Demonstrera mot sjalen?

Inlägg #1: Postat: 2004-01-20 18:12:00
Björn
Hmm...jag är också ateist, men mina skäl är väl snarare att jag helt enkelt inte tror att det finns någon gud.
Inlägg #2: Postat: 2004-01-20 18:19:00
Mike
Islamofober kanske man skulle kalla dem? Eller fåntrattar? Att protestera mot ett tygstycke....
Inlägg #3: Postat: 2004-01-20 18:21:00
Viktor
Du gör framsteg Ramona. ”För i mina ögon är alla religioner påhittade av män med en enda tanke och det är att hålla kvinnan nedtryckta.” Det där låter feministiskt! Beträffande sjalen, tycker du att fina damer och andra kvinnliga kungligheter förbjuds att ha en hatt på sig, dessa fantastiska opraktiska skapelser. Vi borde kanske gå ut och demonstrera: ”Ropen skalla Silvias hatt skall falla.”
Inlägg #4: Postat: 2004-01-20 19:29:00
Erik Lindgren
Man ska väl ha samma rätt att bära en sjal på huvudet om man är vuxen som barn på skärtorsdagen? Vad är skillnaden?
Inlägg #5: Postat: 2004-01-20 22:57:00
Eva
Dom är jäkla dumma mot muslimerna i frankrike. Jag tycker inte de förtjänar att ha några!
Inlägg #6: Postat: 2004-01-21 00:19:00
Man Originalet
Det intressanta i Ramonas text är frågan "Skulle man varit rasist om man demonstrerat mot sjalen?". Nej, enligt min mening skulle en anti-sjal-demonstration inte varit rasistisk, utan ett ställningstagande mot en religiös sedvänja man uppfattar som kvinnoförnedrande. Men enligt den officiiella, politiskt korrekta tolkningsmodellen skulle den säkert setts som rasistisk, eftersom den uttryckt en kritisk hållning mot drag i en minoritetskultur.
Inlägg #7: Postat: 2004-01-21 02:10:00
Joakim Johansson
Självklart ska alla som vill få bära slöja/sjal. Oavsett etnisk tillhörighet, ålder eller kön. Men det gäller privat. Däremot hör inte slöjor, turbaner, feser, eller andra religiösa symboler hemma i varken TV eller skolor. Lika lite som jag vill se en lärare undervisa med en politisk logga på tröjan vill jag se en i undervisa i sjal.
Inlägg #8: Postat: 2004-01-21 02:10:00
Joakim Johansson
Självklart ska alla som vill få bära slöja/sjal. Oavsett etnisk tillhörighet, ålder eller kön. Men det gäller privat. Däremot hör inte slöjor, turbaner, feser, eller andra religiösa symboler hemma i varken TV eller skolor. Lika lite som jag vill se en lärare undervisa med en politisk logga på tröjan vill jag se en i undervisa i slöja.
Inlägg #9: Postat: 2004-01-21 09:29:00
Thomas L. Aabo
"...För i mina ögon är alla religioner påhittade av män med en enda tanke och det är att hålla kvinnan nedtryckta...." Det är trams Ramona. Det handlar om att de religionerna uppstod i en kultur, som redan då förtryckte kvinnor.
De anpassade bara religionen så att dåtidens människro kunde acceptera den. Gäller islam, kristendom och judendom
Inlägg #10: Postat: 2004-01-21 13:16:00
Stefan Jacobson
Symboler eller klädesplagg kan väl vara tveksamma om de ses som hets eller uppvigling till brott mot andra. Eventuellt att bara symbolen i sig kränker en annan person allvarligt. Någon annan grund för att reglera vad människor ska ha på sig vill nog inte många ha. Om detta gäller för religiösa symboler är väl tveksamt. Någon sorts ordningslag som uniformsförbudet känns inte direkt aktuellt. Men det kanske man anser att det är i Frankrike, vad vet jag.
Inlägg #11: Postat: 2004-01-21 14:15:00
Staffan Huss
Som sagt var: det finns inget i koranen som saeger att kvinnan maaste baera sloeja/sjal. Jag ser den som ett hinder mot integration och ett avskaermande fraan det samhaelle de lever i. Vi maaste ta seden dit vi kommer om vi flyttar till ett muslimskt land - sjaelvklart - men borde inte samma gaella naer fallet aer det omvaenda?
Inlägg #12: Postat: 2004-01-21 14:40:00
Jan E
Det är möjligt att sjalen är kvinnoförnedrande, men något generellt sjalförbud i skolor och vårdinrättningar är jag tveksam till. Vad man än tycker om islam så skulle ett förbud vara en för stor inskränkning i yttrandefriheten. Däremot borde man kunna kräva att lärare förbjuds ha religiösa symboler på sig när de undervisar. De ska självklart förhålla sig både politiskt och religiöst neutrala.
Inlägg #13: Postat: 2004-01-21 22:09:00
Mike
Sacre bleu! Har Kyreus gjort en "Viktor och raderat alla sina artiklar från Sourze??
Inlägg #14: Postat: 2004-01-22 01:10:00
Roger
Vad som är mest frustrerande är att alla dessa ofantligt vackra kvinnor från mellanöstern är "off-limit" för oss svenska män. När deras bröder dessutom släpps ut fritt på köttmarknaden innebär det att konkurrensen om kvinnor ökar.
Vi svenska män MÅSTE få möjligheter att ha sex även med kvinnor från mellanöstern.
Kvotera in svenska män att ha sex med unga muslimska kvinnor helt frivilligt förstås, men utan förmaningar från familj och släkt!
Inlägg #15: Postat: 2004-01-23 10:58:00
Per W
Vi kan inte börja förbjuda klädesplagg p g a att andra blir störda av dem! Det bli absurda konskvenser.
Själv tycker jag illa om t.ex minkpäls, basebollkepsar, utställda byxor mm. Dessa plagg står för för mig främmande värderingar, så FÖRBJUD!!
Inlägg #16: Postat: 2004-01-24 12:29:00
Cleo
Koranen säger inget om slöja specifikt, men att kvinnan ska dölja sin kropp så att inte karlar ska få kåtslag. Däremot förespråkar Koranen dödsstraff för otrohet eller sex mellan personer som inte är gifta. Homosexualitet är förbjudet. Sätter man på sig en slöja uppstår naturligtvis tanken att personen tror dessa lagar är Guds ord och icke förhandlingsbara. Någon som tror så vill då inte jag se läsa nyheter eller vara i närheten av en skola.
Inlägg #17: Postat: 2004-01-24 16:36:00
Lina
Har kommit fram till exakt samma sak som dig angående religionerna, därför ogillar jag att Islam vinner så otroligt mycket mark som den gör nu. kristendomen, judendomen osv verkar ju iaf minska
Och då kommer frågan om slöjan, antagligen så skulle det anses vara rasistiskt. Det är ju tydligen rasistiskt att ha "torshammare"smycken och svenska flaggan i olika bakelser...
Inlägg #18: Postat: 2004-01-26 01:20:00
Karin
*applåderar* ännu ett sant ord skrivet av Ramona..vi protesterar mot symbolen för kvinnoförtyck i Sverige tycker jag...muslimska kvinnor är våra systrar och ska inte behöva underkasta sig mannens vilja.
Gå ihop Sveriges kvinnor..man ska ta seden dit man kommer
Inlägg #19: Postat: 2004-01-29 17:08:00
Bita
för min mormor är sjalen en trygghet! hon har alltid haft den och känner sig faktiskt naken utan den! tro mig, vi försökte få henne att ta av sig den när hon kom och hälsade på oss i Sverige. Men hon kunnde bara inte! Så jag tycker inte du kan säga att sjalen ALLTID är en symbol för förtryck! vilket det tyvärr i många fall är..men inte alls alla!
Laddar...