|
Inlägg #21: Postat: 2004-03-11 14:52:00
|
|
Janne |
Jaha, och vilka belägg har du för dina insinuationer att Diesens kritik av rättsväsendet "bara är full av en massa påhitt och felaktigheter"? Hänvisa inte till denna artikel, för den stödjer inte till ett smack.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2004-03-11 16:04:00
|
|
Mike |
När en akademiker professor till på köpet skriver en artikel inom sitt eget forskningsområde förväntar man sig att ämnet ska behandlas med en viss stringens. Att hypoteser ska stödjas av observationer att alternativa hypoteser ska belysas eller avfärdas med hjälp av fakta.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2004-03-11 16:08:00
|
|
Mike |
Diesens artikel är i bästa fall ett hafsverk. I sämsta fall ett medvetet försök att dra nytta av en inflammerad debatt.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2004-03-11 16:25:00
|
|
Michael Lundahl |
Aino: Jag sade inte "stryp debatten", jag sade "sanera debatten". Har du problem med att förstå skillnaden? Nej, vi talar int med småbarn... men om jag vill att exempelvis du skall förbättra något som du gör så säger vanligt djävla sunt förnuft att det är KORKAT av mig att inleda kritiken med exempelvis "Du är en urbota korkad idiotdjävlel som inte borde få finnas på planeten!!!".
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2004-03-11 16:28:00
|
|
Michael Lundahl |
Det är att göra sig ovän med den som man vill skall beröras av budskapet. Kritik handlar inte om smutskastning eller vem som gör mest liv i media. Kritik handlar absolut inte om vem som gräver upp mest skit. Kritik har ett mål, ett syfte. Målet är - åtminstone i detta fall - förbättring. Men vi kan omöjligt UPPNÅ denna förbättring om vi gör oss till fiender med den som skall förbättra sig. Är det så svårt att förstå?!
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2004-03-11 16:40:00
|
|
Aino |
Är du dum i huvudet? Sluta förvanska, skrika och skälla som en idiot annars. Tills dess är vidare diskussion satt på is.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2004-03-11 17:32:00
|
|
Mimmo |
Aino; Varje gång M Lundahl lägger ut en artikel slutar det på detta vis. Han har nämligen för ovana att förvrida andras utsago så att dom ska passa in i hans syfte. Detta syfte är att få alla andra att inse att han sitter på den Gudomliga Sanningen.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2004-03-11 17:32:00
|
|
Mimmo |
När inte alla andra dumdjävlar förstår det blir han så frustrerad att han inte ser att han gör samma generalfel som han anklagar bland annat Diesen att göra; Han förvanskar fakta. Ett exempel från svar 24 där ML säger "
men om jag vill att exempelvis du skall förbättra något som du gör så säger vanligt djävla sunt förnuft att det är KORKAT av mig att inleda kritiken med exempelvis "Du är en urbota korkad idiotdjävlel som inte borde få finnas på planeten!!!".
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2004-03-11 17:33:00
|
|
Mimmo |
Observera att det inte finns någon som använt sig av följande utsago i sina kommentarer utan det är enbart en grotesk överdrift av ML. Så Aino och alla andra, så länge inte ML har någon som helst självinsikt, lägg ner diskussionerna med honom, han är nämligen döv och blind för allt utom sina egna åsikter och sin egna stämma.
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2004-03-11 19:44:00
|
|
Jan E |
Svar 13: Kallar du detta förslag för att komma till rätta med bristerna vad gäller det som frågan handlar om, d.v.s. att kvinnor inte blir trodda när de anmäler våldtäkt och därför drar sig för att anmäla?! Sanera debatten? Sluta anklaga rättsväsendet för attityder det inte har? Skojar du? Nähä, så rättsväsendet har inga attitydproblem?! Det är ju för fan åklagares och advokaters attityder och fördomar gentemot kvinnor som är huvudproblemet!
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2004-03-11 19:44:00
|
|
Jan E |
forts. Och detta är inget fantasifoster som bara finns i kritikernas hjärnor, det finns massvis med belägg. Märkligt uttryck: ”Springa till pressen”. Varför ska inte forskningsresultat göras åtkomliga för allmänheten genom publicering på DN Debatt? Du är en gåtfull person, Lundahl. Helt omöjligt att fatta vad du är ute efter.
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2004-03-11 19:45:00
|
|
Jan E |
forts. Är det möjligen så enkelt som att du till varje pris måste försvara din farsgubbe? I så fall är du nästan rörande. Det enda bland dina förslag som har någon substans är kravet på ökade polisiära resurser. I övrigt ekar det tomt, mycket tomt.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2004-03-11 23:14:00
|
|
Mike |
Skärp er nu för fan, de flesta poliser och åklagare är faktiskt vanliga människor många av dem lär t.o.m. vara kvinnor och feminister tillika och tycker precis som vi andra vanliga människor att våldtäkt är ett vidrigt brotts och att de som begår det ska straffas. Och du Lundahl, ta och koola ner dig
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2004-03-12 00:06:00
|
|
Jan E |
Svar 33: Man måste kunna generalisera i en sån här debatt. Ingen tror att ALLA poliser och jurister medvetet jävlas med kvinnor. Men det finns ett attitydproblem inom både polis- och juristkåren som man måste ta tag i. Och det är egentligen inte så konstigt att det ser ut som det gör; rättsväsendet är en konservativ samhällsinstitution som inte riktigt har hängt med i den förändrade synen på våldtäkter, sexuella trakasserier och kvinnors rätt till sina kroppar som råder ute i samhället i övrigt.
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2004-03-12 14:10:00
|
|
Mike |
Varför skulle de som är verksamma inom polis och rättsväsende, till skillnad från allsköns amatörtyckare på Sourze, inte hänga med i "den förändrade samhällsynen"? Kanske för att de är tvungna att relatera till verkligheten och inte en politiskt korrekt "karta".
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2004-03-12 14:35:00
|
|
Christer H |
Polisen och domstolsfolket skall följa lagarna. I den meningen är de "konservativa", vill Jan E något annat? Problemet handlar inte om attityder, utan om bevisproblematik när ord står mot ord. En sansad diskussion ökar möjligheten till förbättringar. ML har fullständigt rätt i det. Mvh CH
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2004-03-12 16:23:00
|
|
Mike |
Ett attitydproblem eller något annat problem kan ju existera. Tyvärr kan man inte dra några sådana slutsatser av Diesens artikel. Om allmänheten tvivlar på rättsväsendet måste man seriöst undersöka hur det egentligen ligger till.
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2004-03-12 23:37:00
|
|
Jan E |
Mike: Hur vore det om du skulle fundera över det allvarliga problem som jag formulerat i början av mitt svar 30 i stället för att prata en massa skit?
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2004-03-13 16:27:00
|
|
Mike |
Exakt vad av det jag sagt är "skit"? Innan jag lägger ner för mycket tid att fundera på ett problem vill jag gärna veta om det existerar. Sån är jag. Sorry, men jag börjar inte dregla så fort pressen "ringer i klockan". Det spelar ingen roll hur mycket du höjer tonläget, ta fram lite gångbara argument istället.
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2004-03-14 00:44:00
|
|
Jan E |
Du kan ju möjligtvis fundera över om det ligger något lurt bakom det faktum att 95 av 100 kvinnor som gjort anmälan om våldtäkt får beskedet att deras ärende lagts ned. Det kan ju vara värt att fundera över i stället för att som den cyniker du är surra om bristande vetenskaplig stringens och att Diesen drar nytta av en inflammerad debatt. I debattartiklar som Diesens hårdras alltid fakta, men grundproblemet torde ändå kvarstå: varför blir inte kvinnor tagna på allvar?
|
| |