knäppa Kristna vs smarta Ateister!

Inlägg #1: Postat: 2004-01-13 19:51:00
Sunny
Forts alt 2: Gud kan inte hjälpa eller göra någonting åt ondskan i världen. Han antingen skiter i den eller överrlåter valet på oss. Ja i så fall är han ju INTE allsmäktig utan ganska maktlös o har defenetivt mindre medlidande med sin nästa än jag själv: Så vad ska jag med en sådan Gud till???
Inlägg #2: Postat: 2004-01-14 17:27:00
KYREUS
Hej, bästa Sunny. Dina reflektioner är inte alldeles ovanliga, mänskliga och värda en kommentar:
1. GUD är allsmäktig. Men han genomför inte ondskan; det gör vi människor. b/ifall GUD skulle ta bort ondskan redan här och nu, då skulle vi alla försvinna c/en gång fanns en tillvaro UTAN ondska: Edens Lustgård, men människan accepterade inte GUDs spelregler.../forts
Inlägg #3: Postat: 2004-01-14 17:29:00
KYREUS
Svar 2/ Du menar att GUD överlåter valet åt oss. Men vill då inte människan ha fri vilja? Ifall fria viljan inte fanns, tex att välja mellan gott-ont, då vore vi ju robotar - eller hur?? mvh KY
Inlägg #4: Postat: 2004-01-15 16:21:00
Sunny
Du missar lite poängen tror jag.Är Gud allsmäktig spelar det ingen rolll vad VI vill.Ska då skapelsen ifråfgasätta skaparen? Tydligen vill han att vi dels sak kunna välja,samt att vi är skapta sådana att vi väljer det onda. I annat fall kunde han ju fortfarande givit sin skapelse fri vilja men skapat oss bättre? Skulle jag själv vara Gud så skulle jag skapat oss helt annorlunda
Inlägg #5: Postat: 2004-01-16 14:13:00
Louisiana
Sunny: ingen missar någon poäng, alla har sin tolkning och så måste det vara. Skapelsen skall självklart kanske inte ifrågasätta Skaparen, men samtala och samverka - just så som två livskamrater skapar sin gemensamma tillvaro.
Inlägg #6: Postat: 2004-01-16 16:28:00
Sunny
De religiösa får ju tolka sin egen tro. Vi andra har bara logiken att resonera efter.
Inlägg #7: Postat: 2004-01-17 17:47:00
Krillle
Jag har alltid tänkt så att även om det är människan som utför s k onda gärningar, så är ju ändå Gud indirekt ansvarig eftersom han skapade dem med de egenskaperna.
Inlägg #8: Postat: 2004-01-17 22:09:00
Sunny
Krille: det stämer. Tror vi på att han är allsmäktig o det gör vi lutheraner genom trosbekännelsenså är det helt efter sin vilja han skapat oss onda.
Laddar...