Försvarar feministiskt självförsvar

Inlägg #1: Postat: 2003-12-23 01:43:00
Farbror Blå
T.ex. "självförsvar" och sedan komma med en egen krånglig ny egen definition som har påhittats i någon feministisk bok, på någon feministisk kurs etc. Och sedan verka förvånad när det blir problem när missförstånd uppstår. Hur länge ska dessa metoder kunna fortgå innan det blir en allmän revolt mot "feminister" och deras befängda "samtalsmetoder"?
Inlägg #2: Postat: 2003-12-23 12:22:00
Susan Utriainen
Farbror Blå,
Jag är inte feminist och hämtar inte min inspiration ut feministisk litteratur eller kurser. Däremot är jag medveten om att det finns ett problem med maktfördelningen mellan könen och vilka uttryck detta tar sig.
Självförsvar är för alla som tränat någon form av det mer än bara våldsamma tekniker. Det är inte mitt påhitt. Testat själv?
Inlägg #3: Postat: 2003-12-23 15:36:00
Farbror Blå
Eftersom jag vill tro på människor antar jag att du menar vad du säger. Men då måste jag också påpeka att du är mer än lovligt naiv. Det sätt du uttrycker dig på och dina tankar är ytterst starkt präglade av feminism på det sätt den predikas av feministiska skribenter på ledarsidor, artiklar, kolumner och i litteratur. Du har ett rejält kommunikationproblem i och med att du inte alls är medveten om detta.
Inlägg #4: Postat: 2003-12-23 16:51:00
Jan E
FB: Efter att ha läst dina inlägg i de tre debatterna om kvinnovåld – oh hemska uttryck! – så kan jag inte låta bli att tycka att du är överkänslig när frågan om vad män – hoppsan, vissa män ska det vara - utsätter kvinnor för. Om vi bortser från den radikalfeministiska retoriken som både du och jag ogillar – men som jag inte tycker att Susan har anammat – så finns det faktiskt anledning att diskutera kränkningar mot kvinnor i ett könsperspektiv. Man gör det för enkelt för sig om man säger
Inlägg #5: Postat: 2003-12-23 16:52:00
Jan E
forts. att ”vissa män kränker kvinnor och dem ska vi bestraffa, men ge fan i oss andra”. Det finns ju också fortfarande ett strukturellt förtryck vågar man använda det ordet? mot kvinnor som hänger ihop med mannens – dvs mannen som kollektiv, men utan individuellt skuldbeläggande – genom historien dominerande ställning i samhället. Är detta bekant för dig?
Inlägg #6: Postat: 2003-12-23 16:52:00
Jan E
Eller tror du att alla problem med bristande jämställdhet och kvinnoförnedring för länge sedan är lösta och att vi bara har att jaga det fåtal män enligt dig som inte sköter sig?
Inlägg #7: Postat: 2003-12-23 17:36:00
Susan Utriainen
Tack, Jan E. En MAN som inte anser att jag är "rabiatfeminist". Det värmer såhär i juletider. :
Inlägg #8: Postat: 2003-12-23 19:12:00
Jan E
Men du ska veta att det är som att frivilligt hoppa ner i lejongropen! :
P.S. Men jag tycker fortf att du har fel om det feministiska självförsvaret.
Inlägg #9: Postat: 2003-12-23 20:06:00
Farbror Blå
Jag uppskattar faktiskt lite mothugg, och du får gärna tycka att jag är lite överkänslig. Jag ska nu försöka visa att det ändå inte är så. Jag är synnerligtn påläst om mannens tidigare dominanta ställning i historien när det gäller saker och företeelser där kvinnor nu också deltar: yrkesverksamheter av olika slag, konstnärlig och politisk verksamhet av olika slag. Nu är det så att det inte alls är klart visat att detta "strukturella förtryck" hänger kvar i någon påtagligt mätbar form.
Inlägg #10: Postat: 2003-12-23 20:09:00
Farbror Blå
Ditt argument är till synes bra men du glömmer att för det första så kan man inte lägga vår tids värderingar på äldre tider och hävda att kvinnor då var förtryckta för att de inte fick vara domare t.ex. Det finns helt enkelt inget som säger att det fanns en massa kvinnor som kände sig förtryckta över det då.
Inlägg #11: Postat: 2003-12-23 20:09:00
Farbror Blå
Därför kan man heller inte dra paralleller till något "kvarhängande strukturellt förtryck" eftersom vi inte vet att dåvarande situationer verkligen upplevdes som förtryck i de fall vi kanske skulle tycka det i dag.
Inlägg #12: Postat: 2003-12-23 20:13:00
Farbror Blå
Sedan skriver du så här: "Eller tror du att alla problem med bristande jämställdhet och kvinnoförnedring för länge sedan är lösta..." Och det är här dina argument helt går sönder. Hade skrivit "och kvinnoförnedring och mansförnedring..." så hade du varit objektiv och alert som jämställdhetskkämpe.
Inlägg #13: Postat: 2003-12-23 20:15:00
Farbror Blå
Som det är nu är du insnärjd i ett feministiska synsätt där alla jämställhetsproblem beror på att män gjort något tokigt. Ledtråd för fortsatta studier: faderskapslagen. Kan du den? Sök annars på internet och visa gärna vad du hittat. Annars var det ett bra försök Jan. Uppskattat som sagt. God jul och ett litet länktips med anledning av ovanstående: Länk: aftonbladet.se
Inlägg #14: Postat: 2003-12-25 20:09:00
Susan Utriainen
FB, Om du nu orkar bemöda dig med att läsa igenom det jag skrev så ser du att jag anklagar kvinnorna lika mycket som männen för att hänga kvar i gamla strukturer. Du kan vara emot att de är gamla, jag tror att så är fallet. Än en gång, kalla mig inte feminist för att jag håller med en som är det i EN SAK.
Inlägg #15: Postat: 2003-12-25 20:11:00
Susan Utriainen
Jan E, Det finns säkert andra sätt att lösa det där med att tjejer generellt är sämre på att stå på sig, men Inger hade EN idé som jag tyker är tänkbar, med modifikationen att kvinnor också måste lära sig om sin roll i sammanhanget. Fler förslag på hur vi ska nå jämställdhetsmålet? För ALLA.
Laddar...