Svar till Ove Carlsson: Föder ägg hönor?

Den här tråden diskuterar artikeln Svar till Ove Carlsson: Föder ägg hönor?.
Inlägg #1: Postat: 2004-01-23 17:33:00
Charlotte Palmén
Om Sven läst Ove Carlsson artikel noggrannare och fördomsfritt skulle han kanske inse att läkemedlen inte alltid fungerar, vilket leder till att en del människor mår lika dåligt och ofta t.o.m. sämre än innan de började ta dessa mediciner. Följdaktligen kan deras psykiska ohälsa leda till att de kan hamna i situationer där de begår brott.
Inlägg #2: Postat: 2004-01-23 17:39:00
Ove Carlsson
I din värld tycks inga patienter råka ut för biverkningar. Sjukvården vet allt om biverkningar och gör absolut inga misstag . Dess kunskap är fullständig och allt är frid och fröjd och äggen värper till och med hönor.
Kan det vara så enkelt att ta ansvar för andra människors hälsa? Den drabbade människan väljer man att bortse ifrån. Om man tar hänsyn till den blir det allför jobbigt och komplicerat.
Inlägg #3: Postat: 2004-01-23 18:20:00
Sunny
Tack för den här!! Jag som fått en ny chans i livet tack vare min medecin är så trött på alla flumarna o av olia sorter som predikar att prova alternativ! Jag har varit sjuk sedan tonåren : jag har nog provat ALLT o då mera jag allt: terpier,medeciner,andligheter o fan o hans mormor. Liksom min lite äldre syster så fungerar jag bra med Psosac.
Det unnar jag både oss systrar o framför allt våra familjer som stött oss i alla år: psykisk ohälsa blir väldigt mycket de anhörigas problem.
Inlägg #4: Postat: 2004-01-23 23:17:00
Cath
Vilken rolig bild..
Inlägg #5: Postat: 2004-01-24 01:06:00
Anna Li
Jag tycker det här svaret var elakt på ett roligt sätt.

Men jag blir så trött på att det alltid måste vara antingen eller. Kan det inte vara så att det finns många patienter som blir hjälpta av läkemedel och det finns några vars sjukdom snarast förvärras av läkemdel, eller de får andra och värre symtom av mediciner?? Är det inte i själva verket mest sannolikt att det fungerar olika för olika människor.
Inlägg #6: Postat: 2004-01-24 10:11:00
Anna Drangel
Om den psykiska ohälsan vi har Sverige är något som inte kan behandlas med terapi, utan kräver läkemedel, undrar jag hur man behandlade detta problem förr i tiden.
Inlägg #7: Postat: 2004-01-24 11:49:00
Anna
Ove Carlssons artikel är ju hur viktig som helst. Tack Ove, för att du fortsätter fördjupa debatten.
Inlägg #8: Postat: 2004-01-24 12:04:00
Katarina
Det här var riktigt lågt. När det så ofta snackas om läkare som är överlägsna och snorkiga mot patienter borde väl Levander i varje fall försöka vara lite ödmjuk.
Inlägg #9: Postat: 2004-01-24 17:03:00
Mona
Vårt samhälle alstrar psykisk och stressrelaterad ohälsa. Människor blir så svårt klämda i såväl vården som systemen, att deras liv går sönder, och till sist även människan själv. Man stoppar i människor piller , så att de ska stå ut, i ett system som är människofientligt.
Psykiatrin sparkade undan benen för mig, och drev mig in i ett läkemedelsberoende, istället för att försöka förstå mig. 80 av alla våldsbrott begås defacto av mentalt friska! Kom ut i verkligheten!
Inlägg #10: Postat: 2004-01-24 21:21:00
Marie Hellström
Levander, du har nog inte riktigt förstått vad Ove har skrivit. Läs igen med lite ödmjukare inställning, är du snäll.
Inlägg #11: Postat: 2004-01-25 02:14:00
Niklas
Har en del vänner och bekanta som mått dåligt och gästat psykiatrin. I samtliga fall har man föreslagit medicinering som första åtgärd, utan att ens bry sig om att ta reda på orsaken till att personen i fråga mår dåligt. Väldigt oansvarigt enligt min åsikt.
Inlägg #12: Postat: 2004-01-25 16:52:00
Charlotte Palmén
Man blir skrämd att Sten är verksam som professor i psykiatri vid MAS. Att man i en sådan position väljer att blunda för de problem dessa mediciner kan orsaka. Visst kan mediciner vara befogade i en del fall, men att rutinmässigt förskriva dem utan att först pröva andra alternativ och sedan inte erkänna att de kan orsaka problem som är värre än de ursprungliga...det vänder jag mig emot.
Inlägg #13: Postat: 2004-01-26 11:26:00
Lars Andersson
Ämnet är allt för allvarligt för att man skall göra sig lustig över det. Tyvärr kan läkemedel ge oönskade effekter, det borde förskrivarna ha i minnet.
Laddar...