|
Inlägg #1: Postat: 2004-03-24 18:58:00
|
|
Mike |
Erixon har en, ska vi säga, mindre fördomsfull och mer verklighetsbaserad syn på amerikansk utrikespolitik i allmänhet och GW Bush i synnerhet, än den som Jan E framför. Han har också ett bra recept på vad som bör ersätta FN-fiaskot; en "Demokratiernas union".
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-03-25 15:13:00
|
|
Jan E |
Det Erixon skriver om ”Demokratiernas union” är inte så tokigt, frågan är dock hur stater blir kvalificerade för medlemskap? Hur gör vi med Ryssland t.ex? Har läst utdrag från senatsförhören med anledning av 9.11. Den förre rådgivaren till både Clinton och Bush - Richard Clarke - säger så här: ”Genom att invadera Irak har USA:s president kraftigt underminerat kriget mot terrorismen”.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-03-25 15:13:00
|
|
Jan E |
Förmodligen kan inte Mike vifta bort denne meningsmotståndare lika lätt som han viftar bort mig. jag utgår dock ifrån att han försöker. Det går att komma till en annan slutsats än Mike och de neokonservativa, utan att därför behöva bli beskylld för att vara terroristkramare. Lär dig det Mike. Mike sitter stadigt i Bushs röv och pillar. Han hävdar dock att Bush är FÖR konservativ för honom. Det har dock aldrig gått att utläsa ur hans kommentarer, som tvärtom har karaktären av lovsånger.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-03-25 15:20:00
|
|
Jan E |
Mike utger sig för att vara liberal det är jag också, så tala om spännvidd!, men ändå gillar han den amerikanska tokhögerns mest bisarra avart – Ann Coulter. Denna dam har under de senaste åren hävt ur sig så mycket svavelosande osanningar - om framförallt liberaler - att Mike framstår som en hämmad söndagsskolegosse vid en jämförelse. Bl. a. har hon sagt att det var synd att inte Timothy Mc Veigh begav sig till New York Times byggnad istället i stället för att – ja, ni vet.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-03-25 15:20:00
|
|
Jan E |
Mikes liberalism skulle jag vilja kalla vulgoliberalism, en avart som helt bortser från att samhällen befolkas av människor som inte bara är individer som behöver total individuell frihet, utan också samhällsvarelser som behöver samarbeta.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-03-25 17:20:00
|
|
Mike |
Här är ett koncept för dig Jan E jag tycker att Bush handlat 99 rätt när det gäller kampen mot terrorismen inklusive kriget mot Irak. Jag gillar också hans skattesänkningar. I övrigt är det en mix av bra och dåligt. Om det innebär att jag sitter i hans röv och pillar så gör jag väl det.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-03-25 17:22:00
|
|
Mike |
För mig och många andra framstår kriget mot terrorismen som den absolut viktigaste frågan för närvarande. Därför är det många som, liksom jag, stöder Bush trots att vi inte håller med honom i många andra frågor.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-03-25 17:25:00
|
|
Mike |
Jag finner det enbart tröttande och patetiskt att Jan E gått på vulgärbilden av Bush som en dum obildad stockonservativ texastönt. Mycket kan man säga om USAs politiska system men så lätt är det faktiskt inte att b;li president att man kan ta vilken hill-billy som helst ge satsa några miljoner i en valkampanj och få honom vald.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-03-25 17:29:00
|
|
Mike |
Bush CV innefattar bland annat en militär utbildning som stridspilot, akademiska examina från både Harvard och Yale, ett framgångsrikt guvenörskap i en av USAs största delstater där han bl. a. reformerade skolsytemet på ett sätt som fått efterföljd i övriga USA.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2004-03-25 17:32:00
|
|
Mike |
Jag tänker inte vifta bort Dick Clarke han är en av många som har rätt att ge sin bild av utvecklingen och politiken. Hans kritik riktar sig mest mot Bush regeringens handlande före 9/11.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2004-03-25 17:38:00
|
|
Mike |
Är Dick Clarke en person höjd över all misstanke? Knappast: han väljer att säga upp sig för att skriva en politisk bok under brinnande valkampanj. Innan 9/11 satsade han sin karriär på att cyberterrorism var det största hotet mot USA vilket ledde naturligtvis måste varit lite "pinsamt" i efterhand. Under sin tid i Vita Huset gjorde han dessutom uttalanden som allvarligt avviker mot vad han skriver i sin bok.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2004-03-25 17:42:00
|
|
Mike |
När det kommer till huvudfrågan om Irakkriget är jag personligen ca 75 säker på att det var ett riktigt beslut men jag kan mycket väl förstå de som liksom Clarke gör en annan bedömning. Däremot har jag mycket svårt för de som inte vill se vare sig de positiva effekter som är omedelbara eller ens erkänna möjligheten av de långsiktiga effekter som kan uppnås.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2004-03-25 17:45:00
|
|
Mike |
Ett tips vid läsningen av Ann Coulter "liberals" betyder inte liberaler det betyder ungefär "socialdemokrater".
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2004-03-25 17:59:00
|
|
Mike |
Ann Coulters kommentar om McVeigh är naturligtvis oförsvarlig. Vad sammanhanget var framgår inte men vad jag förstår har hon själv tagit avstånd från den. F.ö. skulle jag upskatta om du slutar med sådana billiga "guilt by association" knep.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2004-03-25 19:10:00
|
|
Jan E |
Lovorden över en av USA:s mest okunniga presidenter genom tiderna fortsätter. Och vad läste han på universitet då? Ja, inte kan det ha varit political science iaf, eller nåt annat ämne som handlar om omvärlden, d.v.s. omvärlden utanför USA. Till hans meritlista kan man kanske också bifoga grundkursen i homofobi. Apropå ”guilt by association" – hur var det där med Maj-Britt Theorin?
P.S. Jag tycker också att kampen mot terrorismen är viktig.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2004-03-25 21:58:00
|
|
Mike |
Anser du att politiska ledare ska väljas utifrån deras faktakunskaper. Varför har vi val i så fall och inte bara ett kunskapstest? På tal om kunskap tror jag inte du vet riktigt vad "guilt by association" betyder. Jag jämförde dina åsikter om reklam-tv med Maj Britts.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2004-03-25 22:01:00
|
|
Mike |
Att jag sagt att Ann Coulter är en bättre och roligare skribent än Al Franken och Michael Moore betyder inte att jag skriver under på alla hennesuttalanden. Jag har tvärtom sagt att jag INTE håller med henne.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2004-03-25 22:10:00
|
|
Mike |
Jag tror inte att han är homofob vad baserar du det på? Mn även om han skulle vara det vad "homofob" nu betyder nu för tiden måste jag därför byta åsikt angående Irak kriget. Är alla irakier bögar eller vad?
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2004-03-25 22:15:00
|
|
Mike |
Uppenbarligen så betraktar du utan att blinka dig själv som intellektuellt överlägsen Bush. "Det är löjligt att höra löss hosta" som Hasse Alfredsson sade i 88-öres revyn.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2004-03-26 16:09:00
|
|
Jan E |
Svar 16: Johodu, jag vet faktiskt vad ”guilt by association" betyder. I detta fall ska jag associeras med Maj-Britt Theorin och hennes gamla tokstolleidéer om paraboler och reklam enbart av den anledningen att jag ifrågasatt reklam riktad mot barn. Detta är ett klockrent ”guilt by association"-knep från din sida.
|
| |