Saknar stora företag folkvett?

Inlägg #1: Postat: 2004-02-19 00:28:00
Man Originalet
Du har alldeles rätt, Johannes. Men man ska inte förvänta sig att stora företag uppvisar någon moral eller något sammhällsansvar. För de som ev. trodde att direktörerna och räknenissarna ens kan stava till ordet moral borde väl den senaste tidens skandaler ha öppnat ögonen.
Inlägg #2: Postat: 2004-02-19 09:36:00
Thomas L. Aabo
Det här är väl snarare en sak för EU att ta tag i.
Inlägg #3: Postat: 2004-02-19 12:26:00
Sunny
För att ställa frågan på sin spets: Varför skulle de behöva använda sig av "fokvett?" Deras drivkraft är profiten snälle vän. Money talks vet du väl? En bra artilkel var det i alla fall.
Inlägg #4: Postat: 2004-02-19 13:08:00
Per W
jag ogillar också reklam riktad mot barn. Men varför är bolagen mindre moraliska och har mindre "samhällsansvar" för att de också riktar reklam mot svenska barn. Är det OK så länge det är lagligt och "kringgåendet" genom att sända från England är väl OK rent legalt?
Inlägg #5: Postat: 2004-02-19 16:41:00
fråga
Stämmer det att du också är bög, Johannes? Du ser ju ganska "bögig" ut på bilden!
Inlägg #6: Postat: 2004-02-19 16:53:00
Viktor
Förbud är aldrig bra. Skatt är däremot ett bra verktyg. Sätt extraskatt på alla produkter som marknadsförs med reklam för barn i Sverige, kvittar varifrån reklamen kommer. Det är på affärsdisken skatten ska tas.
Inlägg #7: Postat: 2004-02-19 17:21:00
Jan E
Tänk om man kunde få folk att utnyttja sin konsumentmakt! Det är förmodligen den potentiellt starkaste makten som finns när det gäller att påverka företag att bli bättre. Ett drömscenario kunde se ut så här: Skriv en enkel och lättläst broscyr med kravet att McD ska lägga av med reklam riktad till barn, ty annars ger vi fan i att köpa deras hamburgare.
Inlägg #8: Postat: 2004-02-19 18:30:00
Mike
Riktigt vad är det för något hemskt som händer om barnen ser reklam för McDonalds? Långt innan de får det ekonomiska ansvaret för sig själva och för sin familj har de ju utvecklat de där filtren du talar om. Som fd småbarns förälder i Sverige kan jag inte säga att McDonalds-reklamen var något problem. Däremot var McDonalds ett av de få ställen dit man kunde ta med sig "kinkiga" barn och utfordra dem för en billig peng.
Inlägg #9: Postat: 2004-02-20 13:48:00
Per W
En tunnbrödrulle med massor av räksallad och en Pucko köpt av Korv-Ingvar i Solna är höjden av folkvett och moral.
Inlägg #10: Postat: 2004-02-22 13:16:00
Sunny
"Snabbmatslandet:" av Eric Schlosser har någon av er läst den? Fick den just av min svärson: han tycker att alla som debatterar i detta ämnet borde ha läst den.
Inlägg #11: Postat: 2004-02-22 17:22:00
Calle
Svar på din fråga: Nej, stora företag saknar inte folkvett eftersom de består av just folk med vett. Det är din fulla rätt att bojkotta McDonalds om du anser dem vara oetiska.
Inlägg #12: Postat: 2004-02-25 23:08:00
Anna Bystedt
Det bästa i hela texten Johannes, vet du vad jag tycker det är?
Kan inte våra barn få vara lite ifred, skriver du. Underbart och så sant. Är det för mycket begärt? Att låta dem bara få vara och utvecklas innuti i sig själv.
Inlägg #13: Postat: 2004-02-26 23:19:00
Yanni
Om barnen inte ska se reklam så får väl föräldrarna stänga av TV:n då... Och kanske TALA med sina barn nu och då om vad företagen vill och varför barnen inte ska låta sig luras. "Alla andra får" är ett gammalt argument som borde ha lösts sen jag var liten för 100 år sen...
Inlägg #14: Postat: 2004-03-03 01:57:00
Elin
De forstar inte vad ansvar ar - bara att man maste tjana pengar pa allt, non stop. I Michael Moores senaste bok Dude wheres my country finns ett intressant inlagg av en psykolog som skriver att manga foretagshajars hansynslosa beteende klassar dem som sociopatiska. alltsa kan inte se skillnad mellan ratt o fel, ingen ansvarskansla, ingen empati for de de stravar efter att paverka.
Laddar...