|
Inlägg #1: Postat: 2004-02-23 12:00:00
|
|
Bengt |
Hej Sunny! Är på god väg men alla blundar för vad man gör. Dom flesta tänker mer på vad man inte gör.
Istället för att tro på en människa.
Ibland så kan man inte fixa sitt liv själv. Då måste man själv se till att få den hjälp man behöver. Det är det ingen vill lyssna på. Att jag faktiskt gör. Tack för svaret. Lycka till själv, det blir vad man gör det till.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-02-23 13:28:00
|
|
Sunny |
Jag vet. Är man 13 år är det svårt rent praktiskt: jag kunde ju varken söka jobb eller bostad så jag fick tigga mig fram o bo lite varstans tills jag var nästan 15 o kunde bli barnflicka.Omyndig som man var kunde jag inte ens skaffa ett bibliotekskort. men jag började fundera över olika överlevnadsstrategier. En del funkade,andra blev katastrofala som att leta upp pappa men jag visste en sak. Skulle jag överleva o skaffa ett bra liv så var det bara jag som gällde.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-02-23 13:30:00
|
|
Sunny |
forts Du har i alla fall en fördel: du har gått klart i skolan o du är myndig så du kan göra en hel del. Men tänk noga efter: Vad vill du med ditt liv? Kramar Sunny
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-02-23 14:03:00
|
|
Bengt |
Det beror på vad man menar med att gått ut skolan, har inte haft ngn så hel skolggn som alla ska ha rätt till. så tyvärr blir svaret nej För resultatet blir där efter inga betyg, svårare & få jobb osv. Nu vill jag inte ha ngt annat än ett jobb. Men svårt med dom underlag j fått. Har bara helt enkelt för mkt fritid, till att tänka gör inget annat känns det som. Ngn större mening än det j fått med det j gjort, det är v jag vill m mitt liv. Alla är värda ett bra liv.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-02-23 15:40:00
|
|
Sunny |
Kanske du skulle kunna göra som jag? Jag gick på Komvux på kvällarna i vuxen ålder ett antal år för att få grundskolekompetens o sedan läste jag vidare det som var kul: språk t.ex.
Två sakers fritid tycker jag är outstanding:läsa eller resa. Jag liftade Europa runt innan jag som äldre fick råd med tågluffarkort o läser: det gör jag jämt. De unga här brukar se en hel del film o så finns teatern: Den är tyvärr ganska dyr. Så kan man engagera sig i olika saker.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-02-23 15:46:00
|
|
Sunny |
Saker jag engagerat mig för har ju ändrats med tiden. Först var det Bris,SOS fadderbyar m.m Länge har jag arbetat för sexarbetarnas rätt att organisera sig: Efter 30 år finns nu föreningen ROSEA så där är jag liksom klar.Kollektivet jag var med om att starta 1975 är fortfarande aktivt i en massa frågor.Så finns ju musiken! Men jag vet ju inte vilka intresen du har. Själv skulle jag gärna ha längre dygn: det finns så mycket jag vill göra men aldrig kommer att hinna. Kram Sunny
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-02-23 15:57:00
|
|
Bengt |
Det är vad jag skrivit har funderat p komvux skrev ju om ngn läste det? Att jag försökte verkligen prövade gå p Folkhögskolor. Men det gick inte & fors Så. Ibland så måste man gå vidare med livet, visst. Men det som varit har hunnit ikapp mig så jag måste ta hand om det innan j kan börja leva igen. *Tack*
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-02-23 23:17:00
|
|
Sunny |
Jo jag läste om folkhögskoleförsöken. Men på komvux numera kan man läsa några ämnen i taget så att man kan försörja sig under tiden.Min yngsta stack tilll London efter 9:an men hon har sedan varvar plugg reor o jobb Hon har ändrat inriktning o mål många gånger: man utvecklas ju.Min "plastdotter" började inte på univeritetet förrän 30 o hon håller på att doktorera. Det finns olika vägar att gå.Efter flera år av biståndsarbete i U världen. Sonen blev snickare o trivs med det!Kram Sunny
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-02-24 20:06:00
|
|
Bengt |
Vill inte plugga nu, är det ngn som fattat det? Men valet finns ju alltid där sen, om ngn ger mig en chans. Det som inte är ngt riktigt val är att skita i det som varit & bara fors samma gamla visa. För många som fors p detta sätt. Inte hållbart i längden. Se bara på dom som får jobba ihjäl säg för att man har mage & säga näe vi behöver inga fler anställda hos oss alla trivs så bra så. Min bästa rumskamrat på en avdelning var utbränd...
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2004-02-24 22:26:00
|
|
Sunny |
Jo jag bara tipsar dig om möjligheter: Det är inte för sent i din ålder.
Du kan göra det om 10 år oxå. Jag vet att det är sämre med jobb i dag än bara för några år sedan men fortsätt söka. Glöm bara inte bort att livet är så mycket mera än plugg eller jobb. Utan någonting som engagerar blir tillvaron förmodligen ganska tom? Att sedan alla gör olika saker: så är det ju. Kram Sunny
|
| |