Svar till Ove Carlsson: Föder ägg hönor?

Inlägg #1: Postat: 2004-01-24 10:13:00
Anna Drangel
Med tanke på alla dessa hundratusentals människor som idag går på olika former av läkemedel för att må OK. Var det lika många förr? Var hela Sverige ett land fullt av djupt deprimerade människor? Jag inbillar mig ju att problemet ofta har att göra med TIDEN VI LEVER I. Om man tittar på Mijaililo Mijailovic kan man ju ivarje fall utifrån säga att den killen kanske hade blivit mer hjälpt med terapi och att hans hans tablettmissbruk påverkade honom negativt.
Inlägg #2: Postat: 2004-01-24 10:53:00
Sus
På den "gamla goda tiden" hade väldigt många människor grava alkoholproblem och vid våldsbrott blev förövaren avrättad. Arbetade man inte dog man av svält, ingen plats för depressioner. Jag gissar att den sort som idag får medicin dog på den tiden. Mentalsjuka användes under en tid som utställningsattraktioner eller blev inspärrade utan mediciner på mentalsjukhus. Det fanns tyvärr inget annat. Få dokumenterade dessa lidanden, därför tror du att alla levde lyckligt i alla sina dagar.
Inlägg #3: Postat: 2004-01-24 10:55:00
Sus
Missbruk påverkar negativt, det ligger i ordet. Men det är inte läkarnas avsikt att patienten skall missbruka. Naturligtvis skall terapi vara en viktig del av behandlingen men medicin utesluter inte terapi. Vem har påstått det?
Inlägg #4: Postat: 2004-01-24 16:43:00
Sunny
Anna: själv hade jag varit död för ganska länge sedan i den "gamla goda tiden:" likaså mina syskon. Kvinnor "gick i ån" som det hette: män hängde sig eller flippade ut o blev avrättade. Det fanns gott om yx o knivmördare förr oxå men färre med skjutvapen. Att skjuta sig en kula för pannan var förbehållit en exklusiv liten grupp.
Inlägg #5: Postat: 2004-01-24 17:02:00
Sunny
den s.k Årstafrun skrev dagbok i ett halvt sekel för 200 år sedan. Där möter vi vettvlligen som slaktade 3 med sin yxa. Avrättningarna vid Skanstull som är tidens folknöje då får husfolket ledigtHon skriver om drängen som hängde sig i skogen,om de som gick i sjön,om pigan Chatarina som söp ihjäl sig.
Inlägg #6: Postat: 2004-01-24 17:05:00
Sunny
Årtsa hade sitt eget bränneri:spriten ingick i lönen o alla på Årsta,incl,frun själv,skulle klassats som alkisar i dag. Hon hade all anledning: 7 barn miste hon som spädbarn o den som blev vuxen söp redan som pojke o drunknade i fyllan vid 32. I dag skulle de väl behöva både terapi o medecin?
Laddar...