Silikon är F R I H E T för kvinnan

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2004-01-17 10:10:00
Anna Drangel
Men jag tror inte ett dugg på den tjej som bara gör det bara för sin egen skull. Självklart gör hon det för att känna sig mer sexig o ha en större "chans på marknaden". Snart kommer säkert fler och fler killar göra penisimplantat. När det blir en norm att det bara är stora kukar som gäller, då kanske trycket på killar ökar för att imponera på tjejer...
Inlägg #2: Postat: 2004-01-17 10:20:00
Anna Drangel
Trodde ni på det där sista? Nej, inte jag heller. Jag tror aldrig killar kommer att genomgå förstoringsoperationer i samma utsträckning som tjejer gör för att ha en större chans på det andra könet och det är väl här själva kärnan i Anna Linussons kritik ligger.
Inlägg #3: Postat: 2004-01-17 10:20:00
Anna Drangel
Det är könsmarknaden som sätter upp förutsättningarna. Det är väl eg inget större fel i att operera brösten, men jag tror då inte att det är helt friskt att en hel befolkning opererar in silikon i sin kropp för att synas och känna sig accepterade. Men jag fördömer inte dom tjejer som väljer att göra det. Inte alls. Jag tycker bara att det blir löjligt när orsakerna omskrivs till något annat än vad de eg är. Ingen kan väl undgå att se att vår syn på oss själva idag är väldigt plastig och ytlig...
Inlägg #4: Postat: 2004-01-17 10:31:00
Anna Drangel
Och Fredrik... gentemot din överskrift: "Silikon är FRIHET för kvinnan" vänder jag mig som en mask. Frihet för en kvinna vore väl om hennes kropp blev accepterad för hur den ser ut a natura, utan implantat, inte för hur den borde se ut för att vara sexig. Jag vet att kvinnor själva har ett stort ansvar för detta, för man kvinnor har märkt att det är lättare att få killar intresserade om man har stora bröst och det är jävligt lätt att förväxla det med genuint bra självförtroende.
Inlägg #5: Postat: 2004-01-17 18:09:00
Magnus
"...har märkt att det är lättare att få killar intresserade om man har stora bröst..."

Vad baserar du det där på? Det stämmer inte in på vad jag prioriterar och det stämmer definitivt inte in på vad mina kompisar prioriterar när vi "fiskar". Ett vackert ansikte och en schysst personlighet räcker MYCKET längre än byststorleken. Jag tror på Fredrik, ni tjejer hetsar upp varandra och lurar er själva att tro att bysten är viktig.
Inlägg #6: Postat: 2004-01-17 20:37:00
fr€dd€
Till Anna D; Vad är frihet, om inte möjligheten att kunna förändra sig..?
Inlägg #7: Postat: 2004-01-17 22:35:00
Jolin
Men Fredrik, ingen har väl direkt klagat över friheten att kunna förändra sig, snarare ifrågasatt varför man vill göra det. Även om jag tycker det är intressant att fråga mig varför vissa väljer att operera sig i kosmetiskt syfte så betyder det inte att jag vill förbjuda dessa operationer, och inte heller att jag fördömer de som genomgår dem.
Inlägg #8: Postat: 2004-01-17 22:40:00
Jolin
Vad som är mest intressant är ju hur tjejer kan ha fått för sig att det är så oerhört viktigt med stora bröst, när de flesta killar påstår motsatsen. Det har ju till och med gått så långt att staten rätt ofta bekostar silikonimplantat åt tjejer som mår riktigt dåligt över sin byststorlek. Jag har iaf fått för mig att det är ganska vanligt, har två bekanta som efter ett par samtal med psykolog fått sina bröst betalade med skattepengar.
Inlägg #9: Postat: 2004-01-17 22:45:00
Jolin
Det säger väl en del om hur viktigt bröst anses vara. Men för vem? Media? Tja, playmatemodeller har ju alltid stora bröst, men på catwalkmodeller ska de vara små och på mainstremmodeller typ medel. Är det verkligen norm att ha stora bröst? Knappast. De flesta har väl typ B-kupa? Och de flesta jag känner som har stora bröst av naturen är inte alls nöjda, en del funderar till och med på att förminska dem då de får ryggproblem och har svårt att hitta BHar.
Inlägg #10: Postat: 2004-01-17 22:51:00
Jolin
Kan det inte vara så att man helt enkelt bara vill ha det man INTE har? Människan strävar alltid efter det ouppnåeliga. Jag skulle vilja påstå att normen är att vara missnöjd, att inte vara stolt över sin kropp eller över sig själv överhuvudtaget. Att säga "Jag är snygg och bra" är något som verkar ta emot för de flesta kvinnor, oavsett hur jäkla snygga och bra de faktiskt är. Man förväntas klaga över sin kropp helt enkelt.
Inlägg #11: Postat: 2004-01-18 01:24:00
Biff
Killar tänder på tjejer som mår bra. Om tjejer mår bra av att ha stora bröst, så tänder killarna på detta och inte brösten i sig. Som allt annat är det en cirkelgång. Av ren ödmjukhet säger man inte högt att man är nöjd med sin kropp, det gäller både män och kvinnor.
Inlägg #12: Postat: 2004-01-18 04:12:00
Jolin
Jo, men det besvarar inte riktigt min fråga. Varför kan inte tjejer och killar? må bra som de är? Om det nu är så att de duger lika bra som de är för killarnas del, så _varför_ får silikon dem att må bättre?
Inlägg #13: Postat: 2004-01-18 09:11:00
liten kommentar
till Jolin. Jag tror att det beror på det massiva mediatryck som vi är utsatta för. Under ett stort antal år har plastikkirurger haft fri tillgång till media, där de i form av experter, upplyst oss om hur mkt bättre sexliv ect deras patienter fått. Klart att folk tror på det till slut.
Inlägg #14: Postat: 2004-01-18 11:00:00
Michael Lundahl
Anna Dr: Vad gör du den dag som det visar sig att det du "tror" eller snarare "inte tror" visar sig vara felaktigt? Har den möjligheten ens funnits med i resonemanget eller är det skygglappar på som gäller?
Inlägg #15: Postat: 2004-01-18 11:02:00
Michael Lundahl
Oops... glömde påpeka att svar 14 hänvisar till Svar 1.
Inlägg #16: Postat: 2004-01-18 14:20:00
Susan Utriainen
Jolin, Du har rätt i att i olika sammanhang så visas olika typer av kvinnokroppar upp. Vet inte vem som bestämt att man "måste" ha stora bröst, men inte är det någon ensidig mediaexponering i saken i alla fall. Kate Moss är känd, Linda Evangelista likaså, Milla Jovovich. m fl supermodeller... De är inga bystdrottningar precis, men anses vackra ändå.
Inlägg #17: Postat: 2004-01-18 15:25:00
Biff
Jolin, jag är inte säker. Möjligtvis kan det vara så att brösten idag på sätt och vis symboliserar kvinnligheten. Det enda som kvinnan har, men inte mannen och som syns utanpå kläderna. Ju större bröst man har, desto mer kvinnlig är man kanske vissa tänker, liksom att andra tänker att de blir manligare med större muskler. Om en kvinna har svårt att träffa män eller vill träffa fler män kanske hon anser att hon inte är tillräckligt kvinnlig.
Inlägg #18: Postat: 2004-01-18 15:35:00
Biff
Angående mediaexponering är jag tveksam... Det är att ge sig in i ett hönan och ägget resonemang. Även här handlar det nog om en cirkel istället. Media visar upp det som folk vill se, men måste samtidigt fungera som en realistisk insprationskälla.
Inlägg #19: Postat: 2004-01-19 07:54:00
Anna Drangel
Ang Svar 6. Jag vet inte om jag definerar valfrihet och frihet på samma sätt. Men frihet kan lika gärna vara att slippa tänka på att vara sexig hela tiden. Ungefär som när dom skippade BH:na på 60-talet och kallade det frihet.
Inlägg #20: Postat: 2004-01-19 07:57:00
Anna Drangel
Svar 14: Av dom som skaffar silikonbröst hör man ofta att dom vill känna sig mer kvinnliga och sexiga och i själva det resonemanget så finns det ju med ett motpart, eller...?
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...