Inlägg #1: Postat: 2004-01-26 23:07:00
|
Ola |
Trianglar och biverkningar står på asken eller infobladet i. Ingen är väl idag så oupplyst att han/hon inte vet att mediciner som sömnmedel/lugnande kan vara vanebildande eller beroendeframkallande. Att sedan patienten ljuger sig blå hos olika läkare för att få så mycket som möjligt är väl inte läkarens fel. Folk som har psykoser behöver medicin, biverkningar eller ej. Alternativet är värre. Människor går till doktorn för att få medicin. Verkar som om ingen visste det.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2004-01-27 11:29:00
|
Lars Andersson |
Tyvärr Ola! Det fanns ingen varningstext på -70 och 80-talet. Först i början på -90 talet börjar man tala om tillvänjning, sedan kom symbolen narkotikaklassat och att iakttaga försiktighet vid förskrivning. Beroendet blev en ny sida, föregångarna barbiturater likaså. En sjuk skall ha sin medicin-oönskat beroende är något annat.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2004-01-27 12:30:00
|
Ola |
Ja men idag är nu. Inte på 60-talet. Det finns en annan medvetenhet idag. Eller du tror att de som köper rohypnol på plattan inte vet om att det är farligt? Kunde inte Mijailo läsa texten på syrrans tabletter?
|
|
Inlägg #4: Postat: 2004-01-28 12:27:00
|
C |
Sökandet efter hjälpen som inte finns tillgänglig i rätt tid ger nog en känsla av hopplöshet och frustration. Är man så desperat att man tar någons tabletter så tror jag att man inte bryr sig om vad som står på förpackningen. Man vill nog bara fly verkligheten. Jag försvarar inte Mijailos handlingar men att påstå att en sjuk, desperat och kanske beroende människa självmant skall avstå från en "sista utväg" p g a en varningstext är att vara naiv och inte förstå själva problemet.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2004-01-28 18:42:00
|
Ola |
Det är inte det som är problemet. Förr var det mycket lätt att få medel som var beroendeframkallande. Det räckte att gå till envanlig doktor så fick man vad som helst. Det var många som blev beroende, en nära släkting till mig för exempel. Det är inte så längre och istället för att klaga på psykiatrin bör man se till att den har medel nog att verkligen ge människor i behov av hjälp både medicin och annan behandling. Det är där problemet ligger.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2004-01-28 19:46:00
|
Ove |
Inte alla blir beroende. Vissa blir kraftig beroende och abstinensbesvären kan göra sig påminda under många år. Det längsta fall jag känner till är 21 år långt och vissa problem finns ännu kvar. Dålig kunskap om biverkningar och generaliseringar kan vålla livshotande problem för individen. Det är dåligt känt hos de flesta.
|
|