|
Inlägg #1: Postat: 2004-02-27 13:12:00
|
|
Jan E |
Det där luktar främlingsfientlighet. Klart att Sverige ska hjälpa fattiga länder – frågan är bara HUR och vilka villkor som ska vara förknippade med hjälpen. Här måste större krav ställas. Exempel: Sverige kan inte skotta in miljoner i ett fattigt land för att hjälpa befolkningen, medan landets regim ägnar sig åt att köpa in och utveckla avancerade vapen.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-02-27 13:27:00
|
|
Ej sosse |
Främlingsfientlighet? Herregud, har du inte lagt av med det där PK-tjafset än? Ta in verkligheten istället och fatta att det handlar om ekonomi i första hand!
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-02-27 14:30:00
|
|
Jan E |
Sverige har råd att hjälpa både sina egna mindre bemedlade medborgare OCH människor i fattiga länder om det görs på rätt sätt. Likaså kan invandring vara lönsam om man integrerar invandrare på ett bättre sätt än idag. Det låter som om du saknar Ian och Berts gamla parti?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-02-27 14:39:00
|
|
pUs |
Men vafan, allvarligt Janne. När tycker du att Sverige skänker för mycket? Finns det någon gräns överhuvudtaget som du tycker vore rimlig? Varför är det så fult och fel att vilja begränsa bistånd när moder Svea tvingas dra in på precis allting?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-02-27 16:04:00
|
|
Jan E |
Svar 4: Jag talar inte om nivån på hjälpen, jag talar om ATT vi har råd, utan att behöva nämna en viss procentsats av BNI. För övrigt har jag mycket svårt för uttryck som ”grotesk överinvandring”, när det inte är invandringen i sig som är problemet utan bristerna i integrationspolitiken. Vad vill du själv? Ska vi stryka biståndet helt och gå vår egen väg och inte försöka ligga på ungefär samma nivå som EU-genomsnittet?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-02-27 16:41:00
|
|
lars |
Vi bör lägga både bistånd och invandring på en nivå som vi ekonomiskt klarar av. Svårare än så är det inte. Vi behöver inte snegla på vad andra gör eller inte gör.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-02-27 16:44:00
|
|
Lars |
Och det är klart att det är antalet invandrare som är problemet eftersom det inte finns arbete och dom därför ska försörjas till ohyggligt stora belopp varje år!
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-02-27 16:48:00
|
|
Pålle |
Jan E. Du skriver: "Jag talar inte om nivån på hjälpen, jag talar om ATT vi har råd, utan att behöva nämna en viss procentsats av BNI." Du behöver inte nämna? Vet du vad du är Jan? Du är en arrogant drömmare som anser dig vara förmer än andra. Dina höga tankar är så fantastiskt bra att de inte får smutsas ner av någon verklighet. Detta kunde man strunta i om det inte var sådana som du som styrde Sverige i dag.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-02-27 17:19:00
|
|
Jan E |
Svar 6-7: OK, och var ligger lämplig nivå för biståndet? Du som vet. När det gäller invandringen så kanske du vill att vi helt ska stänga våra gränser? Du tycks förresten tro att det bara väller in invandrare i Sverige. Men så är det inte alls. Själv tror jag inte att det är så enkelt som att säga att det inte finns arbete och att vi därför inte kan ta emot fler; det finns massor av sysslor som behöver utföras, inte minst sysslor som infödda svenskar ogärna tar på sig.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2004-02-27 17:19:00
|
|
Jan E |
Lilla Pålle: I din iver att hälla skit över mig så glömmer du att säga vad du själv tycker i frågan. Hur stort ska biståndet vara?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2004-02-27 22:18:00
|
|
Lars |
Men det finns inga pengar att betala för sysslorna som behöver utföras, Jan! Varifrån ska pengarna tas? Ännu högre skatter?
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2004-02-28 01:14:00
|
|
Lille Pålle |
Här hälls ingen skit. Jag bara höll upp spegel åt dig. Jag kan inte lastas för att du inte gillar vad du ser i den. Biståndet skall vara noll kronor tills statens budgetunderskott är nere på noll kronor. Sedan kan vi diskutera eventuellt bistånd. Jag fattar det också som att du vill gå i bräschen för att som infödd svenska ta trista jobb. Vilket jobb väljer du således i din iver att föregå med gott exempel?
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2004-02-28 01:30:00
|
|
Johanna |
Jan, du luktar svenskfientlig...
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2004-02-28 02:15:00
|
|
Janne |
Jag har en mor som håller på att bli en belastning för den kommun där hon bor, för att hon behöver hjälp. Hur ska vi ställa oss till en människa som har arbetet sedan hon var 14 år. alltså i 51 år, utan att belasta samhället. Nu när hon behöver stöd, så har kommunen inte råd. Vad säger du Jan E, ska vi avliva henne. Hon är ju endast en som har byggt upp samhället.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2004-02-28 02:21:00
|
|
Janne |
Härom kvällen så var det ett avsnitt på sydnytt från ett samhälle ett par mil från Malmö, där man behövde fler medborgare. I 1 år så hade man gjort reklam för att man hade både arbete och bostäder, i bl a Rosengård. Man fick inget svar. Det berodde säkert på att man var rasistisk för att man riktade sig till Rosengård eller?
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2004-03-04 20:56:00
|
|
Ola |
Janne: Det är klart att det är rasistiskt att vända sig till stackars invandrarna i Rosengård och begära att de ska flytta och skaffa arbete.
|
| |