Kommunism och Nazism - Idébröder

Inlägg #1: Postat: 2004-03-06 10:40:00
Prag
Erik. Är du en sån där jävla kommunist? I så fall: läs historia! Det finns en uppsjö av böcker att läsa nuförtiden som behandlar kommunisternas ohyggliga brott mot mänskligheten.
Inlägg #2: Postat: 2004-03-07 04:09:00
Erik Lindgren
Nej, jag är inte kommunist, dock har jag varit. Vad har det med saken att göra? Ordet kommunism förekommer fortfande inte i texten, vilket gör rubriken missvisande hursomhelst. Dessutom, vad fan har historia med mitt inlägg att göra?
Inlägg #3: Postat: 2004-03-07 04:10:00
E L forts
Jag har varken förnekat Gulag, Kampuchea eller Mao Tse-tung, det enda jag säger är att det kan finnas många anledningar till att två diktatoriska system liknar varandra, det betyder inte nödvändigtvis att de grundläggande ideologierna är lika, vilket ju AM faktiskt förutsätter.
Inlägg #4: Postat: 2004-03-07 19:12:00
Kalle
Det är resultatet som räknas, inte ideologin! Ideologierna är ointressanta om dom båda leder till massmord och terror. Det är helt ointressant för offret om hans mördare kallar sig för kommunist eller nazist!
Inlägg #5: Postat: 2004-03-07 20:10:00
Alexander Malmgren
Målet med artikeln att är visa nazismens likheter med kommunismen. Inte tvärtom. De flesta vet vad kommunism innebär, färre vet hur Nazityskland styrdes och det var det jag ville rikta in mig på. Kanske kommer det någon mer artikel där kommunismen granskas mer ingående.
Laddar...