Stackars, stackars lärare?

Inlägg #1: Postat: 2003-12-26 19:01:00
en mamma
Eleverna uppmuntras definitivt inte i flitighet eller problemlösning. De flesta eleverna vet inte hur de ska hantera friheten att studera mot mål osv... Nästa höst kommer mina barn inte gå i den skolan. Men visst loggboken är bra och även pedagogiken, men då måste lärare och personal klara av att arbeta med utgångspunkt från den.
Inlägg #2: Postat: 2003-12-26 19:38:00
AC Collin
Självklart löser inte enbart en loggbok alla problem. Det är bara ett verktyg. Det ställer krav på såväl elever som lärare att den används på rätt sätt, den måste anpassad efter respektive skolas behov. Men som sagt, man kan lära sig av de som har positiva erfarenheter. Det är det jag har reagerat emot, att man inte är intresserad över huvudtaget. Berätta gärna mer på vilket sätt loggboken och pedagogiken har lett till mobbing och polisanmälan.
Inlägg #3: Postat: 2003-12-26 21:24:00
en mamma
som jag skrev så är både loggboken och pedagogiken bra, och har givevis inget med varken polisanmälan eller mobbing att göra. Förstår inte hur du kunde tolka min kommentar annorlunda?Men när eleverna får så stort eget ansvar är det också viktigt att där finns tydliga gränser och att dessa gränser är medvetengjorda för eleverna, föräldrar och lärare. Problemet jag som förälder upplever är att man har lika knappa resurser i denna skola som i den kommunala.
Inlägg #4: Postat: 2003-12-26 21:26:00
en mamma
Eftersom eleverna har en, i många fall, brokigare bakgrund krävs stora resurser för att få pedagogiken att fungera. Det är mycket svårt för eleverna att arbeta med målstyrning och eget ansvar eftersom de inte är tränade att göra det. Det bäddar för konflikter. Vissa elever klarar det bra, men som det är i den skola som jag har erfarenhet av, drar de stökiga eleverna med sig de andra.
Inlägg #5: Postat: 2003-12-28 13:07:00
AC Collin
Svar 3: Om min tolkning:
I ditt första inlägg skrev du att du svalde pedagogiken med hull och hår, att allt lät så bra. I den följande meningen, “Nu när halva terminen har gått...”, skriver du om problemen och jag tolkade den som en syftning på den föregående. Det var inte min mening att verka sarkastisk, jag fick inte ihop det riktigt och undrade därför.
Inlägg #6: Postat: 2003-12-28 13:12:00
AC Collin - forts...
Återigen, loggböcker, metoder, modeller, pedagogik – inget av detta är självgående. Det kräver insatser och resurser, engagemang. Även från mig som förälder. Det är frustrerande att inte få löpande information om var mitt barn befinner sig i skolabetet, var det behövs extra stöd. Ett utvecklingssamtal per termin är inte tillräckligt, ibland infaller det när det redan är försent. Veckobrev per mail bra, men informationen är oftast så generell att den lika gärna skulle kunna följa med i en loggbok
Inlägg #7: Postat: 2003-12-28 13:13:00
AC Collin - forts...
Att barnen inte är tränade att arbeta med målstyrning och eget arbete är knappast enanledning att inte börja? I gymnasiet och högskola är det ännu viktigare att kunna arbeta självständigt. Vad jag förstår är loggboken och portfoliometoden vanligare i lägre klasser. Varför släpper man den högre upp?...
Inlägg #8: Postat: 2003-12-28 13:14:00
AC Collin - lästips!
forts I departementsskrivelsen “Elevens framgång – skolans ansvar” läs den!: Länk: tinyurl.com konstaterar man att de olika pedagogiska synsätten troligen bottnar i en förtroendeklyfta mellan lägre åldrarnas lärare och lärare för år 7-9. Man efterlyser mer samarbete, både mellan åldersgruppernas lärare och externt.
Laddar...