Inlägg #1: Postat: 2004-02-18 21:51:00
|
Mike |
...som hyser en irrationell motvilja mot eller rädsla för homosexuella och/eller för homosexualitet.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2004-02-18 21:57:00
|
KYREUS |
Sorrry, Mike, ditt svar för enkelt. Som hedersmedlem i RFSL har jag i 10 år frågat människor dvs allmänheten hur de de som gäller uppfattar den sk företeelsen homofobi. Svaret: /homofober/alla de som inte vill ge de homosexuella samma livsmöjligheter som heterosexuella. mvh KY
|
|
Inlägg #3: Postat: 2004-02-18 22:10:00
|
Jan E |
Homofobi-begreppet är väl så vitt jag förstår inte ett symptom i psykiatrisk mening, utan mer en slags rädsla eller känsla av olust. Men tror vi att den till synes hygglige GH omfattas av sådana känslor?
|
|
Inlägg #4: Postat: 2004-02-18 22:37:00
|
Mike |
Homosexuella har väl samma rättighet/möjlighet att gifta sig med någon av motsatt kön som heterosexuella har. De råkar bara vara mindre intresserade av det. Skämt åsido, din definition gör epitetet homofob till ett politiskt tillhygge mot alla som inte följer RFSLs linje. Det är lika dumt som att säga att alla som vill begränsa invandringen är rasister.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2004-02-18 22:41:00
|
Mike |
Det finns gott om verkliga homofober liksom verkliga rasister det är fegt och kontraproduktivt att fösa in alla meningsmotståndare i en hop och sätta negativa epitet på dem.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2004-02-19 11:29:00
|
KYREUS |
Bäste Mike: i den här frågan gay teoretiserar du och snackar luft. I 30 år har jag i otaliga sammanhang sett hur kyrkor, konservativa kristna förtrycker homosexuella. Särskilt stötande: man förvrägrar dem GUDs välsignelse. Jag talar inifrån, utan att skämta. Du verkar endast vilja provocera. Beklagligt!!!!
|
|
Inlägg #7: Postat: 2004-02-19 13:53:00
|
Christer H |
Mike mfl. snackar inte alls luft! De för ett vettigt resonemang om principer, nödvändigt i ett demokratiskt samtal. Genom att teoretisera kring olika begrepp och gränsdragningar, synliggörs KY:s och gayrörelsens många gånger tvivelaktiga argumentation. Mvh CH
|
|
Inlägg #8: Postat: 2004-02-19 14:18:00
|
KYREUS 1 |
Svar till Christer H: ang sk gränsdragningar; i det här fall vad frågan gäller - för den som tänker till: MÄNNISKOVÄRDE. I fråga om fullt människovärde till alla - kan det aldrig bli tal om några "OM" och "MEN". Alltså att människovärdet skulle "villkoras".
För det är ju konsekvensen av de högerkristnas hållning.../forts
|
|
Inlägg #9: Postat: 2004-02-19 14:21:00
|
KYREUS 2 |
Till Christer H/forts/ Bara den som anser människovärde gälla villkorslöst är kärleksfull mot medmänniskan. Att inte låta homosexuella få samma livsvärde, dvs samma möjligheter som heterosexuella tex kyrklig vigsel är en homofob syn på medmänniskan.
Teoretisering behövs inte. Människovärdealla100; punkt.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2004-02-19 15:05:00
|
Mike |
1 Att kalla sina meningsmotståndare för homofober är inte särskilt kärleksfullt. 2 Att man skulle kunna förvägras Guds välsignelse förefaller absurt. Vem har makt att förvägra någon det? Antingen har man Guds välsignelse eller inte. Kyrkans välsignelse är inte samma sak som Guds välsignelse det vet du väl?
|
|
Inlägg #11: Postat: 2004-02-19 15:08:00
|
Mike |
Det är slående hur "fundamentalistiskt" du resonerar. Det finns inget utrymme för biskopar, präster eller enskilda kristna att följa sitt samvete. Du läser helt enkelt lagen för dem.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2004-02-19 15:10:00
|
KYREUS |
Svar till 10:1/Debatt innebär att man fokuserar på problemdärför uttryck som homofob 2/Förvägra GUDs Välsignelse är ju just vad bokstavstolkare gör visavi homosexuella. Man vill inte ge dem GUDs Väsignelse...inte heller att de skall få kyrklig vigsel
3/ Det är Kyrkorna som ger Guds Välsignelse vidare på Guds Uppdrag...
|
|
Inlägg #13: Postat: 2004-02-19 15:13:00
|
KYREUS |
Svar till 11: Inte alls. Alla har rätt till sin tolkning. Fundementalism är att vara slavbunden till DOGM bokstavstolkning av den traditionen. Plus att hävda dess sk primat. Jag är öppen för samtal om olika tolkningar, men förbehåller mig rätten att visa min övertygelse.
Andra har precis samma rätt...
|
|
Inlägg #14: Postat: 2004-02-19 15:38:00
|
Mike |
Jag kanske har fel men säger man inte "May God Bless You" alltså Må Gud välsigna dig" dvs man utrycker alltså en önskan. Alla som vill leva tillsammans kan be personligen be om Guds välsignelse och i sitt hjärta söka svaret. Att försöka tvinga någon att gå emot sitt samvete och åkalla Guds välsignelse å någon annas vägar tycker jag är oacceptabelt och utrycker en dogmatisk hållning.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2004-02-19 15:39:00
|
Christer H |
Lösningen på äktenskaps- "problemet" är väl helt enkelt att dra in de religiösa klubbarnas vigselrätt. När nu kyrkan är skild från staten finns det ingen anledning att "outsourza" denna viktiga juridiska funktion. Avskaffa sen partnerskapsbegreppet och låt alla gifta sig med vem/vilka de vill. med rimliga undantag. Mvh CH
|
|
Inlägg #16: Postat: 2004-02-19 15:44:00
|
Mike |
Svar 10, Men genom att dra alla över en kam och kalla dem homofober gör du det motsatta till att fokusera på "problemet" du demoniserar motståndaren och försöker invalidera alla hans argument som endast bottnande i irationella fördomar.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2004-02-19 15:46:00
|
KYREUS |
Svar till Mike 14 Bäste Mike: många kristna homosexuella älskar sin kyrka och vill gärna gifta sig - just i kyrkan. När man då inte får, prästens förmedlande av GUDs Välsignelse - så känner man sig mindre värd och inte välkommen. DET är tragiskt!
|
|
Inlägg #18: Postat: 2004-02-19 15:47:00
|
Christer H |
Alla får inte vara med i alla klubbar och föreningar. Och de skriver själva sina regler och stadgar. Jag får tex. inte spela golf med bar överkropp i vår klubb, det har klubben demokratiskt bestämt. Låt dom göra det! Men de statliga institutionerna skall gälla alla lika, och inte vara exkluderande/disriminerande. Mvh CH
|
|
Inlägg #19: Postat: 2004-02-19 15:48:00
|
KYREUS |
Svar till Mike 17 jag drar inte alla över en kam. De som jag uppfattar som homofober kallar jag homofober. För att fokusera på vad jag anser är fel i deras värdering av medmänniskan.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2004-02-19 15:52:00
|
KYREUS |
Svar till Christer H 15 Ditt svar här har vissa poänger! Vigseln består av 2 delar: a/den officiella/juridiska b/den religiösa/välsignelsen. Betr den juridiska delen borde frågan handläggas av det offentliga/samhället. Sedan kan de som önskar gå till just sin kyrka för välsignelsen. Så blir det nog i framtiden! mvh KY
|
|