Inlägg #1: Postat: 2004-01-22 21:36:00
|
Björn |
Rätten att uttrycka en åsikt, oavsett om det är medelst sagda ord, skrivna ord eller diverse märkliga installationer på ett museum har inget att göra med vad det är för åsikt. Den friheten gäller alla, och den som angriper den rätten begår ett angrepp på demokratin. Det är faktiskt ett vansinnesdåd, oavsett vad det är för åsiktsyttring man vill krossa.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2004-01-23 00:08:00
|
Jan E |
Kanske är vansinnesdåd ett för starkt ord; det räcker med att säga vandalism, för det är vad ambassadörens agerande bör kallas. Sedan pratar du en massa strunt om orsaken till konflikten i Mellanöstern. Jag har redan diskuterat denna fråga i samband med Fridolins artikel om muren, men jag får väl upprepa lite fakta. På den plats där Israel bildades bodde en massa palestinier som antingen dödades eller fördrevs, förutom de som accepterade att bli andra klassens medborgare i en judisk stat.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2004-01-23 00:18:00
|
Lennart Ekman |
Om jag förstör ett ”konstverk”, som gör mig upprörd, är väl inte värre, än att bomba ihjäl oskyldiga.
Palestinafrågan orkade jag inte följa längre än till den 17 sept. -48.
Denna dag dog också mitt intresse för mellanösterns folk.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2004-01-23 09:12:00
|
Johannes Jakobsson |
Haha. De få antalet arabiska bataljoner som deltog på Tysklands sida under WW2 deltog för att de ville få ut kolonialismen, Storbrittanien, ur sina länder. Vad beträffar konstverket så är det tråkigt att du stödjer vandalism och verkar förespråka censur? Det är trots allt vad det skulle innebära om staten gick in och förbjöd konstverket. Dessutom så var det aldrig tal om en hyllning till en självmordsbombare utan ett verk som menar att våld föder våld. Men det skiter du i?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2004-01-23 09:55:00
|
Thomas L. Aabo |
Bra inlägg Ramona. Ohly är helt av banan. Men vad är att vänta i det land där anti-Israel kampanjen är hätsk och upphöjd till pk?
Du skriver alla europeiska länder. Du kan historien om den danska juderäddningen där nästan alla judar räddades va?
|
|
Inlägg #6: Postat: 2004-01-23 10:41:00
|
Ohlyhatare |
Lars Ohly är kommunist, det förklarar hans inställning. KommunistNazist! Det är vänstern som idag sprider det värsta judehatet. Hoppas hans tid som partiledare blir kort! Även östeuropeerna i Sverige äger ju knivar!
|
|
Inlägg #7: Postat: 2004-01-23 11:05:00
|
Leo |
Bara för att man kallar sig konstnär har man inte rätt att säga och uttrycka vad som helst. Ett "konstverk" är inget heligt föremål. En skändlighet är en skändlighet oavsett om man kallar den konstverk!
|
|
Inlägg #8: Postat: 2004-01-23 12:18:00
|
Per W |
Konstverket uttrycker inte sympati för palestinska terrordåd. Förövaren som också kallas mördare i texten till konstverket badar ju offrens blod!
Men det är "förbjudet" och "antisemitiskt" att problematisera dåden och förmänskliga förövarna. Det är enklast om terroristerna är hjärntvättade galna muslimer i st f människor. F ö är konstnären semit själv.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2004-01-23 15:57:00
|
Viktor |
Följande rader skriver barnläkaren Henry Ascher, själv med judisk bakgrund, som blev vittne när Israels ambassadör Zvi förstörde konstverket "Snövit och sanningens vansinne".
|
|
Inlägg #10: Postat: 2004-01-23 17:55:00
|
Jan E |
Ramona: Bifogar en länk till en intressant artikel om den israeliske ambassadören och om den regering han tjänar. Länk: dn.se
|
|
Inlägg #11: Postat: 2004-01-27 13:46:00
|
Fritte |
Lars Ohly är kommunist och kommunistpartier världen över är och har alltid varit starkt antisemitiska.
När det i dagens Ryssland startats politiska utrensningar av president Vladimir Putin, visar det sig att offret - "olje- och mediamogulen" - Michail Chodorkovskij är jude. Resten av de så kallade ogliarkerna går däremot fria. I öst lever antisemitismen kvar och frodas. Nu tror jag inte att Lars Ohly vågar vara uttalad antisemit, men misstänkt ofta ses han samman med andra vänsterantisemiter.
|
|