Den första fixen

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2004-02-18 19:03:00
Mike
Det är intressant att se de höjda pekfingren från Rolf och Jan E som förmodligen stöder den onyanserade "usch och fy" linjen när det gäller droger.
Inlägg #2: Postat: 2004-02-18 19:14:00
Sunny
Mike: varje gång man skriver om människor som lever i utanförskapet det må handla om helt olika frågor så tycker många innom etablisemanget att det känns obehagligt. De vill inte läsa,inte veta . Ungefär som när Rolf själv skriver om hemlösa: folk vänder sig bort.Det man inte vet behöver man inte förhålla sig till. just han borde därför förstått bättre men så fungerar det heller inte.
Inlägg #3: Postat: 2004-02-18 19:16:00
Jan E
Mike: Om du gör dig besväret att läsa innantill så kanske du upptäcker att mina kommentarer är frågor och inte påståenden! Och därför finns det ingen som helst anledning för dig att spekulera om min inställning till droger.
Inlägg #4: Postat: 2004-02-18 19:20:00
Sunny
forts Ingen är så moralistisk som en nyfrälst heter det ju!
Det kan nog ligga lite i din teori i vissa fall. De flesta mår alltför dåligt för att känna sig "trygga i missbruket" men jag känner några stycken som faktiskt fungerar så. Det gäller alla missbruk.Själv är jag alkolist men jag gör det obekvämt för mig att dricka. I annat fall gör dottern det.Läs min Dotter till en alikolist:Hon är skoningslös em en väldig hjälp.
Inlägg #5: Postat: 2004-02-18 20:34:00
Mike
Svar 3, Flåt då. Svar 2 & 4, Håller med. Fast "teorin" är inte min. Jag har en känsla av att det var en föredetta missbrukare som framförde den men jag är inte säker. Säkert gäller det inte alla, men som en delförklaring kan det nog stämma.
Inlägg #6: Postat: 2004-02-18 23:13:00
Sunny
En pojke som stod mig nära hade lite av detta "syndrom." Det komplicerades av att hans mamma innerst inne inte ville att han skulle sluta knarka eftersom han var allt hon hade o genom att han var hjälplöst utlämnad till henne även ekonomiskt så fick hon behålla honom hos sig fast han var gift!
Inlägg #7: Postat: 2004-02-18 23:15:00
Sunny
Hon finansierade o möjliggjorde hans missbruk.
Detta gjorde att han levde bekvämt o bara halvhjärtat försökte lägga av.
Men han klarade det till sist.
Inlägg #8: Postat: 2004-02-19 12:28:00
Rolf Nilsson
Mike: Jag är ingen usch och fy person, då har du missuppfattat mig helt fel. Jag har aldrig nämt orden i någon av mina texter och kommer förhoppningsvis inte att göra det heller.
Inlägg #9: Postat: 2004-02-19 14:10:00
Mike
Svar 8, Vad jag syftade på, med "usch och fy" är den överdrivna och onyanserade bild som etablissemanget ger av droger, beroende och drogmissbrukare. I det iofs goda syftet att skrämma ungdomar så att de inte börjar knarka. Jag uppfattade att du och Jan E hötte med pekfingret åt Sunny för att hon inte framställde knarkandet som tillräckligt hemskt. Om jag missuppfattade ber jag om ursäkt.
Inlägg #10: Postat: 2004-02-19 15:45:00
Sunny
Mike: Jag stör mig i bland i debatten av detta överdrivna moraliserande! Ungarna överhopas i all välmening om drogens fördärv men talar ofta inte om de positiva effekter som får folk att ta till dem. När de sedan märker att de är lurade så tror de kanske inte på farligheten heller? KY hade en utmärkt artikel om detta för et tag sedan.
Hade droger inga positiva verkningar så hade vi ju inga drogmissbrukare?
Inlägg #11: Postat: 2004-02-19 16:44:00
Jan E
Svar 9: Jag försöker närma mig drogproblematiken med försiktighet. Det tycker jag att alla ska göra, ty det finns inga enkla svar och inga enkla lösningar. Men så mycket kan jag säga att jag är orolig över ett ökande missbruk bland ungdom. Är man en ”usch och fy”-människa då? Svar 10: Vore intressant att veta hur man beskriver de positiva effekterna av droger för ungdomar utan att få dem så intresserade av de vill pröva själva. Talar du förresten här om droger inkl. alkohol?
Inlägg #12: Postat: 2004-02-19 20:00:00
Sunny
Jag talar om alla droger. Hade de inte haft positiva effekter i början så hade vi inte haft något drogproblem. Vi måste inse detta o berätta för våra unga att när de känner av de negativa effekterna kan det vara för sent.Ändå får jag nog erkänna att ifall jag inte hittat alkoholen när jag förlorade min dotter hade jag aldrig levt igenóm det första året! I alla tider o i alla kulturer har människan använt sig av droger:legala som illegala.
Inlägg #13: Postat: 2004-02-19 20:04:00
Sunny
En hel del av våra medeciner är ju just droger som lindrar. Morfin osv. Tobak o alkohol är kanske extra faliga där för att de är legal o förekommer överallt?
När det gäller alkoholism är den delvis genetisk: dvs ärftlig. Att hela ens släkt supit ihjäl sig är dock ingen ursäkt för att inte bekämpa sitt eget missbruk.
Även om vi som tydligen har "alkoholismgenen " får kämpa lite hårdare än de andra.
Inlägg #14: Postat: 2004-02-20 01:17:00
Jan E
Jag vill nog gärna skilja mellan droger o alkohol. Det känns fel att säga att jag häller upp en drog i rödvinsglasen under lördagmiddagen. När det då gäller droger exkl alkohol så får man nog vara jävligt försiktig om man vill beskriva ev. positiva effekter för våra unga. Men med sprit o vin är det enklare, eftersom det handlar om något socialt accepterat, som när konsumtionen inte överdrivs faktiskt enbart är ett glädjeämne. Jag har dock full respekt för dem som måste kämpa för att hålla igen.
Inlägg #15: Postat: 2004-02-20 02:10:00
Mike
Här är ett koncept Jan: berätta efter bästa förmåga sanningen, hela sanningen och ingenting annat än sanningen. På det viset har du störst chans att ungdomarna litar på dig även när det gäller.
Inlägg #16: Postat: 2004-02-20 09:19:00
Sunny
Jan E: det finns många flera missbrukare av alkohol än av andra droger. Det som gör alkoholen så lömsk är att den serveras överallt i samhället o alla tycket att det är ok att dricka. Ifall man sedan råkar höra till de där 10 som blir alkoholist: ja det vet man inte. Delvis är det ju genetiskt så man kan göra som min äldsta bror. Han är 65 nu o har aldrig smakat en droppe.
Vi andra syskon är samtliga alkoholister även om en syster föredrar att kalla sig vinkännare! *fnissar*
Inlägg #17: Postat: 2004-02-20 09:33:00
Thomas L. Aabo
Jan E. Om vi ska göra sådana distikntioner är det väl mer passanede att dra utifrån farlighet? Isåfall ska inte alkohol eller Hasch och mariujana vara under etiketten "droger".
Inlägg #18: Postat: 2004-02-20 12:31:00
Jan E
Svar 15: Du har säkert rätt, men lite försiktighet är nog på sin plats. Svar 16: Jo, jag vet att drinkarna är fler än knarkarna, men när det gäller orsakerna till alkoholism så undar jag om ändå inte ärftligheten är den viktigaste faktorn? Folk bör därför kolla upp om man har alkisar i släkten och anpassa sitt drickande efter detta.
Inlägg #19: Postat: 2004-02-20 12:31:00
Jan E
Svar 17: Jag vet att haschets o marijuanans farlighet diskuteras mycket, men nog får man beteckna dem som droger. Vad är de annars? Har ingen erfarenhet själv, men jag antar att det farliga med dem är att de ofta leder till tyngre grejer. Så säger åtminstone några jag känner som jobbar med missbrukare.
Inlägg #20: Postat: 2004-02-20 12:40:00
Sunny
Att en sak är legal i just Sverige har ingenting med dess eventuella farlighet att göra. I muslimaska länder är det totalförbud för alkohol även om andra,hos oss förbjudna,droger är tillåtna. Hach är lagligt i Holland men inte här: skadorna är exakt de samma. Tobak är en drog som tar enormt många liv i hela västvvärlden o nu börjar folk mobiisera emot rökningen överallt.
När det gäller grova våldsbrott så är alkoholen inblandad i de flesta fall här i landet.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...