Utbilda om kommunismens brott!

Inlägg #1: Postat: 2004-02-05 03:33:00
Mike
Ignorerats? Tvärtom, verkar det väl som om varenda fjunig gymnasist vet att man ska hata USA och Israel för att vara cool och få gå på demo.
Inlägg #2: Postat: 2004-02-05 09:19:00
Benji
Mike, det är precis vad min första artikel handlar om. Finns på Sourze ung.
Folke, vi kan ju då samtidigt utbilda om krossandet av Talibanväldet, befrielsen av Irak, det först ekonomiska och sedan militära deltagandet i krossandet av nazismen, påtryckningarna mot den kubanska förtryckarmakten, med mera.
Inlägg #3: Postat: 2004-02-05 15:16:00
Mike
För att inte tala om att USAs revolution fungerade som en inspiration för den franska revolutionen och den positiva utvecklingen i väst under de senaste 200 åren. De liberala idealen om mänskliga rättigheter, folkstyre omsattes i praktik i USA när Europa fortfarande styrdes av m.e.m. enväldiga monarker.
Inlägg #4: Postat: 2004-02-05 15:24:00
Mike
Eller om den roll som USA spelat som ekonomisk motor som ligger till grund för den välfärd vi nu tar för given. Med allt vad det innebär av billigare och bättre produkter, medicinska framsteg etc etc. USA har fungerat som en magnet och dragit till sig driftiga individer alltifrån fattiga centralamerikaner till forskare på Nobelprisnivå.
Inlägg #5: Postat: 2004-02-06 09:18:00
Jan Schmidt
Mike har ju faktiskt alldeles rätt! Men högerns okritiska beundran av USA tyckes mig inte sådär väldigt väsensskild från vänsterns okritiska beundran av Sovjet och Kina, m fl förtryckarstater. Lite forskning och utbildning om USAs agerande i världshistorien skulle nog inte skada någondera sidan...
Inlägg #6: Postat: 2004-02-06 14:37:00
Mike
Kors i taket "Mike har rätt"! Forskning och utbildning om USAs OCH alla andra länders inkl Frankrike agerande är en självklarhet. Det förekommer också i stor utsträckning. Det svåra är att göra en objektiva analys i det laddade politiska klimat som råder.
Inlägg #7: Postat: 2004-02-07 10:21:00
Jan Schmidt
Ja, det kan faktikst hända att "Mike har rätt". Och han har också rätt i att forksning om USAs agerande pågår och självklart ska pågå. Men jag har hela tiden trott att den här diskussionen rör sig på grundskole- och gymnasienivå och där är det tunt med diskussion och analys av USAs roll i världen liksom med all efterkrigstidens historia. Men jag formulerade mig slarvigt, ska erkännas.
Inlägg #8: Postat: 2004-02-08 14:18:00
frågande
Så du svarar på Mike nu, J S? Hur är det med "kunggörelsen" då?
Laddar...