Inlägg #1: Postat: 2004-01-03 19:19:00
|
Man |
Jag håller i princip med, men jag undrar om det förslag IB ger är vettigt ur rent juridisk synpunkt. Ett bättre sätt att hantera det är nog istället kraftigt skärpta straff för våldsbrott överhuvudtaget. Och personligen tror jag på kraftigt skärpta straff för alla våldsbrott,inte bara kvinnomisshandel - gärna ett "tredje gången gillt"-system som man har i vissa amerikanska delstater alltså att den som för tredje gången döms för grovt våld alltid döms till livstids fängelse.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2004-01-03 22:18:00
|
Sunny |
man: jag tror inte att vi i vårt demokratiska etiska samhälle vi strävar efter kan stänga in hur många människor som helst på livstid. Att genom fotboja förhindra ett svårt övergrepp kan man ju mera se som brottsförebyggande?
|
|
Inlägg #3: Postat: 2004-01-04 00:42:00
|
Man |
1. Det handlar inte om "hur många människor som helst", utan om en förhållandevis liten grupp återfallsförbrytare som står för en hög procent av den grova våldsbrottsligheten.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2004-01-04 00:44:00
|
Man |
2. OK, visst kan fotboja ses som ett slags brottsförebyggande åtgärd. Men skulle då detta brottsförebyggande inte gå att använda på andra typer av grova våldsbrottslingar?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2004-01-04 22:05:00
|
Sunny |
det görs väl redan?
|
|
Inlägg #6: Postat: 2004-01-09 05:46:00
|
Greg |
Är inte risken att man förebygger brott som kanske aldrig skulle begås ändå ? Är det kvinnans rädsla för mannen, eller hur många gånger han förföjt henne trots besöksförbud som skall avgöra ?
|
|