|
Inlägg #1: Postat: 2004-02-08 14:10:00
|
|
liberal |
Det har jag alltid tyckt. Det går tydligen inte att debattera sakligt utan personangrepp. Har du "fel" åsikter är det inte bara dom det är fel på utan även dig. Intoleransen mot andras avvikande åsikter är
verkligen beklagansvärd hög här. Men det speglar väl hur det är i samhället i övrigt, antar jag, men visst vore det skönt civiliserad debatton.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-02-09 10:37:00
|
|
Jan E |
Jag har också funderat över detta. Det är frustrerande hur ofta man blir missförstådd och hur man blir instoppad i fack. Jag tror att det har att göra med att denna form av mänsklig kommunikation är så avpersonifierad. Man är bara ett namn eller en signatur. Och det är mycket svårt att nyansera en ståndpunkt i skriftlig form. Tonfall och kroppsspråk måste man ju försöka ersätta med något annat. Men det tycks vara få som ens försöker.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-02-09 11:01:00
|
|
liberal |
I motsats till dig, Jan, så tror jag inte att man ens i "försvar" ska sänka sig till angriparens låga nivå. Möt istället otidigheter med lite humor och saklighet. Det tror jag fungerar bättre än att själv svara med likadanna förolämpningar. Om inte annat så visar det på mognad och gott exempel och kanske så småningom kan bidra till en bättre debattkultur.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-02-09 12:22:00
|
|
Jan E |
Svar 3: Du har rätt. Att behålla sitt lugn och svara med humor och saklighet när man blir angripen av en idiot är givetvis att föredra. Jag jobbar på det.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-02-09 22:12:00
|
|
Mike |
Give me a fucking break! Viktor begriper varken humor eller saklighet.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-02-10 11:11:00
|
|
liberal |
Nej, jag kan hålla med dig att det är ett problem att vänstern är i total avsaknad av humor och har svårt att ta till sig fakta som talar emot deras sak. Men i det långa loppet tror jag ändå på humor och saklighet och det finns ju andra än vänsterextremister att debattera med!
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-02-10 14:47:00
|
|
Mike |
Jag har tidigare skrivit om varför jag "hackar" på Viktor i en lång tråd: Länk: tinyurl.com
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-02-10 17:02:00
|
|
Jan Schmidt, svar 6 |
Detta är ett bra exempel på den typ av kommentarer som sätter stopp för en diskussion som annars kunde ha blivit givande...
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-02-10 20:19:00
|
|
liberal |
Fortsätt diskutera du, jag är idel öra!
Men att det är svårt och oftast meningslöst att diskutera med extremister, det tror jag du håller med om.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2004-02-10 22:01:00
|
|
Mike |
Om det inte går att diskutera konstruktivt med extremister, som t.ex. Viktor, vilket du har rätt i. Vad ska man göra? Inte bemöta dem alls?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2004-02-11 10:50:00
|
|
liberal |
Tig ihjäl dom. Då tröttnar dom till slut.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2004-02-11 11:50:00
|
|
Jan Schmidt, svar 9 |
Men vänta nu... jag är ju "vänster", alltså är jag par defintion din i total avsaknad av humor och har svårt att ta till mig fakta som talar emot min sak. Så varför ska du vara idel öra, du har ju redan bestämt dig för vad jag kommer att framföra? Och varför ska jag fortsätta att diskutera med dig, som redan har dömt mig och det jag eventuellt har att säga?
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2004-02-11 14:38:00
|
|
Mike |
Svar 11, Om vi tar exemplet Viktor så hjälper inte det. Bl.a. därför att ngt mer "sansade kommunister" som JS t.ex dels inte tar avstånd från dem när de kommer med sina vansinnigheter dels hejar på dem när de kommer med mer oförargliga kommentarer.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2004-02-11 14:39:00
|
|
Mike |
I många fall handlar det ju om att de framför rena lögner och historieförfalskning. Jämför med nazister som förnekar förintelsen, ska man tiga ihjäl dem också?
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2004-02-11 16:37:00
|
|
liberal |
Jag har inte bestämt någonting om dig, J S. I jämförelse med Viktor är du ju rena "högerspöket". Eller betraktar du dig själv som extremist? Klädsamt, som Mike påpekar, vore däremot om du verkligen tog avstånd från en riktig extremist som Viktor. Kan ju inte vara roligt för dig att hamna i samma bås som han.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2004-02-11 16:49:00
|
|
liberal |
Visst Mike, du är beundransvärt uthållig när det gäller att bemöta Viktor! Men till vilken nytta? Har han ens vikit en tum? Karln är ju totalt omöjlig att ha ett intellektuellt utbyte med. Varje seriöst försök att debattera med honom slutar ju bara i nån slags absurd fars. Han är inte bara egendomlig och bisarr, han verkar inte riktigt frisk. Och då kommer stunden när man måste ge upp. Men om du orkar, så kör på!
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2004-02-11 18:56:00
|
|
Mike |
Viktors sinnestillstånd har jag naturligtvis varit medveten om sedan länge. Men jag anser nog att man ska bemöta både kommunister och nazister, hur fåniga de än är, speciellt när de försöker revidera historien. De ska inte få stå oemotsagda. Det är dock ytterst sorgligt att JS med flera är så ointresserade av at hålla rent till vänster.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2004-02-11 19:32:00
|
|
Jan Schmidt |
Jag är inte kommunist, Mike. Däremot är jag vänster och därmed har jag förmodligen lättare att förstå vad Viktor vill ha sagt med det som du ofta bara avfärdar som vänsterpropaganda och "vansinnigheter".F ö läser jag Untos "dogmabok" som ett litterärt verk, inte som ett politiskt "statement". Vilket är ett förhållningssätt som rekommenderas tänk om man t ex skulle läsa Strindbergs "Inferno" på samma sätt som man läser Marx "Kapitalet"...
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2004-02-11 21:06:00
|
|
Mike |
Vänster om vadå? "En dåres försvarstal" vore en mer passande jämförelse.... Hans "dogmabok" är inte hans värsta påhitt det är ju ganska oförargligt att han klipper och klistrar i gamla kommentarer som andra skrivit och sedan annonserar det som sitt eget "litterära verk". Att han sen placerar folk i "demokratin" resp "avgrunden" slår ju bara tilbaks på honom själv.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2004-02-11 21:12:00
|
|
Mike |
F.ö. haltar din jämförelse. I allt vad Unto skriver, driver han den primitiva politiska tesen att kapitalismen och speciellt USA är roten till allt ont, att kommunismen är mänskligehtens räddning och att kommunismens "misstag" alla kan bortförklaras. Som om inte det vore illa nog så gör han det på ett ohederligt revisionistiskt propagandistiskt sätt. "Bagdad Bob" framstår som sansad bredvid Viktor.
|
| |