Vem hjälper tjejerna?

Inlägg #1: Postat: 2004-03-12 00:29:00
Man Originalet, forts.
Hur ska vi då betrakta dem som trots otaliga vändor på behandlingshem, psykvård och AA-möten fortsätter att missbruka? Hur länge ska man orka vara stödjande och förlåtande om missbrukaren själv inte tar något ansvar för sin situation eller visar någon genuin vilja att sluta missbruka?
Inlägg #2: Postat: 2004-03-12 00:30:00
Man Originalet forts.
Jag har inga svar på dessa frågor. Men de tål att funderas över.
Inlägg #3: Postat: 2004-03-12 08:12:00
Elisabeth
Är Jeppe sjuk,nä,Jeppe vill ha lite roligt,man lever ju bara en gång.Fritt och frihet regerar ju.Förmynderi och diktatur vill man inte ha.Det går så länge det går.Men sedan da,vem bryr sig.Så är det åtskilliga som resonerar.
Inlägg #4: Postat: 2004-03-12 08:18:00
Elisabeth
Nu ligger du där medtagen och nedslagen,hade det inte varit bättre om du skötte dig och levt ett ordnat och skötsamt liv?Men det var roligt så länge det varade kan detta beteende benämnas som sjukt?Dom anhöriga får ju då i alla fall behålla sin heder,men sjuk vet jag inte.
Inlägg #5: Postat: 2004-03-12 09:40:00
Thomas L. Aabo
Elisabeth. Du vet inte hur det är att vara alkoholist.
Inlägg #6: Postat: 2004-03-12 09:57:00
Elisabeth
Alla har vi starka och svaga sidor inom oss.Livet går upp och ner för oss alla.Beroendet av "rävgiftet",är att inte respektera sig själv.Vadå jag är för svag.Det är socialt att bete sig som "en dålig person"Man ska inte vara en nörd.
Inlägg #7: Postat: 2004-03-12 10:04:00
Elisabeth
Att få sina rättigheter,lyckan ska jämt och rättvist fördelas "jag trivs så här".att vara alkoholist.Förnekar man verkligheten ger man samtidigt upp sina chanser att nå någon vettig förståelse av hur saker fungerar.
Inlägg #8: Postat: 2004-03-12 15:02:00
Henrik Baner
Du maste forsta att alkoholism ar en sjukdom. Alkoholister dricker knappast for att ha roligt..
Inlägg #9: Postat: 2004-03-12 16:23:00
fd alkoholist
Att kalla dem för sjukdomar är bara att frånta individerna sitt eget ansvar. Typiskt flumsvenskt!
Inlägg #10: Postat: 2004-03-13 18:33:00
Sunny
Visst är det en sjukdom! O delvis genetisk: min pappas släkt drack sig till döds o när jag som vuxen hittat mina syskon som alla växt upp i olika miljöer så är de alkolister de med. Själv visste jag inte mycket om alkolism: smakade aldrig alkohol förrän vid 23 då de gav mig en stark grogg när mitt barn omkom. sedan dess får jag kämpa med sjukdommen. Det är ju bara jag som kan hålla mig nykter: ingen annan. Men att ha en familj som stöd är enormt avgörande: ensam hade jag inte varit i livet i dag.
Inlägg #11: Postat: 2004-03-13 18:37:00
Sunny
Svar 9 Jag har flera sjukdommar o självklar har jag ansvaret för att försöka bekämpa dem?
Vem annars?
Det spelar ingen roll om det är canser eller alkolism: jag måste föra kampen själv: väga behandlinsalternativ:ta ett eget ansvar för sjukdommen. jag vet när det är farligt för mig att dricka o undviker alkohol då. Ofta går det bra: vid större kriser kanske inte men man får komma igen.
Inlägg #12: Postat: 2004-03-14 15:11:00
Rolf Nilsson
Bra artikel yohannis! Det där med missbrukarvård är bara ett ord som politiker inte vet vad det betyder. I våra fängelser är det 80 som sitter för drogrelaterade brott samtidigt som kommuner får lägga ner behandlingshem för att det inte finns folk som anvisas till dessa för att det är för dyrt. Mvh
Inlägg #13: Postat: 2004-03-14 15:12:00
Rolf Nilsson
1 miljard har det skurits i missbrukarvården sen 1995 och sen undrar berörda politiker varför missbruket ökar, då speciellt bland unga. Nä ut på gatorna med dem så de kan komma lite närmare verkligheten än ett fett kontor som de inte lämnar förrän de går hem. Där de sen tycker att de gjort ett bra jobb under dagen. Mvh
Inlägg #14: Postat: 2004-03-15 11:14:00
Sunny
Väl talat Rolf! Det är när man har sina fundamentala behov tillgodosedda: Husrum, mat o kärlek som man orkar vbekämpa sina sjukdommar Vilka de än må vara
Laddar...