Du man, känns pajaserierna okej?

Inlägg #1: Postat: 2004-02-25 21:49:00
Anna Li
Men är sedan förlöjligandet så tydligt schabloniserat så att det inte alls går att känna igen sig så blir det också kul. Det har ju funnits en hel del "dumma blondin" typer som jag skrattat gott åt, även på den tiden då jag var blond.
Inlägg #2: Postat: 2004-02-26 09:17:00
Nartin
Jag har svårt att tänka mig att män i allmänhet går omkring och tänker att de "som grupp" har makten. Det låter som ett ordentligt konstruerat resonemang. Jag tror snarare hemligheten finns att finna inom varje man som inte tar åt sig av nidbilderna. Den egna graden av självkänsla gör att man kan distansera sig. Klantmannen på TV representerar inte mitt kön - Klantmannen på TV representerar sig själv, alternativt representerar klantiga män.
Inlägg #3: Postat: 2004-02-26 09:18:00
Nartin
oj - såg inte Magnus svar nedan - i stort identiskt med mitt.
Inlägg #4: Postat: 2004-02-26 09:25:00
Nartin
eller så kan det rentav vara så att den klantmannen _stärker_ självkänslan hos oss män som tittar. Klantmannen ska sätta upp en tavla på väggen men borrar sig istället i handen så att blodet sprutar. Haha, tänker jag - till och med JAG kan sätta upp en tavla utan att blodet sprutar. peppar peppar.
Inlägg #5: Postat: 2004-02-26 15:02:00
Pålle
"sitter på makten"? Anna Linusson. Försök att förstå: dina resonemang visar en förvirring i form av identitetskris och du behöver hjälp. Ta ansvar för dig själv och sök hjälp!
Inlägg #6: Postat: 2004-02-28 16:09:00
JoeHill
Anna Li tillhör även hon den grupp som sitter på makten: Vit, akademiker, boende i västland etc. Hon väljer bara att se sig själv som ett offer för att få subsider. Ett betende som ingår i den kvinnliga könsrollen.
Inlägg #7: Postat: 2004-03-01 10:57:00
Susan U till JoeHill
Men AnnaLi tillhör den undergruppen av den du beskrev som får lägre lön för samma arbete, som fortfarande kan sänkas som person genom att man sprider att hon har sexuell aptit, som blir överröstad av män på möten, som får höra "lilla gumman" av sina manliga kollegor... Jovisst, det är väl bara att tuffa till sig säger vissa, men då får man höra att man är bitch, manhaftig, okvinnlig osv. I brist på enhetliga riktlinjer har jag valt bitch-rollen. Funkar för mig. :
Inlägg #8: Postat: 2004-03-07 18:27:00
Christer H
Vilka kollektivavtal "ger" kvinnor lägre lön än män? I de jobb där lönen sätts individuellt, sker det en förhandling där bägge parter ställer krav, och enas. Enligt marknadsekonomins lagar är priset lönen på ens arbete beroende på tillgång och efterfrågan. Dvs. rättvist. Mao. arbetsgivarna betalar så mkt. som de är tvungna för att få den kompetens de efterfrågar. Mvh CH
Laddar...