|
Inlägg #1: Postat: 2004-01-21 09:13:00
|
|
Ramona Danlén |
Om Drottning Silvias hatt hade symboliserat att hon avskydde kristna, hatade män,tyckte illa om barn skulle jag vilja förbjuda hattar också men mig veterligen står inte hatten för något värde i religiös mening!
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-01-21 09:31:00
|
|
Thomas L. Aabo |
Att Viktor berömmer dig borde vara skäl nog för dig att tänka efter en gång till.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-01-21 13:02:00
|
|
Jolin |
Det är väl inte själva det religiösa i sjalen som är förnedrande? I så fall bör ju alla religiösa symboler förbjudas, som t ex ett kors runt halsen.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-01-21 13:09:00
|
|
Jolin |
Utan det är väl sjalens syfte i sig i så fall - att gömma kvinnan. Jag är inte heller så förtjust i detta. Men betänk då att det även finns liknande västerländska symboler för kvinnans underkastelse. Inte bara hatten, utan t ex högklackade skor - är inte de designade av män för att kvinnor ska få svårt att gå? Kan man förbjuda dem?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-01-21 17:53:00
|
|
helen |
fan va bra sagt jolin! skulle just säga det själv men du hann före.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-01-21 21:01:00
|
|
Sunny |
Hatten Ramona stod för en gift ärbar kvinna en gång för länge sedan här i landet. Du kanske har läst utvandrarna: När socken horan Ulrika kommer till Amerika törs hon så småningom ta på sig en fruhatt. Annars tycker jag som du i den här artiklen.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-01-22 21:33:00
|
|
Martin |
Det där med skorna låter lite VÄL konspirationsteoretiskt. Vore kul att höra en utveckling av ämnet! Kanske vill designvärldens alla bögar ha en fördel mot världens kvinnor i kampen om världens män och skaffar sig det genom att springa snabbare i foträta herr-skor.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-01-22 21:40:00
|
|
Martin |
Fotsid burka vad det nu heterkönsförtryck.
Sjal i sig är lika förtryckande som sihkernas turban, eller judarna kalott. Dvs inte särskilt.
Tycker svenska skolor skulle fokusera på att sluta fira avslutningar i kyrkan med psalmer och präst-tal.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-01-24 16:41:00
|
|
Lina |
Martin: Det står en hel del om det i boken "Bakom spegeln - om utseende och kvinnokamp" det där med skorna. Några feministiska psykologer har kommit fram till att män är rädda för kvinnor osv. och därför "tvingar" de kvinnan att handikappa sig själv så att hon inte utgör något hot. :
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2004-01-24 18:57:00
|
|
Jolin |
Eh, sorry. Jag tog visst i lite där. Vad jag menade var att nästan alla typiskt "kvinnliga" attribut kan härledas till patriarkalt förtryck, även om det blir jävligt långsökt ibland. Således menar jag inte att jag vill förbjuda nånting, bara att just slöjan inte är mer förtryckande än nåt annat och att vi inte ska vara så jävla kaxiga här i Sverige och tro att vi alltid vet bäst när det gäller jämställdhet, utan kanske rannsaka vår egen kultur.
|
| |