Någonting är fel

Inlägg #1: Postat: 2004-03-09 00:24:00
Yohannis Petersson
Först, Martin:
Tycker du inte att du överreagerar lite väl mycket nu?
Men visst, att inte leva på bidrag utan försörja sig själv genom eget arbete är en förutsättning för integreras i ett nytt land. Att behärska språket och kunna kommunicera med medborgarna i det nya landet är en annan förutsättning och självklart vara medveten om gällande lagar, seder och bruk. Men inte blond och blåögd.
Inlägg #2: Postat: 2004-03-09 10:38:00
Per W
Svar 1: Vara medveten om lagar,seder och bruk? Varför kan man inte få utöva sina egna seder och bruk så länge de är lagliga.
Kunskap om valborg, midsommar, kräftskivor med tillhörande fylla är väl ganska överflödig?
Inlägg #3: Postat: 2004-03-09 16:17:00
Martin
Till Y.P.: jag anklagar dig inte för att vara rasist men jag tycker man ska reda ut begreppet innan man använder sig av det som ett argument för att man inte vill ha fler flyktingar/invandrare i sitt land/kommun/stadsdel etc. Vad gör vi sen med alla svenskar som vägrar integrera sig i samhället? Som har "annorlunda" åsikter och kanske inte ens har jobb? Ska vi bestämma åt dem var de får bo?
Inlägg #4: Postat: 2004-03-09 22:13:00
Yohannis Petersson
Till Per W, nåja respektera lagar seder och bruk då?
Inlägg #5: Postat: 2004-03-09 22:20:00
Yohannis Petersson
Ja, det är ett annat ämne Martin, som jag håller på med en artikel om. Visst finns det svenska medborgare som lever utsides i samhället, men dom är segrerade på ett annat sätt, det är dock lika viktigt att dom integreras också. Men visst är det så att svensken har det lättare att komma in på arbetsmarknaden än invandrare. Det är ju känt att många arbetsgivare sorterar bort utländska namn direkt.
Inlägg #6: Postat: 2004-03-09 22:28:00
Yohannis Petersson
Dom som har "annorlunda åsikter", det begreppet hade du gärna fått "reda ut" mera för mig. Jag förstår nämligen exakt vad du syftar på?
Inlägg #7: Postat: 2004-03-09 22:28:00
Yohannis Petersson
Men jag känner till vissa exempel där åsikterna i har accepterats på arbetsmarknaden, den kända är ju sympatisörer med icke rumsrena partier, som SD mm...Sedan blev jag själv misstänksam när "Svenskt Näringslivs" nya vd Ebba Lindsö snabbt som blixten bytte åsikt i EMU-frågan, innan hon tillträde sin nya tjänst.
PS. Sa jag att jag tolkade din kritik som rasistisk?
Laddar...