Silikon är F R I H E T för kvinnan

Inlägg #1: Postat: 2004-01-16 22:07:00
Sunny
Du säger mycket kloka saker i dina funderingar. Vi vill alla bli älskade som vi är men alla kan inte älska oss. Att ens tänka tanken vore ju utopiskt? Men att tända någon rent erotiskt är en sak: att bli älskad för den man är includerar sjukdommar man kan förlora brösten o ålderdom senil o inte sexig längre
Inlägg #2: Postat: 2004-01-16 23:17:00
Björn
Sunny: Tack! Frågorna kvarstår dels svåra, dels egentligen ganska enkla. Duger du? Det beror ju på vem som bedömer det, och har du intresse av att bli åtrådd av någon som inte åtrår dig för den du är, då har du ju egentligen intresse av att vara någon annan. Men här ser jag gärna lite mothugg, för jag känner att mina tankegångar här inte är riktigt färdigutvecklade om någonsin några är det.
Inlägg #3: Postat: 2004-01-18 18:55:00
Biff amatörfilosof, -psykolog, -sociolog
Man undrar ju vem man "är" egentligen, eftersom man förändras hela tiden. Finns det något bestämt "jag", eller skapar, utvecklar och förändrar man jaget genom hela livet? Om man följer sina känslor är man sig själv, men känslorna ändras när man utvecklas och utvecklingen sker både genom kommunikation, tankar och instinkt. Jag översätter: "Duger du? Det beror ju på vem som bedömer det, och har du intresse av att bli åtrådd av någon som inte åtrår dig för den du är",
Inlägg #4: Postat: 2004-01-18 18:56:00
Biff
till: "... har du intresse av att duga för någon som inte tycker att du duger". Bryr jag mig om personen har jag intresse av detta, eftersom människor till stor del skapar sig själva genom andras uppfattning av dem vi är flockdjur. Men då undrar man istället om jag verkligen borde bry mig om en person som inte tycker att jag duger: "Varför ska jag bry mig om någon alls?".
Inlägg #5: Postat: 2004-01-18 18:56:00
Biff
Svaret blir tyvärr: "Jo, för att jag vill det; jag har sådana känslor." Intresset av att vara någon annan eller att utveckla sig själv?, beror alltså på ens egna känslor och därmed det egna jaget.
Inlägg #6: Postat: 2004-01-18 19:50:00
Björn
Kanske valet av de som man vill duga för är en spegling av ens egna värderingar? I sådana fall blir man ju bara offer för utseendefixering i den mån man själv är utseendefixerad från första början.
Inlägg #7: Postat: 2004-01-18 20:26:00
Biff
Men dessa egna värderingar, var kommer de ifrån från början, sig själv eller andra? Förmodligen både och... Jag håller med dig angående utseendefixering, förutom att jag inte skiljer på offer och "inte offer". Snarare anser jag att alla i viss mån bryr sig om sitt och andras utseende, bara olika mycket. Jag vill nog egentligen inte heller kalla det "utseendefixering" för jag vet inte vart gränsen mellan utseende, utstrålning och personlighet går, eller vilket som är vilket.
Inlägg #8: Postat: 2004-01-18 20:32:00
Björn
Vad beträffar "offer" så menar jag att den som låter sitt utseende styra ens hela tillvaro är ett offer för utseendefixering, även om man själv är ansvarig för det. Man kan ju faktiskt vara ett offer för sig själv också. I övrigt har du rätt i att det är svårt att dra gränser, utseendet kan ju ibland vara ett sätt att uttrycka sin personlighet på fler sätt än opererade bröst.
Laddar...