Anna Lindh mördad - ett politiskt mord...

Inlägg #1: Postat: 2004-01-29 17:33:00
Jan E
Det var ingen slump att AL blev offret. Hade AL varit hemmafru från Hökarängen hade hon förmodligen inte mördats. Men nu var hon av mördaren igenkänd som just politiker och alltså är mordet per definition politiskt, oavsett om det drevs fram av enbart hat, eller om MM dessutom hade ett högre syfte att vilja förändra världen.
Inlägg #2: Postat: 2004-01-29 18:18:00
Mike
Verkar som om det bara är semantik som skiljer oss åt. Oavsett vad man kallar det så har det betydelse om ett mord eller annat brott begås med ett uttalat politiskt syfte eller inte.
Inlägg #3: Postat: 2004-01-30 08:24:00
Hans
Jan E, om det hade varit Carola som blivit mördad hade det varit ett artistiskt mord då? Om det hade varit Carolina Klüft hade det varit ett idrottsligt mord?
Det kan ha varit så att MM gick omkring planlöst på stan, bitter, sviken, arg och så får han se en symbol för allt han inte har, lycka, stabilitet, framgång och så slår det slint i huvudet på honom. I så fall torde det ha varit ganska slumpmässigt att just en politiker blev mördad.
Inlägg #4: Postat: 2004-01-30 08:45:00
Thomas L. Aabo
Bra Hans.
Inlägg #5: Postat: 2004-01-30 10:58:00
Jan E
Svar 3: Vi kan väl fortsätta din uppräkning. Om Sören Gyll blivit mördad så hade det varit ett ekonomiskt mord och om K G Hammar blivit mördad så hade det varit ett religiöst mord. Nej Hans, dina exempel var tramsiga och irrelevanta. Jag vet inte hur pass väl du följde rättegången, men jag gjorde det. Och jag tror mig ha en viss förmåga att bedöma människor. Förutom att
Inlägg #6: Postat: 2004-01-30 10:58:00
Jan E
forts. MM:s uppenbart selektiva minne avsevärt minskade hans trovärdighet, så gav han definitivt inte intryck av att vara en galning som planlöst skulle ge sig på första bästa kända, framgångsrika person. I så fall hade han snabbt kunnat hitta någon på gatan utanför NK. Men den här personen, d.v.s. AL, stod också för nåt annat. Hon hade stött angreppet på MM:s hemland och var därför hatad i serbiska kretsar. Är det så osannolikt att MM skulle ha dragits med i detta hat?
Inlägg #7: Postat: 2004-01-30 12:55:00
Thomas L. Aabo
"bedömma människor"? Du tar ju inte hänsyn till människan. Att MM kan vara så pressad av att vara i en rättsal, ett rättsfall där dessutom hela landet följer.
Du, väljer !, att helt bortse från den ånger han givit uttryck för mellan mordet och han greps. Nej du ser bara det du vill se.
Så handlar en lynchmobbist
Inlägg #8: Postat: 2004-01-30 13:05:00
Jan E
Ditt eget uttryck passar bra här: Skitprat!
Inlägg #9: Postat: 2004-01-30 14:18:00
Jan E
Komplettering till svar 8: Jag för ett logiskt resonemang om motivet till mordet och blir kallad lynchmobbist! Din trovärdighet som debattör blir alltmer naggad i kanten.
Inlägg #10: Postat: 2004-01-30 14:23:00
Thomas L. Aabo
In your dreams baby.
Inlägg #11: Postat: 2004-01-30 16:11:00
Mike
Städsla er pojkar!
Laddar...