Slöja och stringtrosor - i grunden samma sak

Inlägg #1: Postat: 2004-01-27 15:57:00
Alf Carlsson
Stringtrosan ingår i uppsättningen; pushups, läppstift, örhängen, parfym etc yttre attribut som har till funktion locka mannen eller åtminstone försvaga hans omdöme eller förstärka hans vilja till fortplantning. Detta lockspel är genetiskt nedärvt och tar sig bara lite olika uttryck från tid till annan. Förtryckt är den som inte har förmåga att uppskatta en välformulerad stringtrosa...knappast den som bär den.
Inlägg #2: Postat: 2004-01-27 17:24:00
Mike
Kontrakt som man skriver på med en pistol tryckt mot tinningen är inte giltiga.
Inlägg #3: Postat: 2004-01-27 19:35:00
Pia
Bra Alf! Håller helt med dig.
Inlägg #4: Postat: 2004-01-27 20:58:00
Rickard
Jag håller med. Bara för att stringtrosor på barn är fel, så förringar det inte problemet med tvångsklädsel som har sin upprinnelse i att kvinnans sexualitet ska tryckas ned.
Inlägg #5: Postat: 2004-01-27 23:20:00
Mike
Svar 4, Har inte all klädsel sin upprinnelse i att vi ska förtrycka vår sexualitet? Det var ju så det började: Adam och Eva bet i äpplet och blygdes inför varandra. Slöja i sig själv är inte mer tvångsklädsel än baddräkt i simhallen. Snarast mindre.
Inlägg #6: Postat: 2004-01-28 07:44:00
Alf Carlsson
Klädsel har sin upprinnelse i att vi fryser eller är för varma. Utöver det kan klädsel användas till att bejaka eller förtrycka sexualitet, religiöst, politiskt medlemsskap, företagsloggo, uniform etc etc. Du jämför fortfarande slöja och baddräkt - dom finns inte på samma värdeaxel. Det är som att jämföra ett radergummi med en morot.
Inlägg #7: Postat: 2004-01-28 14:50:00
Mike
Att vi har baddräkt när det är 30 grader varmt ute beror alltså på att vi fryser? Den enda anledningen till att du tycker jämförelsen haltar är att du utgår från att vad medelsvensson gör ska vara normen för alla. Att folk kan bli så till sig i trasorna för lite tyg runt huvudet är för mig obegripligt.
Inlägg #8: Postat: 2004-01-28 15:39:00
Alf Carlsson
Baddräkt/för varm, Päls/fryser - läs för helvete innan du svarar. Det handlar inte om tyg runt huvudet, utan om att dölja sitt ansikte.
Inlägg #9: Postat: 2004-01-28 21:32:00
Mike
Que! Har vi badräkt för att det är för varmt? Varför inte gå nakna i såfall? Det som diskuterats är väl allt från vanlig "sjal" som inte döljer ansiktet till "burka". Frågan är väl hur många som egentligen propsar på att bära burka i Sverige. Skulle det verkligen bli ett samhällsproblem?
Inlägg #10: Postat: 2004-01-29 11:22:00
Alf Carlsson
Ett ansikte talar, även utan ord. För min del skulle det vara fullständigt utesutet att undervisa någon med dolt ansikte. För min del skulle det vara fullständigt uteslutet att lämna ett förtroende till ett dolt ansikte.
Inlägg #11: Postat: 2004-01-29 11:25:00
Alf Carlsson
Samhällsproblem? Det är ett samhällsproblem för varje sekund det diskuteras, t e x nu. Hela vårt samhälle bygger på identifiering inklusive kvinnors möjlighet att delta i samhällslivet.
Laddar...