|
Inlägg #1: Postat: 2004-03-10 19:28:00
|
|
lex |
Det viktigaste är att RÄTT personer blir åtalade- inte att antalet är få eller många!
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-03-10 20:46:00
|
|
Christer H |
Vem som är "sexbrottsling" eller "förövare" avgörs av rättsväsendet, inte av aftonbladet eller Jan E... Tråkigt att det skall behöva påpekas. Mvh CH
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-03-10 21:21:00
|
|
JanE |
Svar 2: Borde vara så, men man kan nog med fog säga att rättsväsendet har stora brister när det gäller hanteringen av sexualmål. Beror bl a på de fördomar som fortfarande finns bland ledamöterna i domstolarna. Detta faktum torde vara bekant även för dig Christer.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-03-10 22:14:00
|
|
Christer H |
Nä, det är det inte. Att så få anmälningar leder till åtal är ett problem, ja det håller jag med om. Men att det automatiskt är detsamma som "stora brister.. pga. fördomar..." anser inte jag. Obs! jag har läst Wennstam. Mvh CH
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-03-10 23:15:00
|
|
Michael Lundahl |
Heh... logik enligt Jan E: "Du må icke kritisera den som som smutskastar rättsväsendet för då försvarar du sexualbrottslingar". Så oerhört patetiskt. Jag har hela tiden sagt att rättsväsendet måste förbättras. Och måhända att Diesen har rätt. Men hur FAN tror du då att han skall få gehör för detta då han går till attack med storsläggan på det här viset? Kritik som går ut på att säga åt de kritiserade "Ni är medeltida idioter" kommer att ignoreras.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-03-10 23:16:00
|
|
Michael Lundahl |
Eller tror du på fullaste allvar Jan E att de som jobbar i rättsväsendet kommer att känna sig entuiasmerade och lockade att förbättra sig efter en sådan här svada? Så korkad kan inte ens du vara att du på fullaste allvar tror att överdrifter, lögner och otidligheter leder till att folk förbättrar sig.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-03-11 00:16:00
|
|
Jan E |
Lundahl: Jag har aldrig hört dig säga ett ord om i vilket avseende rättsväsendet måste förbättras när det gäller frågor om sexuellt våld mot kvinnor. Men jag är idel öra. Ska bli mkt spännande. Alla som tar detta på allvar inser att rättsväsendet måste förbättras genom förbättrad utbildning av poliser och jurister. Fördomar måste bearbetas på djupet. Detta ska inte vara något de inblandade sätter igång med själva för att de eventuellt känner sig entusiasmerade och vill ta tag i frågan.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-03-11 00:17:00
|
|
Jan E |
forts. De ska inte kunna sitta och avfärda förändringar för att de känner sig orättvist påhoppade. Här krävs hård styrning från samhällets sida. För övrigt är du inte rätt person att anklaga andra för överdrifter, lögner och otidigheter. Sådant är du själv mästare i. Diesen har t ex aldrig sagt något om ”medeltida idioter”. Du är en demagog Lundahl.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-03-11 07:08:00
|
|
Michael Lundahl |
"Jag har aldrig hört dig säga ett ord om i vilket avseende rättsväsendet måste förbättras när det gäller frågor om sexuellt våld mot kvinnor." Ändå har jag nämnt detta vid ett flertal tillfällen. Uppenbarligen har du "glömt" bort det... hur skall du annars kunna uppräthålla din anti-lundahl kampanj om du tar hänsyn till att jag faktiskt vill att rättsväsendet skall bli bättre, hm?
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2004-03-11 07:10:00
|
|
Michael Lundahl |
Detta påvisar att du inte kan skilja alls på sak och person... du är bara intresserad efter att hacka på mig och minns vad jag har skrivit därefter. Kom igen när du känner för att diskutera *sakfrågan*.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2004-03-11 10:02:00
|
|
Aino |
Jag har inte heller sett vilka förslag du lagt fram ett flertal ggr. Var vänlig repetera dom istället för att åla dig så du nästan slår knut på dig själv i försöken att komma undan.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2004-03-11 10:40:00
|
|
Yanni |
Ja gör det Michael. Jag tror vi är många som undrar hur du vill göra för att få ett bättre rättsväsende. Särskilt som du så ofta försvarar det vi redan har...
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2004-03-11 11:03:00
|
|
Michael Lundahl |
Ok, här kommer förslagen eftersom ni tydligen har kort minne eller inte är läskunniga.
1 Sanera debatten. Idiotiska påhopp där rättsväsendet anklagas för attityder det inte har FÖRSÄMRAR möjligheterna till att åtgärda eventuella problem. Detta eftersom allmänheten rör sig bort från rättsväsendet. 2 Ge polisen de resurser den behöver för att lösa sina uppgifter.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2004-03-11 11:04:00
|
|
Michael Lundahl |
90-talets huvudlösa nedskärningar och anställningsstopp har gjort att anmälningarna kommer in snabbare än polisen kan behandla dem. 3 Kritiker och forskare skall samarbeta med polisen för att lösa problemen... inte springa till pressen och skapa rubriker.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2004-03-11 11:07:00
|
|
Michael Lundahl |
Aino och Yanni, precis som Jan E kan ni inte skilja på sak och person. Inte heller tänker ni utanför det svart-vita spektrat. Ni är inskränkta, kortsynta och har inte tänkt igenom den här frågan det minsrta. Ni vill bara GNÄLLA. Om ni verkligen had ebrytt er hade ni engagerat er, läst och åtminstone FÖSÖKT förså vad det är jag skriver. Men det är ni väl för lata för... och så går det ju inte att komma med massor av sådant där roligt gnäll om ni måste försöka visa förståelse. Ignorance is bliss.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2004-03-11 11:14:00
|
|
Aino |
Jaså, vilka bra förslag. Stryp debatten och ifrågasätt inte högtljutt. Kristisera inte stenålderstänkandet. Tillbaka till medeltiden. Bra Lundahl. Riktigt begåvat.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2004-03-11 13:22:00
|
|
Kalle |
Aino, Michael säger väl inget om att kritik inte ska få förekomma. Han säger ju bara att det förmodligen är mer konstruktivt att ha en intern DIALOG, än att gnälla i riksmedia. Hur skulle DU reagera om du skulle ha en "performance review" med din chef, och så fick du läsa i DN att du har en bakåtsträvande stenåldersmentalitet? Skulle det sporra och motivera dig? SKulle knappast tro det...
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2004-03-11 13:36:00
|
|
Aino |
Men för f*n, det låter som det är småbarn ni pratar om, som behöver strykas medhårs och "sporras/motiveras" för att göra ett bra jobb. Negativ kritik är nödvändig när den är befogad, vilket den ofta är. Småbarnsfasoner!
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2004-03-11 13:53:00
|
|
Maria |
Håller med Aino, och dessutom forskares uppgift är inte att entusiasmera eller samarbeta med polisen.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2004-03-11 14:46:00
|
|
Krillle |
Det är väl inget fel med offentlig kritik, men det är ju bra om den är berättigad och inte bara full av en massa påhitt och felaktigheter.
|
| |