Rätt i EU borde vara rätt i Sverige

Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2004-02-16 17:38:00
Johnny Munkhammar
I procent av BNP. I inget annat demokratiskt land tar politikerna så mycket av sina medborgares pengar. Och vadå skattegnäll? Vill vi ha företag och jobb i Sverige? Då krävs radikalt sänkt skatt.
Inlägg #2: Postat: 2004-02-16 19:10:00
Jan Schmidt
Jag kan berätta lite om den offentliga sektorn som herr Munkhammar kanske inte vet: Den offentliga sektorn omfattar inte alls 50 av BNP! Sant är visserligen att en summa pengar som motsvarar drygt 50 av BNP årligen PASSERAR genom offentlig sektor. Men av dessa är c:a 20 TRANSFERERINGAR, alltså pengar som staten tar in i skatt och skickar ut igen i form av pensioner, sjukbidrag och familjebidrag, t ex.
Inlägg #3: Postat: 2004-02-16 19:11:00
Jan Schmidt, forts
Alltså pengar som går in i den privata sektorn igen. Lite mindre än 10 av den totala summan är kostnader för arbetslöshet, bidrag till företag och banker samt räntor på statsskulden.
Återstår dryga 20 som är vad den offentliga sektorn FÖRBRUKAR. De pengarna går t ex till löner åt sjukvårdspersonal, lärare, dagispersonal.
Inlägg #4: Postat: 2004-02-16 19:12:00
Jan Schmidt, forts
Alltså: den offentliga sektorn gör av med runt 30 av BNP på ett år. Och den gör av med det på saker som vi alla – även Johnny Munkhammar – behöver och har nytta av eller sådant som vi måste betala! Det är möjligt att det är mer än vad något annat land spenderar på offentlig verksamhet även om jag betvivlar det, men frågan som vi bör ställa är snarare om det är bra eller dålig politik att ha det så. Herr Munkhammar tycker säkert att det är dåligt, jag tycker det är bra.
Inlägg #5: Postat: 2004-02-16 19:14:00
Jan Schmidt, slut
Ett är dock säkert: I offentlig eller privat regi, de verksamheter som kostar de där dryga 20 procenten är nödvändiga för att samhället ska fungera. Hur vi än gör, är det pengar som måste betalas på något sätt. För övrigt, heder åt Johnny Munkhammar som, till skillnad från de flesta proffstyckarna här på sajten faktiskt besvarar kommentarer!!!
Inlägg #6: Postat: 2004-02-16 20:08:00
Lars Nilsson
Det är rätt att den offentliga sektorn inte tar 50 utan snarare 65 av BNP om man räknar in moms mm. Att en skulle uppgå till bara 20 är fullt värdigt en person med lekskoleekonomexamen. Med samma logik som JS har skulle skattetrycket kunna vara 100 av BNP men ändå inte räknas som mer än 20 om 80 gick tillbaka i form av transfereringar. Man tar sig för pannan!!
Inlägg #7: Postat: 2004-02-16 21:14:00
Alf Carlsson
"Vill vi ha företag och jobb i Sverige? Då krävs radikalt sänkt skatt." Svar: Skattetrycket ska ÖKAS i Europa till Svensk nivå. Dessutom ska t ex tele och energi förstatligas, som regulatorer i statsfinanserna.
Inlägg #8: Postat: 2004-02-16 23:22:00
Johnny Munkhammar
Staten tvingar av oss över hälften av det vi arbetar ihop - med hot om våld. Sedan fördelas det av politiker vi kan påverka vart fjärde år. Det är ofrihet. Dessutom leder offentliga monopol till att verksamheterna fungerar uselt. Vi har valt det system som skapade Trabant istället för BMW.
Inlägg #9: Postat: 2004-02-17 01:24:00
Alf Carlsson
Nej, vi har valt det system som skapade BMW istället för Trabant ska det väl ändå vara...och då ska vi veta att 9 av 10 idioter som vill köra om i de mest omöjliga och orimliga situationer är BMW-ägare, små oansenliga komplexfyllda kräk som endast har bilen som identitet. Har du BMW Johnny? Hur finansierar du den? Har du ärvt mycket pengar? Hur gammal var du när du fick din första bil? Har du arbetet överhuvudtaget?
Inlägg #10: Postat: 2004-02-17 01:27:00
Alf Carlsson
Skatt är den avgift som förutsätts för att infrastruktur, omsorg, utbildning och samhällsbygge ska fungera, inklusive ordningsmakt. Att kalla inbetalningen av denna avgift för tvång berättar mer om nivån på Johnny Munkhammar och svenskt näringsliv än om skatten. Vulgärdebatt av en som saknar markkänning.
Inlägg #11: Postat: 2004-02-17 01:30:00
Alf Carlsson
Sveriges blandekonomi i kombination med ett krossat Europa la grunden till dagens välfärd. SKF, AGA, LME, ASEA, VOLVO, SAAB, ÅKERLUND & RAUSING, IKEA, MUSIKINDUSTRIN, etc etc. Exempellösa framgångar, samtidigt som skolböckerna var fria.
Inlägg #12: Postat: 2004-02-17 01:33:00
Alf Carlsson
EU-expert? Du är för fan fullständigt blåst. Vem betalar din lön? Vad nytt har t ex telekomunnikationen tillfört sen Televerket krossades? INTE ETT DJÄVLA SKIT, som inte hade lösts av Televerket till en BETYDLIGT BILLIGARE PENG.
Inlägg #13: Postat: 2004-02-17 01:37:00
Alf Carlsson
"Staten tvingar av oss över hälften av det vi arbetar ihop - med hot om våld." KAN DET BLI VULGÄRARE? Ja, det kan det och det handlar om hela det psykopatpack som missbrukar sina positioner och plockar företagen på miljonbelopp för privat bruk, nu senast Skandia.
Svenskt näringsliv? Pyramidspel som tillför ytterst, om än någon ny substans överhuvudtaget. Har du BMW?
Inlägg #14: Postat: 2004-02-17 01:42:00
Alf Carlsson
"med hot om våld..." Lägg blöjan, spotta ut nappen och torka dig bakom öronen, samt sök jobb som kundvagnsinsamlare på IKEA, MÖJLIGTVIS räcker din analytiska förmåga till det. Dessutom skulle du gjort nytta. Johnny Munkhammar - ett nytt skällsord.
Inlägg #15: Postat: 2004-02-17 08:02:00
Jan Schmidt, svar 6
I teorin är det kanske riktigt, Lars Nilsson, att skatteuttaget skulle kunna vara 100 , bara 80 gick tillbaks ut i samhället igen. Men i praktiken finns det ju en smärtgräns för hur stort skatteuttaget kan vara och den gränsen tycks sänkas ju högre inkomst man har. Däremot omfattar den offentliga sektorn ICKE 65 hur man än räknar, var har du fått den siffran ifrån?
Inlägg #16: Postat: 2004-02-17 08:06:00
Jan Schmidt, svar 8
Betalar Johnny Munkhammar över hälften av sin inkomst i skatt? Jag har svårt att tro det. Betalar jag över hälften av min inkomst i skatt? Ingalunda. Betalar någon i det här landet över hälften av sin inkomst iskatt? Jag har svårt att tro det.
Inlägg #17: Postat: 2004-02-17 08:07:00
Jan Schmidt, svar 8 forts
Jag och Johnny
Munkhammar och alla andra behöver alltså bara gå till våra egna plånböcker för att konstatera att Johnny Munkhammars argumentation vilar på falsk grund. Liksom hela det nyliberala ekonomiska tänkandet.
Inlägg #18: Postat: 2004-02-17 08:10:00
Jan Schmidt, slut
Eftersom varken Lars Nilsson eller Johnny Munkhammar har något nytt att tillföra diskussionen, utan nöjer sig med att upprepa gamla falska nyliberala mantran, avslutar jag härmed den här tråden för egen del. Tack för ordet!
Inlägg #19: Postat: 2004-02-17 10:00:00
Jan E
Till Alf: Har någon varit elak mot dig den senaste veckan? Du är ju fullständigt vild. Några citat: ”Rövknulleriet av det svenska folket”, ”psykopatpack som missbrukar sina positioner”, ”degenererade medelmåttor” , intellektuella lättviktare”, etc etc. Och du ska tala om vulgärdebatt! Lägg om stil, annars är det nog inte många som orkar diskutera med dig. Lär av din åsiktsfrände Jan S.
Inlägg #20: Postat: 2004-02-17 10:32:00
pUs
Jan E; hört talas om moms?
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...