|
Inlägg #1: Postat: 2004-02-02 23:38:00
|
|
Sunny |
Gärna könsneutrala J Å.Men jag vill mera än så. Jag vill att alla som vill ska få gifta sig! Själv lever jag sedan 41 år med en man o sedan 25 år med ytteliagare en. Varför skulle inta jag o mina två ex kunna vara gifta alla tre? Det hade underlättat om en av oss dör.. Fonus har problem med testamenten om "orubbat bo" när man är 3 till antalet.*ler*
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-02-03 01:04:00
|
|
Jolin |
Håller med Sunny! Även om homosexualitet börjar bli accepterat så verkar de flesta rygga tillbaka när man tar upp bigami eller polygami. Varför? Kanske de förknippar det med kvinnoförtryck i länder där män kan ha hur många hustrur som helst, men kvinnor måste hålla sig till en man? Hur som helst, det är väl en samlevnadsform som liksom homosexualitet inte passar alla, men som inte borde störa någon ifall andra ägnar sig åt.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-02-03 01:06:00
|
|
Jolin |
Jag har fått höra att det rent tekniskt sett skulle bli krångligt att införa månggifte, att det skulle bli "total anarki" osv. Vet inte huruvida detta stämmer, jag är inte så påläst inom juridik. Men om det är möjligt, så visst! Bort med morallagar!
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-02-03 09:14:00
|
|
Thomas l. Aabo |
Sunny. Så det finns alltså. Lustigt, för tio år sedan skrev jag en insändare om att den enda samlevnedsform som inte provats åtminstone enligt historieböcker, och som kanske skulle det, var kvinnligt månggifte.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-02-03 11:29:00
|
|
Sunny |
Det har nog alltid funnits? Historiskt sett är den lilla kärnfamiljen ny. Vi har levt i större eller mindre flockar för vår överlevnad.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-02-09 11:41:00
|
|
Susan U |
Det gick ett program för något år sedan på TV där man fik lära sig att kärnfamiljen är en relativt ovanlig form i världen. Den är vanlig i vår västerländska kultur, men det finns otaliga andra varianter som skulle få homoäktenskapsmotståndarna med kärnfamiljsargumentet som vapen att baxna. Min fråga är, vems sak är det att lägga sig i vem som vill leva med vem? Vuxna människor kan och BÖR väl ändå välja själva?
|
| |