|
Inlägg #1: Postat: 2003-12-23 11:52:00
|
|
Hans |
Precis min åsikt, Per! Antag att män skulle vara lika generaliserande mot kvinnor t ex " Stoppa kvinnors horande"! Nej, yttranden som detta gör att feminismen på goda grunder kan betraktas som könsrasistisk!
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-12-23 12:06:00
|
|
Jan E |
Per: Man säger ”mäns intresse för sport”, ”mäns fysiska styrka”, ”mäns intresse för kvinnor”, trots att alla män varken är sportfånar, speciellt starka eller ens intresserade av det motsatta könet. Vad är problemet? Jag skulle heller aldrig ens drömma om att bära hand på en kvinna, men blir trots detta inte provocerad av uttrycket ”mäns våld mot kvinnor”. Men det kanske beror på att jag enligt vissa aggressiva typer här på Sourze är en ”pk feministslickare”?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-12-23 12:09:00
|
|
Passiv typ |
Måste man vara en aggressiv typ för att tycka det?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-12-23 12:12:00
|
|
Robert |
Jasså? Man säger...? Kan du ge mig ett exempel. För jag tror inte alls att det är så vanligt som du vill göra gällande. Dessutom så måste du inse att det är en viss skillnad mellan att bli oskyldigt utpekad som sportfåne och att bli oskyldigt utpekad som våltäktsman och våldsverkare. Så jag vet inte... du kanske är lite pk.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-12-23 12:12:00
|
|
Jan E |
Ja, jag tycker att ett sådant språkbruk är aggresivt och vittnar ofta om brist på argument.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-12-23 12:27:00
|
|
Jan E |
Tja, Robert, var ska man hitta exempel, för mig är i alla fall nämnda uttryck väl kända och ofta använda. Och det bör framförallt vara tillåtet att generalisera, man måste kunna anta att mottagarna förstår att ett uttryck som ”mäns våld mot kvinnor” inte omfattar 100 av alla män. Risken är nu att vi återigen hamnar i semantiska övningar utanför själva sakfrågan.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-12-23 13:06:00
|
|
Robert |
Jan E: Jag ber dig att precisera men du kan inte komma med ett enda exempel. Inte ett enda. Kan det bero på att alla exempel du kommer ihåg att du har hört härstammar ifrån feministik propaganda? Kom igen nu då!!! Ge mig ett exempel eller erkänn att du har fel!
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-12-23 13:17:00
|
|
Passiv typ |
Jan E. Får man inte tycka saker om en person? Det kan vara rent tyckande och inte debatt.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-12-23 13:40:00
|
|
Biff |
Uppenbarligen blir folk retade av uttrycket "mäns våld mot..." Det spelar ingen roll hur de "bör" - grammatiskt sett, med tanke på principer och hur andra uttryck används - uppfatta uttrycket. Blir folk sura så blir de, och då ska man inte säga så! Detta kallas för social kompetens och är ganska unikt för mänskligheten. Sedan tror jag visserligen att många feminister gärna ser att folk blir lite arga på dem, så de får näring till sina känslor... men det är en annan fråga.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2003-12-23 14:44:00
|
|
Jan E |
Så här till jul kan du väl coola ner lite Robert. Menar du på fullt allvar att du inte känner igen uttrycken jag exemplifierade med i svar 2?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2003-12-23 14:48:00
|
|
Jan E |
Till den passive: Man får givetvis tycka vad fan som helst, men man behöver inte nödvändigtvis kasta invektiv omkring sign, något som är ack så vanligt i dessa spalter. Ett vårdat språk, gärna kryddat med ironi och ett och annat kraftuttryck, är att föredra.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2003-12-23 15:28:00
|
|
Robert |
Jan E: Ja, jag menar på fullt allvar att jag inte någon annan stans har hört uttryck som "mäns idrottsutövande" eller "mäns matlagning". Jag har bara hört feminister uttrycka sig på det sättet.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2003-12-23 15:32:00
|
|
Farbror Blå |
Det är bra Jan. Men det är som en annan signatur försökt påpeka: du saknar en viss fingertoppskänsla när det gäller det här. Det är som att du inte kan identifiera dig med dig själv som man. En genomsnittlig man vill helt enkelt inte bli ihopklumpad med våldsverkare för att en feminist har ett retoriskt behov av att göra det. Att det inte stör dig är en sak, men du måste helt enkelt lära dig att det stör de flesta andra män.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2003-12-23 17:09:00
|
|
Jan E |
FB: Jag kan försäkra att jag till 100 kan identifiera mig med mig själv som man och jag känner mig mycket trygg i den rollen. För övrigt känner jag inte till någon undersökning som visar att de flesta män känner sig kränkta av det förhatliga uttrycket i artikelrubriken. Men presentera gärna fakta för mig så kanske ”jag kan lära mig något”.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2003-12-23 19:44:00
|
|
Farbror Blå |
Det behövs inga stingsliga ironier. Heller inte retorik som efterfrågar undersökningar som inte finns. Som inte finns därför att alla anslag som kunde gått till en sådan undersökning gått till "jämställdhetsundersökningar" som alltid är feministiska och därför alltid är subjektiva och vinklade. Om du verkligen vill lära dig något så föreslår jag att du helt enkelt diskuterar saken. Inte med mig utan med dina manliga bekanta. Det är det jag gjort. God jul.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2004-01-08 16:33:00
|
|
Susan Utriainen |
Farbror Blå, Sitter med en avhandling om könsstrukturer, skriven av en man. Har precis läst artiklar om mansmisshandel, skrivna av en kvinna. Ditt antagande att alla könsrelaterade problem belyses av kvinnor ur kvinnosynvinklar är nog lite fel.
|
| |