Öppna ögonen!

Inlägg #1: Postat: 2004-02-14 10:57:00
darrja
kan man svara på sig själv? isåfall gör jag det nu..jag tycker att det är fint när människor från olika kulturer och nationaliteter träffas och blir kompisar. Jag är och lever för mångfald och det gör ont när jag hör invandrare som ropar svennejävlar till svenskar och svenskar som ropar blattejävlar osv. Kan hända att du inte fattar en sådan sak..men jag gör..
Inlägg #2: Postat: 2004-02-14 13:25:00
Pålle
Man kan svara på sig själv. Varför inte? Men kan du svara på detta: varför har detta med att "människor från olika kulturer och nationaliteter träffas och blir kompisar" blivit nästan som något slags religion för många? Att kulturer kan berika varandra förnekar knappast någon. Men att det också finns många komplikationer med situationer där många kulturer blandas det vill man inte gärna gå in på i offentlig debatt. Varför är det så?
Inlägg #3: Postat: 2004-02-15 13:54:00
darrja
jag förstår inte varför det ska vara så svårt. Jag lever på ett ställe där det finns många invandrare och ibland sker det komplikationer mellan invandrare och svenskar, det är klart alla kan inte vara vänner men varför kan man inte prova, varför kan man inte försöka och ta kontakt, och sedan avgöra om man passar ihop eller inte.
Inlägg #4: Postat: 2004-02-15 13:54:00
darrja
Det finns mycket fördomar och rassism som bygger på missförstånd och rädsla osv. därför tycker jag att folk ska förenas och se att "hey, abdi här är inte så farlig som jag trodde han är snäll och trevlig"
varför det känns viktigt för mig är att jag inte vill bo i ett samhälle där folk lever sida vid sida och folk avskyr varandra osv. Varför kan man inte bjuda in folk för en öppen debatt så får de kanske själva se problemen?
Inlägg #5: Postat: 2004-02-15 16:39:00
Pålle
Jag har frågat så här: "Vad menar du med det: "För det finns inget finare än när olika männsikor mixas och blandas." Du svarar inte på det. Kanske förstår du inte frågan? Du får gärna tycka att det inte finns något finare än "när människor mixas och blandas". Bara du kan haja att om andra inte tycker det, så betyder det inte automatiskt att de är rasister. De kanske tycker att det finns annat i livet som är "det finaste som finns". Förstår du?
Inlägg #6: Postat: 2004-02-15 20:24:00
darrja
ja ja visst klart jag förstår.jag anser inte att de som inte känner så är rasister men samtidigt bara för att man inte tycker det behöver man inte hata varandra och inte vara öppen för varandra. Men i slutändan är det bara de som förlorar på det. Det anser jag, men det är självklart att alla inte är för mångfald och "mixning".
Inlägg #7: Postat: 2004-02-15 21:41:00
Pålle
Kontakt! Bra! Det är inte ofta. Vanligen när man kommer med de protester jag gör i det här ämnet blir det bara tyst eller så börjar det ylas om "främlingsfientlighet" eller "rasism". Kan för övrigt försäkra att jag på intet sätt propagerar för hat mellan grupper av invandrare eller invandrare och infödda svenskar.
Laddar...