Inlägg #1: Postat: 2003-12-23 10:11:00
|
Jan E |
forts. Men för det första så kan tjejer i regel inte bli lika starka fysiskt som killar och det finns därför risk att en tjej som lärt sig fysiskt självförsvar känner en trygghet som dock bara blir skenbar. Att lära tjejer att ge igen med fysiskt våld kan leda till upptrappning av bråk, i stället för att de de facto blir säkrare. För det andra så leder en könsvis uppdelning i självförsvar för tjejer till en polarisering och demonisering som jag inte tror leder till något gott.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2003-12-23 10:11:00
|
Jan E |
forts. Skolan ska inte lära ut våld i någon form. Kampsportliknande övningar får man ägna sig åt på sin fritid. Skolan ska lära elever att respektera andra människor och sätta upp regler för hur man uppför sig i skolan. Skolan ska se till att inte mobbning och annat kränkande beteende förekommer i skolan. Och killar som under skoltid sexuellt kränker och mobbar tjejer ska skolan ta hand om på ett mycket mer kraftfullt sätt än idag. Det är här som det brister.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2003-12-23 11:48:00
|
Hans |
Mycket bra Jan! Håller med i allt! Och en riktigt GOD JUL på dig!
|
|
Inlägg #4: Postat: 2003-12-23 15:27:00
|
Farbror Blå |
Du är på rätt spår Jan. Men hur ska det gå till när man sätter upp dessa regler och får elever att respektera varandra. Det är det jag skulle vilja veta!
|
|
Inlägg #5: Postat: 2003-12-23 16:06:00
|
Jan E |
FB: Jag är ingen skolexpert, har inte ens några barn i skolan. Råkar bara tycka att skolan är en viktig del i samhällsdebatten. Vi kan väl resonera om saken. Min grundprincip är dock att problem som uppstår i skolan också ska lösas i skolan. Att stänga av elever med olämpligt beteende ska vara undantag. Då ska man i princip ha begått en kriminell handling. Men frågan om regler i skolan, hur man lär elever respekt, bestraffning m m
|
|
Inlägg #6: Postat: 2003-12-23 16:07:00
|
Jan E |
forts. hänger nog intimt samman med lärarnas roll och status och hur de rekryteras. Ta tex könsfördelningen bland lärarna; jag tror att 80 av lärarna är kvinnor. Hur skulle det se ut om 1. Lärare var ett högstatusjobb och 2. Könsfördelningen var någorlunda jämn? Vad tycker du att man ska göra – för det är väl inte forna tiders disciplinskola du efterlyser?
|
|
Inlägg #7: Postat: 2003-12-23 19:47:00
|
Farbror Blå |
Ditt tvåpunktsprogram tror jag är rätt tänkt. Jag förespråkar en cirka 50-ig återgång till den gamla "disciplinskolan". Alltså att man slutar låtsas att elevdemokrati är att alla bestämmer samtidigt. Skolans personal ska bestämma vad som gäller när man är oense. Givetvis ska lärarna lyssna på synpunkter, men i princip ska skolan förbereda för ett yrkesliv, och då funkar det så att när chefen fattat beslut får man lov att följa det.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2003-12-23 19:49:00
|
Farbror Blå |
Det som vi inte ska ha tillbaka är givetvis: aga, stå upp när man svarar, morgonbön etc. Sådant hör till en svunnen tid. Vad det handlar om är att man måste våga hävda en hierarki, att hierarki inte är fult. Det finns en parallell till föräldrar som inte vågar ta tuffa beslut gentemot barnen. Men vuxna måste våga vara impopulära ibland för att kunna ta ansvar. Ja, det här är ju ett jätteämnde. Men detta var en antydning i alla fall. God jul!
|
|
Inlägg #9: Postat: 2003-12-23 23:35:00
|
Jan E |
Jag håller med dig helt i denna fråga. Hoppas vi kan utveckla detta närmare. God Jul!
|
|