|
Inlägg #1: Postat: 2004-01-30 16:38:00
|
|
Susan |
Min kropp är min. Ingen har rätt att klämma på mig om inte jag vill. Inte heller har jag någon rätt att klämma killar i baken som jag vill. Respekt, är det ett ord som du missat innebörden av?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-01-30 17:18:00
|
|
Jolin |
Jaa Karin, det enda kvinnor är till för är ju att klämma på, klart man ska hålla käften och vara glad om nån vill tafsa. Suck. Du är för sorglig.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-01-30 18:02:00
|
|
Biff |
Jag förstår egentligen inte problemet: En tjej går ut och dansar en kväll - det kommer fram en kille och tafsar - tjejen blir antingen sur och börjar bråka, kväver sin ilska, bryr sig inte eller tar det som en komplimang. I vilket fall spelar det ingen roll. Folk är olika och det är bara nyttigt med en adrenalinkick då och då.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-01-30 18:02:00
|
|
Biff |
Jag tycker dessutom, Jolin och Susan och Jessica förstås, att ni verkar ha ett väldigt distansierat förhållande till andra människor. Man kan inte komma dragandes med klyschor som "sina rättigheter över sig själv" hela tiden. Inte när man tillbringar sitt liv med andra: Man har inga som helst "rättigheter" över sig själv, och frågan är hur upprörd man blir när detta visas. Ju mer man bryr sig desto större förlorare är man. Det är bara man själv som blir upprörd över sin upprördhet.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-01-30 20:41:00
|
|
Jolin |
Varför får inte jag komma med klyschor för, när alla andra kommer med klyschan "ta det som en komplimang"? Nyp i röven är en ganska underlig komplimang. Om mitt sätt att visa uppskattning mot folk är att spöa upp dem då? Allt är visst okej så länge avsikterna är goda. Jag tycker du är en jävla hora, men det ska du ta som en komplimang annars är du en gnällkärring.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-01-30 20:51:00
|
|
Jolin |
Och tar man inte illa upp så gör man inte, men jag vet att många tjejer tycker tafsningar är oerhört förnedrande men vågar inte göra nåt. Det är väl antagligen det texten handlar om?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-01-30 21:32:00
|
|
Gun |
Halledudane då! "Min kropp är min" Här har vi tjejerna som förläst sig på feministisk PK-litteratur. "Feministiskt självförsvar". Bravo! Mera våld är ju definitivt vad samhället behöver. Det löser ju alla problem. Livet är kort, tjejer! Ta för er medan ni kan och SLAPPNA AV!
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-01-30 21:43:00
|
|
Amanda |
Gun, din kommentar var den mest förnedrande jag har läst på hur länge som helst! Alla har rätt att gå ut och ha kul utan att behöva känna sig billiga, förnedrade eller illa till mods. Om vi tjejer äntligen inser att vi inte är till för att behaga andra och vara söta, och lär oss självförsvar och att ryta ifrån för att det får oss att känna oss tryggare så ska det uppmuntras! Särskilt av andra, äldre kvinnor. Jag blir så besviken när kvinnor trycker ner andra kvinnor.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-01-30 22:20:00
|
|
Sanna |
Karin: Så pratar en tjej utan självrespekt som ingen någonsin flirtar med. Biff: Som du pratar är det tydligt att du inte tycker att det är något fel med exempelvis sexuella övergrepp på barn. Gun: Man kan slappna av först efter man har visat killen vart gränsen går. Det har inte med feministisk litteratur att göra, utan med sunt förnuft.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2004-01-30 23:48:00
|
|
Biff |
Jolin, ett nyp i röven är en väldigt underlig komplimang, men folk är underliga också. Egentligen är hela livet en stor förnedring, när man tänker efter. Det finns inte så mycket man kan göra åt det heller... förrutom att dö då, eller stänga in sig i en grotta. Krogen är definitivt inte rätta stället att undvika förnedringar. Att förnedra är dessutom ett ganska bra sätt att ragga på för en kille, och nog finns det något upphetsande med förnedringar också?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2004-01-30 23:49:00
|
|
Biff |
Förnedringar uppkommer i vad andra accepterar eller inte. En "gangster" tolererar inte att bli tafsad på röven, och inte Clint Eastwood heller. Våra idoler, och vi är Stolta och Coola och låter minsann inte heller folk lattja hur som helst med oss. Då smäller det! Mtv-generationen i sitt esse, så ska man vara. Jolin, är det tafsningarna som dina vänner tycker är förnedrande, eller är det att de inte vågar göra något åt dem?
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2004-01-31 15:01:00
|
|
Sanna |
Biff: Visst innehåller livet en massa saker som är förnedrande, men bara för att det förekommer innebär väl inte det att man ska sluta försöka motverka det?
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2004-01-31 16:24:00
|
|
Biff |
Sanna, du får förstås motverka det så mycket du vill. Men det är inte vad mitt resonemang går ut på. Vad jag menar är att folk som är mer toleranta har större frihet. Om du då menar att de istället saknar självrespekt borde du också fråga dig vad respekt egentligen står för, och det är så viktigt för vissa. Svaret är är respekt är den sista och lägsta formen av socialt anseende; det enda som skapar status helt utan kunskap.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2004-01-31 17:57:00
|
|
Susan till Biff |
Jag har ett distnsierat förhållande rent fysiskt till människor jag inte känner så väl. Kom inte här och försök göra det till en personfråga. Det bara är så att ingen har rätt till någon annans kropp. Varför är det så svårt att fatta?
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2004-01-31 18:00:00
|
|
Susan till Gun |
Jag hoppas att du är på de krogar dit jag skulle gå så kan jag hänvisa alla tafsglada killar till din kropp, eftersom du uppenbarligen inte tycker att det är fel att klämma på okända. Förläst sig..? Vad har min utbildningsbakgrund som du har fel om med sakfrågan att göra? Håll dig till ämnet, om du kan.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2004-01-31 18:02:00
|
|
Susan till Jolin |
Du verkar ha uppfattat texten som jag har. Att många tiger och lider och tror att det är så det ska vara. Icke i min värld. Den som vill åt mig får be snällt, eller slå ner mig först. Det finns ju trevligare sätt att kommunicera och umgås än att tafsa på folk som inte nödvändigtvis ber om det.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2004-01-31 19:17:00
|
|
Biff |
Susan, vet du överhuvudtaget vad som menas med ordet "rätt"? Personfråga? Hur skulle man någonsin kunna göra det till något annat egentligen, den handlar ju för f-n om människor! Eller är du ett objektivt orakel kanske?
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2004-02-06 00:26:00
|
|
Sanna |
Biff, jag är mycket tveksam om du har någon aning om själv vad du snackar om. Du argumenterar som om du satt på en filosofilektion och ifrågasatte om färgen röd verkligen är röd för alla.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2004-02-06 16:10:00
|
|
Susan till Biff |
Personfråga blir det när wannabe debattörer börjar anta saker om sina meningsmotståndare och sedan använder dem som "argument". Liksom din kommentar om mitt förhållande till andra människor. Du har ingen grund alls att bedöma det på, och det har inget med saken att göra.
"Rätt" finns dikterat i lag. Sexuella trakasserier, hört ordet? Förstått innebörden? Och den utsatta avgör där.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2004-02-06 18:26:00
|
|
Biff |
Susan, det enda jag har konstaterat om din person är att du inte kan ha speciellt kul när du går ut, och detta har du också bekrftat i den andra tråden. Om det inte var en falsk signatur förstås. Visst finns ordet "rätt" i lagboken, och visst har man en massa juridiska rättigheter och tjafs... så du kan ju anmäla alla som tafsar, om det gör dig lyckligare. "Rätt" är dessutom bara ett ord.
|
| |