Portad på Konsum

Inlägg #1: Postat: 2004-01-27 14:51:00
Sunny
Jo jag brukar ju inte göra så här särsklit ofta o valde en lugn dag. Jag ville ju handla: inte växla. O efter så många år som kund så förväntar man sig kanske lite mera? Hon kunde ju i så fall avböjt på ett hövligt sätt?
Inlägg #2: Postat: 2004-01-27 14:57:00
Per W
Jo, hövlig kunde hon ha varit. Men man kan inte begära att KF och ICA ska agera bank. Ta mindre antal mynt, kanske 50 kr, åt gången..
Inlägg #3: Postat: 2004-01-27 15:08:00
Sunny
Per: jag skulle handla för ungefär 300 kr: med 50 hade jag inte fått hem någon mat att tala om.
Inlägg #4: Postat: 2004-01-27 18:18:00
Fredrik Vargas Friberg
Jag hade nog gått bärsärk på den stackars kassörskan eller hennes Chef, samt slängt ut pengarna på golvet, o tagit min mat o gått. PUNKT. mvh Fredrik
Inlägg #5: Postat: 2004-01-28 02:11:00
Svante Pettersson
"Men man kan inte begära att KF och ICA ska agera bank."
Kan man inte? De skryter ju själva om hur bra bank de är? I alla fall ICA.
Inlägg #6: Postat: 2004-01-28 10:15:00
Sunny
Svante:Ja det är ju inte som om jag kom med en massa mynt varje vecka?

Fredrik: jag gjorde en variant: hällde ut den sista påsen i kassan,lade frårn mig mitt konsumkort o gick .iväg.
Inlägg #7: Postat: 2004-01-28 11:43:00
Janne
En mycket skrämmande artikel för oss alla som blir lite klenare och svagare med åren. Utvecklingen går åt det hållet. Allt ska vara så rationellt. Ingen tid finns för udda pengar skötta av stela fingrar.
Inlägg #8: Postat: 2004-01-28 14:43:00
Sunny
För oss kom övergången så abrupt. Det är jag ,den så mycket yngre,som varits sjuk så länge o exet som varit en kraftkarl som besparat mig att bland annat handla o bära o sånt.Nu är han plötsligt mycket sjuk o hela livet måste arrangeras lite annorlunda. Inget konstigt med det . Men man måste få ta lite mera tid i anspråk någon enda gång.
Även kassörskor blir gamla o stela o halvblinda.
Inlägg #9: Postat: 2004-01-28 20:29:00
Katarina
absolut, men just det här med att så många vill växla in en massa mynt skapar problem,särskolt i små affärer som inte har någon kundtjänst som kan ta hand om sånt.. Det har nog inte att göra med om man är långsam .
Inlägg #10: Postat: 2004-01-28 21:33:00
Sunny
Katarina: när du skriver växlar menar du då någon som kommer in för att växla? Eller kallar du det att växla pengar när man handlar för dem?
Inlägg #11: Postat: 2004-01-29 18:08:00
Joakim Johansson
Nu vet jag inte hur du och din livskamrat brukar agera när ni handlar, men tyvärr har många pensionärer en förmåga att vara bedrövligt krångliga och segdragna när de ska handla. Det är växel hit och dit, rabattkuponger fram och tillbaka och frågor i mängder. Detta är naturligtvis inte olagligt eller fel på något sätt, men det kan tyvärr vara MYCKET enerverande för omgivningen.
Inlägg #12: Postat: 2004-01-29 19:10:00
Sunny
Jag är mycket rationell o har inte tid med en massa kuponger. Några frågor av vikt att ställa när man köper mjölk o potatis kan jag inte komma på. Till för 18 månader sedan storhandlade jag det mesta till kollektivet o vi gick efter shoppinglistor. De unga o vi äldre. Det är först nu när jag ska försöka promenera med exet som vi är hänvisade till "småshopping" på egen hand. hade jag gjort som de andra sade: ställt mig i kön o bara hällt upp mynten så hade hon ju fått ta dem.
Inlägg #13: Postat: 2004-01-29 19:15:00
Sunny
Att säga till innan att vi bara har mynt är kanske omtänksamt men det lönar sig inte längre i dagens samhälle. Det är för att slippa stå o fumla efter rätt mynt utan brillorna som jag drar på mig en del mynt ju. Förr skrev jag mest listorna o adminsitrerade göromålen . Då fick någon annan handla o betala. Du kan själv bli gammal o handikappad o då vill du nog bli vänligt bemött? måste j
Inlägg #14: Postat: 2004-01-29 22:55:00
Joakim Johansson
Jo jag kommer också att bli gammal, och jag kommer förmodligen både halvdöv, halvblind och halvförlamad irra omkring på Konsum om jag känner mig själv rätt.
Inlägg #15: Postat: 2004-01-30 09:31:00
Sunny
*skattar* Nu skickar jag ju inte R ensam: han kan halka eller bli överkörd! Men det finns många ensamma gamla där vi bor o inom strokenheten dit vi åker o får hjälp med dataprogrammen.De lär sig inte ens tala igen eftersom ingen övar dagligen med dem o handla gör de genom hemtjänst.
Inlägg #16: Postat: 2004-01-30 09:32:00
Sunny
Jag vill att vår gamle patriark ska få leva ett så normalt liv som möjligt.
Laddar...