Feministiskt självförsvar

Den här tråden diskuterar artikeln Feministiskt självförsvar.
Inlägg #1: Postat: 2004-03-16 21:33:00
Pålle
Det var lite rörigt kanske men ändå ett lovvärt försök till kritisk granskning av det här med "Feministiskt självförsvar". Att antalet våldtäkter ökat är ju ett märkligt faktum i sammanhanget. Det kan ju bero på, som Sören skriver, att dessa kurser ökar motsättningar mellan könen.
Inlägg #2: Postat: 2004-03-17 12:40:00
Sven
Att skrika "nejnej" högt eller yla som besatt avskräcker de flesta gärningsmän, men det är inte så lätt att göra som man kan tro. De flesta som utsätts för övergrepp blir som paralyserade och får inte fram ett ljud, alltså behöver man träna på att skrika. Att det kallas "feministiskt" beror nog mer på utbildarnas politiska åsikter än på att det bara funkar för kvinnor.
Inlägg #3: Postat: 2004-03-17 18:08:00
Björn
Jo, jag tror faktiskt att självförsvar är nödvändigt att lära ut. Men varför inte till alla? Nu får killar som inte kan slå tillbaka och som då och då blir utsatta för trakasserier och som dessutom aldrig förtrycker tjejer, veta att de inte räknas. De är egentligen inga killar, och heller inga tjejer, utan något annat. Vad gör det för deras självkänsla? Framför allt, vad sänder det för signaler?
Inlägg #4: Postat: 2004-03-18 11:18:00
Anders
Självförsvar är inte fel för någon. Varför skulle det öka spänningarna mellan könen?
Skulle själv gärna spöa på en våldtäktsman om jag fick chansen, det vore ganska fett faktiskt.
Eftersom tjejer ofta är svagare än killar är det viktigt att de lär sig träffa rätt, träffar man rätt behövs det inte så mycket kraft för att oskadligöra en angripare. De flesta tappar nog tex lusten till våldtäkt med ett öga oanvändbart eller efter en redig pungspark eller varför inte ett urledsparkat knä.
Inlägg #5: Postat: 2004-03-18 15:26:00
Erik
jag fattar inte - Vad är det du, Sören Wallsten, vill ha sagt?
Är du ytterligare en i kören som snyftar "buhu det är så hemskt med våld". Eller har du ngn sunkig ide om att kvinnor inte skulle få utöva våld för att försvara sig. Eller är det ngn långsökt och fultråkig ide där du blandar ihop feministiska irrläror med den självklara rätten att försvara sig och sitt.
Inlägg #6: Postat: 2004-03-20 15:24:00
Anna Dr
Jag har varit inne och kollat på din hemsida och du verkar ju mycket engagerad i sexualbrott och övergrepp mot kvinnor Sören. Att lära sig i en trygg miljö att handla med självförsvar är något även polisen använder sig av. Att sedan, om dom blir angripna i ett skarpt läge, kunna koppla på det dom lärde sig har nog hjälpt många poliser att hålla lugnet när dom känner sig hotade. Självförsvar är ju just självförsvar. Då är det väl värre med en "sport" som t ex boxning?
Inlägg #7: Postat: 2004-03-22 16:53:00
Kristina
Bra artikel som tar upp feminismens dilemma: Feminister skriker högljutt när de blir åsidosatta, men stänger samtidigt gärna ute männen. Ena stunden blir man rosenrasande när man inte får vara med överallt, och i nästa kan man för sitt liv inte förstå mäns reaktioner när man stänger ute män och killar.
Laddar...