|
Inlägg #1: Postat: 2004-01-28 21:04:00
|
|
Viktor forts. |
En annan stor finsk författare fick Nobelpriset 1939, Frans Eemil Sillanpää, han fick inte priset för sin storhet utan för att Sovjetunionen anföll lilla Finland. Något liknande kan väl inte hända idag så finska författare ligger illa till när det gäller Nobelpriset.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-01-28 22:20:00
|
|
Ilona B |
Känner till samtliga ff. Även om jag inte läst mycke av dem. Önskar bara att jag kunde läsa på finska, men det är allt för mycke dialekter o svåra ord. Är glad att jag klarar svenska. O det endast tack vare dator. Dyslextiker, trot eller ej.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-01-29 10:12:00
|
|
Finlandsvän |
Viktor. Bör inte Finland få tillbaka de områden som Sovjet lade beslag på genom sitt anfall på landet under 2:världskriget? Varför ska dom få behålla orätmätigt erövrade områden?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-01-29 20:43:00
|
|
Viktor till Finlandsvän. |
Det där får du fråga revanschisterna. Men om man tänker på tidsrymder som t.ex. Israel har fått lov till, dvs. de fick tillbaka Kanaans land som de förlorade för 2000 år sedan. I så fall skall hela Finland plus de förlorade områdena falla i svenska händer. Första statsbildningen i Finland var svensk. Svenskan var det enda ”officiella” språket i flera hundra år. Men i sin tur skulle Sverige falla i samernas händer. Ganska rättvist tycker jag, detta förföljda ursprungsfolk.
|
| |