Inlägg #1: Postat: 2004-01-23 15:58:00
|
forts. |
"Jag tror aldrig jag varit med om något lika osannolikt. Det var som en obehaglig, påträngande feberdröm, overklig men ändå verklig.
En intensiv arbetsdag var slut och jag hade hunnit ta mej till invigningsfesten. Till sist hade jag lyckats få ett glas vin och var på väg in mot själva utställningen.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2004-01-23 15:59:00
|
forts. |
"Making differences", för tolerans, förståelse, försoning och hågkomst, en del av kulturprogrammet kring den svenska regeringens internationella konferens mot folkmord. Jag hinner inte in förrän någon kommer springande och ropar att den israeliske ambassadören har förstört ett konstverk.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2004-01-23 16:00:00
|
forts. |
Det låter alldeles för otroligt för att man skall kunna ta in det. Sannolikt är det någon som lyckats få tag i alltför många glas vin. Plötsligen står jag bredvid ambassadören som är i diskussion med någon av besökarna.
- ... gör en hjälte av en massmördare. Det är oacceptabelt, det uppmuntrar massmord, säger han upprört.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2004-01-23 16:00:00
|
forts. |
Installationen "Snow White and The Madness of Truth" består av en bassäng med blodfärgat vatten där en bild av den kvinnliga självmordsbombaren Hanadi Jaradat är fäst som ett segel på en båt. En bearbetad version av Bachs kantat "Mitt hjärta simmar i blod" spelas i bakgrunden.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2004-01-23 16:01:00
|
forts. |
En text blandar utdrag ur bröderna Grimms Snövit och citat om Jaradat från israeliska tidningar. Den beskriver hennes liv, hur hon bryts ned av sorg efter att ha bevittnat när hennes bror och kusin blir nedskjutna och dödade av israeliska säkerhetsstyrkor. Den beskriver hur hon sprängde sig själv och mördade 19 oskyldiga civila och det lidande hennes dåd ledde till.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2004-01-23 16:01:00
|
forts. |
Är detta verkligen en hyllning av självmordsbombare? Konstnärerna Gunilla Sköld-Feiler och Dror Feiler betraktar Israel som sitt andra hemland. De har vänner och släktingar där. Dror är född och uppväxt i Israel där han tjänstgjort som fallskärmssoldat under Ariel Sharons ledning.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2004-01-23 16:02:00
|
forts. |
Är de verkligen antisemiter? - Det är omöjligt att säga att det nazisterna gjorde var underbart. Vi vet exakt vad de gjorde, säger ambassadören bredvid mej. Nu vet vi vad araberna gör. De är initiativtagare till terror överallt, överallt! Särskilt i Israel! Araberna, palestinierna, absolut, ja.
- Herr ambassadör, ni menar väl inte alla palestinier och alla araber, hör jag mej själv säga. - Alla!
|
|
Inlägg #8: Postat: 2004-01-23 16:03:00
|
forts. |
Jag tar ett djupt andetag. - Ursäkta mej herr ambassadör men det ni säger gör mej bedrövad. Det är just den typen av ytliga generaliseringar som mina far- och morföräldrar utsattes för i 30-talets Tyskland och Österrike, säger jag. Han talar för fullt och jag vet inte om han hör mej. Kanske stannar han upp i sitt ordflöde en sekund och ägnar mej en förbryllad blick.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2004-01-23 16:03:00
|
forts. |
Själv har jag fullt upp med att försöka samla tankarna. Är det verkligen sant det jag hör? Vet han inte att hets mot folkgrupp är förbjudet i Sverige just för att de fruktansvärda övergrepp nazisterna begick aldrig skall kunna upprepas. Varken mot judar eller någon annan.
I stundens förtvivlan kan jag bara tänka att jag måste tala med honom.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2004-01-23 16:04:00
|
forts. |
- Mr ambassador, hur kan ni som representant för ett land som kallar sig demokratiskt censurera ett konstverk på detta sätt? frågar jag.
- Detta är inget konstverk, det är en obscen förolämpning av de dödade judarna, av mitt folk.
- Och vem ger er rätten att avgöra vad som är konst eller inte?
Någon ropar till honom:
- Men ockupationen då?
- Vilken ockupation? Det finns ingen ockupation! svarar han.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2004-01-23 16:05:00
|
forts. |
Han går hastigt iväg mot öppningsceremonin. Jag följer förtvivlat efter.
- Men er regering dödar palestinier på Västbanken och Gaza. Är deras liv mindre värda än de israeliska offren för självmordsbombningarna?
- De attackerar oss!
- Menar ni varje palestinier er armé dödat, varje kvinna och barn?
- Varenda en!
|
|
Inlägg #12: Postat: 2004-01-23 16:06:00
|
forts. |
Jag söker förtvivlat ett meningsfullt sätt att fortsätta diskussionen men finner inget mer att säga.
- Vem är ni?
En vacker mörk kvinna bredvid ambassadören frågar mej. På min fråga presenterar hon sig som kulturattaché på Israels ambassad.
- En människa, svarar jag.”
|
|