återställd. Det finns alternativ och det borde vara en självklarhet att Sverige följer resten av världen och erkänner klassisk homeopati m fl läkekonster. Mvh Whilde
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2004-03-29 16:33:00
|
|
Sunny |
Så du menar att det finns alternativa botemedel emot sjukdommar som diabetes, kärlkarmp,canser,stroke o dess följder etc? Om så hade varit fallet så skulle den som lanserade detta vara mångmiljardär i dag. Liksom den som uppfann ett bra medle emot kronisk depression. men där HAR ju någinting hänt: Vi har äntligen fått medeciner som påverka den kemiska sammansättningen i hjärnan.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2004-03-29 16:43:00
|
|
Sunny |
Det skulle bli som med naturmedlet Artrox: så fort man insett hur bra det fungerar tog läkemedelsindutrin patent på det o 10 dubbblade priset! Annars håller jag med dig om att man ska ta ansvar för sin egen hälsa. Jag har oxå blivit snudd på dödförklarad 2 gånger. En gång feldiagnos,den andra gången botad. Ät ingenting som du inte har kollat upp i fass o gärna på internet.
Vi med flera sjukdommar samtidigt får sålla medecinerna. Vilka måste vi ha o vilka kan vi klara oss utan?
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2004-04-01 18:57:00
|
|
H |
Naturligtvis är läkemedelsindustrin ett geschäft - till skillnad från homeopatindustrin där man får köpa små piller av socker som det droppats kranvatten utspätt med kranvatten på, för 300 kr burken. Det är ju rena välgörenheten. Begriper väl vem som helst.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2004-04-01 23:18:00
|
|
Magnus |
Jag betalade 85 kr för min burk i förra månaden, mot allergi som blivit av att jag tagit salvor med kortison mot eksem. Allergin är borta så det vart fint kranvatten.
|
| |