|
Inlägg #1: Postat: 2004-01-30 18:56:00
|
|
Ove |
Tyvärr blev min hänvisning lite dålig. Jag avsåg den artikel som Sten L skrivit här på Sourze men det framgår ju inte. Så vitt jag förstår finns där ingen koppling till läkemedel i låga normala doser.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-01-31 10:44:00
|
|
Göte |
Enligt vad jag förstår har SSRI minskat antalet självmord till hälften av vad det var förr. Ett enda exempel på en eventuell reaktion som man inte kan veta vad den var orsakad av kanske en oupptäckt psykos? kan knappast ändra detta. Det finns risker med allt här i livet och mediciner hjälper mer än de skadar. Brandkåren släcker många fler bränder än de startar. Du tar upp enstaka exempel som bevis, ett kardinalfel.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-01-31 12:13:00
|
|
Ove |
Du glömmer att det finns ett människooffer bakom varje misslyckande. Hur drabbar biverkningar och problem den enskilde? Vill du att det drabbar dina barn eller dig själv? Vad gör du i så fall? Gömmer dig bakom statistik?
Självmordstatistiken visar ju tyvärr att det ökar bland unga. En kraftigt förhöjd förskrivning av SSRI till unga till trots. Det är bara en hypotes att SSRI är orsak till ett minskat självmordstal.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-01-31 12:16:00
|
|
Ove |
Jag påstår inte att det är så men ett minskad antal självmord skulle i så fall lika gärna tillskrivas en minskad förskrivning av bensodiazepiner. Minskningen har skett under samma tidsperiod som SSRI har ökat. Jag är lekman. Vad är du?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-01-31 19:10:00
|
|
Göte |
Du ser ju själv: "ett minskat antal självmord skulle i lika gärna tillskrivas en minskad förskrivning av bensodiazepiner under samma period som SSRI har ökat." Klart att de hellre skriver ut något som får människor att må bättre, inte sederar dem. Att patienterna kommer dit betyder förstås att de inte mår bra. Det är inte så att läkarna kastar benso på människor på stan. Man har inte gett SSRI till unga, tyvärr
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-02-01 00:15:00
|
|
Ove |
Nu generaliserar du igen. SBU:s rapport som kom för någon vecka sedan visade bl. a. att SSRI i ca 33 av fallen inte hade avsedd effekt. Effekten uteblev helt eller delvis. Istället riskerade de att må än sämre på grund av biverkningar, SSRI är heller inte godkända för att användas av ungdomar.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-02-01 00:17:00
|
|
Ove |
Det jag efterlyser inom vården är att man måste lära mer om det individuella fallet och lära sig se initiala biverkningar. Människor som inte tål preparaten måste sorteras ut och erbjudas annat t. ex. kognitiv terapi.
Tyvärr "kastar" man läkemedel efter t. ex. gamla senila människor 10-12 sorter är inte ovanligt på hemmet.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-02-01 14:18:00
|
|
Göte |
Biverkningar i form av trög mage kan inte sättas emot lidandet i en allvarlig depression. Rekommenderar en omläsning av SBU:s sammanfattning Länk: sbu.se
"Effekten av antidepressiva läkemedel och ECT uppträder snabbare än
effekten av psykologiska behandlingar. Förlängning av
behandlingen till 1 år minskar ytterligare återfallsrisken."
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-02-01 14:20:00
|
|
Göte |
"Vid depressioner hos barn och ungdomar har ett antidepressivt
läkemedel fluoxetin visats ha effekt på kort sikt. Inget antidepressivt medel är godkänt för depressionsbehandling i
denna åldersgrupp i Sverige.
Kontrollerade långtidsstudier saknas helt, samtidigt som återfallsrisken
är lika hög som hos vuxna. Kognitiv beteendeterapi och
inter personell psykoterapi har ett måttligt vetenskapligt stöd för
behandling av depression hos barn och ungdomar..."
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2004-02-01 19:31:00
|
|
Ove |
Ställ detta emot den erfarenhet en ung kvinna har. Efter fyra år med sju olika SSRI och ett par olika benso gav hon upp. Bytte läkare och satte ut medicinen. Hur mår hon idag? Hon vill ha hjälp i ett syndrom som mycket liknar abstinensbesvär och som pågått snart två år. Vad ska hon göra? Tillbaka till piller som inte funkar? Grundorsaken var en banal jämfört med hur denna kvinna mår idag. Är det detta du avser med trög mage? Återigen. Det går inte att generalisera.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2004-02-01 19:33:00
|
|
Ove |
Ungefär var tredje person som tar antidepressiva läkemedel får problem med antingen ofullständig effekt eller biverkningar. Det är en av slutsatserna i SBU:s rapport om behandling av depressionssjukdomar som offentliggjordes igår, skriver tidningen Läkemedelsvärldens nätupplaga. Hos WHO i Uppsala samlas rapporter från hela världen om svåra utsättningsbesvär även efter SSRI. Man kan inte bara offra en grupp. Det går inte att generalisera. Läkare måste lära att möta människor individuellt.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2004-02-02 00:25:00
|
|
Göte |
Världen är full med unga kvinnor med individuella problem. Säkert hjälper inte SSRI alla, men en hel del. Se du till att läkarna får tid att prata med varje patient så de får en chans att ta reda på vad patienten har för problem och hur dessa skall lösas på bästa sätt. Då behövs fler läkare, inte klagomål på medicinerna.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2004-02-02 08:30:00
|
|
Ove |
Vi är helt överens om läkartider. Serotoninvariationer är inte ensam lösningen på människors problem. Lika lite som Valiumbrist var universalförklaring för några år sedan. Det finns många signalsubstanser. Många är fortfarande okända. Man måste lära mycket mer om bieffekterna även av SSRI. Jag tror att vi kan enas om att det borde finnas tid till en noggrannare uppföljning, bättre biverkningrapportering och en större ödmjukhet inför avvikande reaktioner. Det vore till gagn för alla.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2004-02-02 09:05:00
|
|
Göte |
Naturligtvis är vi ense om detta. Det är nog ingen som säger emot det. Lämpligt vore även att det fanns det som de nu talar om, ett läkemedelsregister. Då kan läkaren se om patienten är av den typen som föröker få ut maximalt antal preparat genom att besöka flera läkare. Att följa upp medicineringen hos en enskild patient är till ingen nytta om patienten ljuger om vad han eller hon intar.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2004-02-02 09:47:00
|
|
Ove |
Läkemedelsregistret blir kanske uddlöst om det skall bygga på frivillighet. Annars kan det nog vara bra. Inom åldringsvården råder full insyn men medicinanvändningen är likaväl ofattbart hög. Det finns en fördom om att patienter medvetet ljuger för att få medicin. Till 90 tror jag att det hör ihop med den ångest och den rädsla som preparaten kan skapa. Jag vet att rädslan kan bli enorm och det är inte säkert att pat är medveten om kopplingen till biverkan. En bättre samsyn vore bra, tror jag.
|
| |